54 305 läst ·
174 svar
54k läst
174 svar
Underhåll pelarborr typ Arboga 2508
Har de tappat vettet totalt i Rosenfors? De här borrmaskinerna är fullt gångbara även i industrin ännu i dag.
Ännu då jag renoverade min för 10 år sedan hade de reservdelar i lager...... tur att jag har kipphyvel och delningsapparat så jag har nåpgon sorts möjlighet att skära nya fiberhjul själv om de går sönder.
Ännu då jag renoverade min för 10 år sedan hade de reservdelar i lager...... tur att jag har kipphyvel och delningsapparat så jag har nåpgon sorts möjlighet att skära nya fiberhjul själv om de går sönder.
Jag vet inte hur det är med reservdelar till 2508. Till min solberga 1235 fanns det i alla fall inte. Men 2508 tillverkades ju i enormt mycket större volym så det finns väl bättre chans där. Har tom för mig att någon gjorde nya drev till dessa, men är osäker om det är ngt jag har drömt.
Frågade en gång av dessa om en Arboga G2512 men till den fanns inga reservdelar heller sa dom. "Inget bra köp" sa dom.
Kanske dom börjar bli förbannade på dessa maskiner då dom inte går sönder nån gång så dom får sälja nya.
Kanske dom börjar bli förbannade på dessa maskiner då dom inte går sönder nån gång så dom får sälja nya.
Jaha! Nu är det dags för mig att väcka liv i ännu en tråd. (Håller på att inreda garaget lite).
Nåja, budade hem en Arboga G2508 idag, var inte riktigt meningen, men köpt är köpt! Ska hämta den nästa vecka, så jag vet ingenting om skicket. Som jag har förstått det är det bra att kolla om det är "mycket" spel i chucken. Något annat en lekman kan kontrollera?
Det är usla bilder jag fått på min pelarborr, så skicket har jag inte heller någon aning om. Jag blev lite sugen på att måla om den, men det blir väl mycket jobb med att få bort den gamla slitna färgen kan jag tänka mig.
Bifogar även en härlig engelsk leaflet för bland annat G2508. Jag hittade den här: http://www.lathes.co.uk/arboga-drills-part-1/page3.html och la sedan ihop sidorna till en PDF.
Nåja, budade hem en Arboga G2508 idag, var inte riktigt meningen, men köpt är köpt! Ska hämta den nästa vecka, så jag vet ingenting om skicket. Som jag har förstått det är det bra att kolla om det är "mycket" spel i chucken. Något annat en lekman kan kontrollera?
Det är usla bilder jag fått på min pelarborr, så skicket har jag inte heller någon aning om. Jag blev lite sugen på att måla om den, men det blir väl mycket jobb med att få bort den gamla slitna färgen kan jag tänka mig.
Bifogar även en härlig engelsk leaflet för bland annat G2508. Jag hittade den här: http://www.lathes.co.uk/arboga-drills-part-1/page3.html och la sedan ihop sidorna till en PDF.
Nu har du en riktig pelarborrmaskin. Skall du få någonting vettigt uträttat med metall behöver du en sådan.
Det viktiga är att putsa och smörja. Det finns antingen oljekoppar eller smörjhål med kula på flera ställen där det skall in några droppar olja. Det kan också löna sig att ta upp växellådan och smörja de rörliga delarna med vaselin (smörjfett).
Spindelhylsan skall också smörjar litet utanpå så den glider i huset utan att nöta. Det är där de börjar glappa då de blir gamla.
Pelaren skall också vara litet smord med olja så man kan veva bordet upp och ned.
Sedan gäller det ju att se om lagren är i skick eller om det är missljud någonstans.
Det viktiga är att putsa och smörja. Det finns antingen oljekoppar eller smörjhål med kula på flera ställen där det skall in några droppar olja. Det kan också löna sig att ta upp växellådan och smörja de rörliga delarna med vaselin (smörjfett).
Spindelhylsan skall också smörjar litet utanpå så den glider i huset utan att nöta. Det är där de börjar glappa då de blir gamla.
Pelaren skall också vara litet smord med olja så man kan veva bordet upp och ned.
Sedan gäller det ju att se om lagren är i skick eller om det är missljud någonstans.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Kul!nivv skrev:
Jaha! Nu är det dags för mig att väcka liv i ännu en tråd. (Håller på att inreda garaget lite).
Nåja, budade hem en Arboga G2508 idag, var inte riktigt meningen, men köpt är köpt! Ska hämta den nästa vecka, så jag vet ingenting om skicket. Som jag har förstått det är det bra att kolla om det är "mycket" spel i chucken. Något annat en lekman kan kontrollera?
Det är usla bilder jag fått på min pelarborr, så skicket har jag inte heller någon aning om. Jag blev lite sugen på att måla om den, men det blir väl mycket jobb med att få bort den gamla slitna färgen kan jag tänka mig.
Bifogar även en härlig engelsk leaflet för bland annat G2508. Jag hittade den här: [länk] och la sedan ihop sidorna till en PDF.
Perfekt! Då vet jag vad jag kan börja med att kontrollera! Ska försöka ta lite bilder och gå igenom stegen, så att efterlevande också kan se hur det ser ut!H heimlaga skrev:Nu har du en riktig pelarborrmaskin. Skall du få någonting vettigt uträttat med metall behöver du en sådan.
Det viktiga är att putsa och smörja. Det finns antingen oljekoppar eller smörjhål med kula på flera ställen där det skall in några droppar olja. Det kan också löna sig att ta upp växellådan och smörja de rörliga delarna med vaselin (smörjfett).
Spindelhylsan skall också smörjar litet utanpå så den glider i huset utan att nöta. Det är där de börjar glappa då de blir gamla.
Pelaren skall också vara litet smord med olja så man kan veva bordet upp och ned.
Sedan gäller det ju att se om lagren är i skick eller om det är missljud någonstans.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Då har jag och en snäll kompis hämtat åbäket! Fick köra igång den på plats, den lät fint. Inga konstiga missljud vad jag kunde höra. Behöver en rejäl putsning och lite tillsyn. Men pinolrörelsen kändes jämn och fin, och fjädern orkade dra upp pinolen igen.
Fick med en gratis ölhållare också. Dom satt även på en ny chuck, en Disella, har faktiskt en anslagsvinkel med samma märke.
Fick med en gratis ölhållare också. Dom satt även på en ny chuck, en Disella, har faktiskt en anslagsvinkel med samma märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg

