54 305 läst ·
174 svar
54k läst
174 svar
Underhåll pelarborr typ Arboga 2508
Jo, det har jag provat, den ena växelspaken växlar fint med den beskrivningen du gav. Säljarens argument var att den andra spaken förmodligen inte använts på många år, och därför begat fast. Vi får se!Rickard.ag skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 404 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 404 inlägg
Låter inte särskilt troligtnivv skrev:
(har inte gjort det på någon så ny men det mesta är väldigt likt på dessa maskiner)
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
På 2512 har du skruv här
Tar man bort dem går det lätt att öppna. Glömmer man någon är det svårare..ffa den vid fronten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tar man bort dem går det lätt att öppna. Glömmer man någon är det svårare..ffa den vid fronten
Haha, ja men precis. Jag tänkte också att det fanns en lömsk skruv nånstans! Återkommer med bilder!Frustrator skrev:
När jag ändå är där inne, är det värt att plocka ut dreven och rengöra? Hur görs det bäst i så fall? Sen ska det väl i nytt fett i lagren, något speciellt som rekommenderas?
Och det är den övre spaken, den som (om jag minns rätt) möjliggör de högsta rpm:en
Redigerat:
En första besiktning!
Olja och smuts i motorn. Tips på rengöring? Motorn gick fint, så ingen skada skedd (än)
En spricka i en cylinder där spindeln går ner. Kanske inte har superstor betydelse.
Allmänt smutsigt
Och den övre växelväljaren får jag inte att röra på sig. Sexkantsmojängen ska kunna åka upp och ner (det gör den på den andra ”kuggstången” i mitten). Ska jag prova med Wd40 eller nåt likanande?
Olja och smuts i motorn. Tips på rengöring? Motorn gick fint, så ingen skada skedd (än)
Logga in
Skapa konto
En spricka i en cylinder där spindeln går ner. Kanske inte har superstor betydelse.
Logga in
Skapa konto
Allmänt smutsigt
Logga in
Skapa konto
Och den övre växelväljaren får jag inte att röra på sig. Sexkantsmojängen ska kunna åka upp och ner (det gör den på den andra ”kuggstången” i mitten). Ska jag prova med Wd40 eller nåt likanande?
Logga in
Skapa konto
Motorn är jag inte så bekymrad över. Det är sannolikt sånt där fett som hänger i luften i en verkstad där man borrar och fräser och den oljiga skärvätskan avdunstar.
Spindelhylsan är ett större bekymmer. Jag fick tag på en ny spindelhylsa till min 2508 som originaldel från Machineryscandinavia för 10 år sedan men ryktet säger att de sedan dess har skrotat hela reservdelslagret för att tvinga folk att köpa nya maskiner. Som någon ekonom i sin oerhörda vishet inbillar sig att vi har råd med.
Med sprucken spindelhylsa kommer huset att nötas ur så spindelhylsan börjar glappa. Dessutom hålls inte kullagret i läge inuti hylsan. Det blir bara fanskap av alltihop.
Det där måste du ta isär så vi kan granska det. Det kan kanske gå att antingen nickelsvetsa eller hårdlöda ihop hylsan och sedan skava till passning. Alternativet är att låta tillverka en ny spindelhylsa på någon lokal verkstad med den gamla som modell. Först måste vi veta hur skadan ser ut!
Ta isär det där!
Spindelhylsan är ett större bekymmer. Jag fick tag på en ny spindelhylsa till min 2508 som originaldel från Machineryscandinavia för 10 år sedan men ryktet säger att de sedan dess har skrotat hela reservdelslagret för att tvinga folk att köpa nya maskiner. Som någon ekonom i sin oerhörda vishet inbillar sig att vi har råd med.
Med sprucken spindelhylsa kommer huset att nötas ur så spindelhylsan börjar glappa. Dessutom hålls inte kullagret i läge inuti hylsan. Det blir bara fanskap av alltihop.
