46 485 läst ·
21 svar
46k läst
21 svar
Tapetsera på tretex
Sida 1 av 2
Hej!
Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av tapetsering på tretex-väggar?
Vi råkar ha detta material i de flesta väggarna så alternativet att byta ut dem mot gipsskivor i hela huset känns inte så aktuellt.
Frågan är ju om man skall försöka ta bort de tidigare tapeterna helt först eller kräver detta kubikmeter med tapetlim? Finns det något annat material man kan rolla på innan man börjar tapetsera?
//Tacksam för svar
Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av tapetsering på tretex-väggar?
Vi råkar ha detta material i de flesta väggarna så alternativet att byta ut dem mot gipsskivor i hela huset känns inte så aktuellt.
Frågan är ju om man skall försöka ta bort de tidigare tapeterna helt först eller kräver detta kubikmeter med tapetlim? Finns det något annat material man kan rolla på innan man börjar tapetsera?
//Tacksam för svar
Det är inga problem att tapetsera på tretex-skivor, det är dock viktigt att du säkerställer att de lager tapet som sitter på skivorna sitter fast och inte löses upp när du spacklar/limmar.
Jag målade en del av en vägg med oljefärg (vanlig alkydoljefärg) för att försegla ytan.
Sen kunde jag spackla och tapetsera utan att lösa upp bakomliggande tapet mm.
Gör du inte detta så finns en stor risk att det bubblar sig och allt jobb är förgäves.
Då känns det nog lite jobbigt.
Det är dock mindre jobb än att byta allt till gips, tretex diffar ett par mm. i tjocklek
jämfört med gips, vilket gör det hela ännu lite jobbigare om du byter.
Jag inbillar mig också att rummet har en mjukare och mer dämpad akustik om du
har tretex-skivor på väggarna, de absorberar mer ljud än gips.
F.ö. så spricker gips-skarvar oftast ändå eftersom skivorna är skruvade i väggen, så att slippa sprickor iom. att du sätter gips finns det ingen garanti för.
Försegla skarvarna med papp-remsa (inte vävremsa) som du limmar rikligt med vävlim.
Lycka Till.
Jag målade en del av en vägg med oljefärg (vanlig alkydoljefärg) för att försegla ytan.
Sen kunde jag spackla och tapetsera utan att lösa upp bakomliggande tapet mm.
Gör du inte detta så finns en stor risk att det bubblar sig och allt jobb är förgäves.
Då känns det nog lite jobbigt.
Det är dock mindre jobb än att byta allt till gips, tretex diffar ett par mm. i tjocklek
jämfört med gips, vilket gör det hela ännu lite jobbigare om du byter.
Jag inbillar mig också att rummet har en mjukare och mer dämpad akustik om du
har tretex-skivor på väggarna, de absorberar mer ljud än gips.
F.ö. så spricker gips-skarvar oftast ändå eftersom skivorna är skruvade i väggen, så att slippa sprickor iom. att du sätter gips finns det ingen garanti för.
Försegla skarvarna med papp-remsa (inte vävremsa) som du limmar rikligt med vävlim.
Lycka Till.
larssonjoa skrev:
Hur naturligt ser det ut då i ett hus som e krokigt som bara den förövrigt. Ne kör på med tretexen. Förövrigt är det akustiska ett rätt bra argument. Det ekar inte och lever om i ett rum med tretex.
Visst, det är väl inte helt räta vinklar mellan väggarna men inget man tänker på, endast när man lägger nytt golv. Sen tycker jag om man att titta på fina släta väggar även om man har ett gammalt hus. Bara för att det är ett gammalt hus så behöver man inte behålla masonite tak och tretex på väggar. Utveckling går framåt och man kan använda nya material i gamla hus.
/Joakim
/Joakim
Behåller tretex överallt och gillar matterialet trotts att det är en massa jobb vid om tappetsering.
Vardagsrummet fick jag riva all tapet ner till tretexen och då blev det till att spackla hela väggarna. Något att tänka på är något jag själv lärde mig i första rummet jag tog tag i är att måla skarvarna med en olje färg innan spackling så att inte fukt vid tapetsering sugs in i skivan och får den att svälla just vid skarven. Men annars gillar jag som sagt detta material som gör att man kan hänga ganska tunga grejer utan spik. Och det blir då knappt några synliga spår då saker ats bort.
Vardagsrummet fick jag riva all tapet ner till tretexen och då blev det till att spackla hela väggarna. Något att tänka på är något jag själv lärde mig i första rummet jag tog tag i är att måla skarvarna med en olje färg innan spackling så att inte fukt vid tapetsering sugs in i skivan och får den att svälla just vid skarven. Men annars gillar jag som sagt detta material som gör att man kan hänga ganska tunga grejer utan spik. Och det blir då knappt några synliga spår då saker ats bort.
Har också funderat på samma dilemma.
Fördelarna är precis som skivet ovan, att ljuden absorberas in i väggarna imotsats till gipsskivor som reflexterar ljudet. Vi kommer nog ha kvar tretex i vårt hus.
Personligen tycker jag att det blir snyggast med gipsskivor. Vi satte upp gipsskivor över tretexen i sommarstugan. Det blev mkt bra.
Jag målade med vanlig lågemitterande vattenbaserad färg på tapeterna (på tretex) i vår hall, det blev också väldigt bra.
Måla med oljefärg.. hur länge sitter lukten kvar?
Fördelarna är precis som skivet ovan, att ljuden absorberas in i väggarna imotsats till gipsskivor som reflexterar ljudet. Vi kommer nog ha kvar tretex i vårt hus.
Personligen tycker jag att det blir snyggast med gipsskivor. Vi satte upp gipsskivor över tretexen i sommarstugan. Det blev mkt bra.
Jag målade med vanlig lågemitterande vattenbaserad färg på tapeterna (på tretex) i vår hall, det blev också väldigt bra.
Måla med oljefärg.. hur länge sitter lukten kvar?
Hmmm.... Blev nog lite fel i mitt inlägg. Olje färg ska nog vara ej vattebaserad färg eller nått. Har så dålig koll på dett amed färger. Jag målade iaf med en icke vattenbaserad färg just över skarven och lukten va borta då det va tort.
Förstår egentligen inte frågan eller problemet med tretex.
Jag ser inga konstigheter med att tapetsera på tretex. Jag har det själv och skulle definitivt inte byta ut det mot gips i alla fall. Så det är bara att tapetsera eftersom du själv inte vill byta mot gips.
Lycka till!
Jag ser inga konstigheter med att tapetsera på tretex. Jag har det själv och skulle definitivt inte byta ut det mot gips i alla fall. Så det är bara att tapetsera eftersom du själv inte vill byta mot gips.
Lycka till!
...nu är jag så jävla trött på tretex skivorna i mitt hus att jag överväger att tända på hela skiten, har bredspaklat och därefter tapetserat, nu syns varenda skarv på tretexen ändå och det är fullt med bubblor, tror inte att det torkat, har väntat 12 timmar nu och ser ingen skillinad...fy fan vad jag blir trött. det blir nog att sätta gips iallafall och känna sig blåst på 5000 pix............................................fansnuttjulle skrev:Behåller tretex överallt och gillar matterialet trotts att det är en massa jobb vid om tappetsering.
tretex brinner bra med, det gör inte gips... klar fördel gips. tretex är förlegat och bör bytas ut så mycket det bara går. det är min uppfattning, men alla tycker väl olika.