hej
Har börjat riva tapet idag och stötte på dels putsade väggar men också tretex väggar. Det jag undrar är hur man bäst får bra väggar på tretex. Mönstertapet för att det är snällare mot lätt böljande och ojämna väggar? Måla?

Hur ser under jobbet ut på tretex om man exempelvis vill tapetsera?
bifogar lite bilder så ni kan se hur det ser ut :)

• Början av tapetborttagning som visar delvis putsade och tretex väggar med gamla limrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med delvis riven tapet som avslöjar tretex-vägg och putsunderlag.
    Skapa konto
  • Rivna tapeter på tretexvägg, synliga skador och limrester, med tapetavfall på trägolvet.
    Skapa konto
Ta bort Tretex och ersätt med gips eller gipsa utanpå.

• Gilla
Gshock och 2 till
  • Laddar…
Håller med föregående inlägg, sätt gips över.
Vi försökte för ett tag sedan få en vägg med tretex bra men gav upp. Tretex är djävulens påfund.

• Gilla
Gshock och 3 till
  • Laddar…
S
Som alla andra säger, bort med skiten. Jag har själv tagit bort det i både tak och väggar. Använde en spade för att bryta loss annars så blir det massa småbitar av skiten.

• Gilla
Gshock
  • Laddar…
Jag valde helt sonika att gipsa över all tretex - Passade även på att spåra in lite ny el i tretexen innan gipsen åkte upp!

• Gilla
Drsnuggels och 1 till
  • Laddar…
Jag har tretex i min kåk ... och var beredd att ta ned allt det i vardagsrummet och sätta gips , men tänkte att jag vill prova med renoveringstapet först.
Sagt o gjort köpte renoveringstapet och upp med den över tretex:en

Blev förvånansvärt bra måste jag säga.

• Gilla
FixarLars och 2 till
  • Laddar…
BigR
Om du ska behålla tretexen och inte vill gipsa går det att först måla med något oljebaserat, typ Rustas isolergrund och sedan spackla, slipa etc. Har gjort det själv.

• Gilla
FixarLars
  • Laddar…
Renoveringstapet funkar också utmärkt som MrDizzy påpekade!

BigR BigR skrev:
Om du ska behålla tretexen och inte vill gipsa går det att först måla med något oljebaserat, typ Rustas isolergrund och sedan spackla, slipa etc. Har gjort det själv.
Kan man sedan tapetsera på detta eller ska det upp någon filt innan tapetsering?

BigR
Det borde gå bra. Är man petig kanske det är lika bra att lägga på gips. Själv målade jag. Du måste väl spackla en del också. Jag försöker att inte riva gammal tapet, det blir så ojämnt. Oljefärgen är inte kul att slipa, kladdar igen slippappret. Den här gamla tråden kan vara intressant: https://www.byggahus.se/forum/threads/tapetsera-pa-tretex.55319/

Vi har tretex i hela huset. Timmerväggar klädda med blandade lager tapet och tretex.
Sattes en form av renoveringstapet över och sen tapet på det. Blev riktigt bra!

• Gilla
FixarLars
  • Laddar…
Vet man att man har tretex så är det bättre att inte ha så bråttom och istället spara nå lager tapet och ha som underlag. Sätter man nya liknande plattor så får man även då börja med ett underlag av nån papp och sen tapetsera på det.

Lätt att man hamnar i det där läget och du har fått ett antal bra tips om målning och spackling mm.
Även gips kan vara en bra lösning men tänk på att ljudet i rummet kommer att byta karaktär då tretex har en bra förmåga att dämpa vissa ljud då det är en mjukare yta. Lite som att välja mellen ett laminatgolv eller nålfilt.

• Gilla
FixarLars och 1 till
  • Laddar…
Om du inte vill gipsa så är målning. Men ta vanlig billig väggfärg. Det binder ytan så att det går att spackla. Sedan kan man måla eller tapetsera.

• Gilla
FixarLars
  • Laddar…
G Gshock skrev:
hej
Har börjat riva tapet idag och stötte på dels putsade väggar men också tretex väggar. Det jag undrar är hur man bäst får bra väggar på tretex. Mönstertapet för att det är snällare mot lätt böljande och ojämna väggar? Måla?

Hur ser under jobbet ut på tretex om man exempelvis vill tapetsera?
bifogar lite bilder så ni kan se hur det ser ut :)
Hej.
Hade samma problem och var närmast uppgiven, mentänkte att den här jävla väggen ska
inte få vinna över mej. Då jag inte hade plats för gipsvägg fick jag tänka ut nåt annat. Målade med spärrgrund och sedan slipade bort spetsar.
Bredspacklade sen väggen för att täcka dom värsta håligheterna. Slipade väggen med mirka handykit och satte sedan upp
en renveringstapet. Mycket jobb men nu är väggen len som en barnrumpa.

• Renoveringsarbete på en vägg med bredspackling och grundmålning för att täcka ojämnheter.
    Skapa konto
  • Nyrenoverad vägg behandlad med spärrgrund och bredspackling, redo för tapetsering.
    Skapa konto
  • Gilla
FixarLars och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.