Det där måste du ta isär så vi kan granska det. Det kan kanske gå att antingen nickelsvetsa eller hårdlöda ihop hylsan och sedan skava till passning. Alternativet är att låta tillverka en ny spindelhylsa på någon lokal verkstad med den gamla som modell. Först måste vi veta hur skadan ser ut!
Ta isär det där!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 404 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 404 inlägg
Sprickan ser väldigt högt uppe och nöter troligtvis aldrig på glidytorna. Men du bör absolut kontrollera så att jag talar inte i nattmössan. Stämmer inte det kan du kanske i alla fall tillfälligt begränsa pinolrörelsen så den inte gör det.
Om det ändå bör lagas på något sätt kan jag inte bedöma, mest pga för dålig kunskap
Om det ändå bör lagas på något sätt kan jag inte bedöma, mest pga för dålig kunskap
Okej! Då torkar jag bara lite försiktigt på motorn!H heimlaga skrev:Motorn är jag inte så bekymrad över. Det är sannolikt sånt där fett som hänger i luften i en verkstad där man borrar och fräser och den oljiga skärvätskan avdunstar.
Ta isär det där!
Inte bra med den sprickan då med andra ord! Vet du hur man monterar av den axeln? Verkar sitta fast. Hittade nedan skiss, antar att min har en snarlik sammansättning.
Logga in
Skapa konto
Hur kan jag kontrollera att sprickan inte sitter vid glidytorna? Jag är helt novis på dessa sakerRickard.ag skrev:
Sprickan ser väldigt högt uppe och nöter troligtvis aldrig på glidytorna. Men du bör absolut kontrollera så att jag talar inte i nattmössan. Stämmer inte det kan du kanske i alla fall tillfälligt begränsa pinolrörelsen så den inte gör det.
Om det ändå bör lagas på något sätt kan jag inte bedöma, mest pga för dålig kunskap![]()
Hela utsidan på spindelhylsan är glidyta så det är lätt att kontrollera.
Att korta spindelrörelsen så mycket skulle innebära att du måste bygga ett höj och sänkbart bord och det är svårare än att reparera hylsan.
Dessutom är lagret inpressat just där skadan är och utan presspassning sitter inte lagret fast.
Det är 10 år sedan jag bytte hylsa på min men ungefär såhär går det till om jag minns rätt:
-Lossa insex klämskruven på framsidan som håller friktion på spindeln.
-Palla under spindeln med en träklabb på bordet så den inte faller ner. Ha spindeln i högsta läget.
-Håll emot fjäderhuset på vänster sida mittemot matarspaken och ta loss stoppskruven och snurra på fjäderhuset så spänningen släpper.
-Ta loss fjäderhuset.
-Lossa stoppskruven vid matarspaken och dra ut matarspaken så kugghjulet kuggar ur från kuggstången.
-Ta bort träklabben och dra ut hela spindelhylsan med spindel och allt nedåt..... om det går med sprucket hus. Om det inte går måste du få loss lagermuttern så du kan dra ut spindeln nedåt så du får bort lagret och sedan kan hylsan gå att pressa ihop.
Ungefär så
Att korta spindelrörelsen så mycket skulle innebära att du måste bygga ett höj och sänkbart bord och det är svårare än att reparera hylsan.
Dessutom är lagret inpressat just där skadan är och utan presspassning sitter inte lagret fast.
Det är 10 år sedan jag bytte hylsa på min men ungefär såhär går det till om jag minns rätt:
-Palla under spindeln med en träklabb på bordet så den inte faller ner. Ha spindeln i högsta läget.
-Håll emot fjäderhuset på vänster sida mittemot matarspaken och ta loss stoppskruven och snurra på fjäderhuset så spänningen släpper.
-Ta loss fjäderhuset.
-Lossa stoppskruven vid matarspaken och dra ut matarspaken så kugghjulet kuggar ur från kuggstången.
-Ta bort träklabben och dra ut hela spindelhylsan med spindel och allt nedåt..... om det går med sprucket hus. Om det inte går måste du få loss lagermuttern så du kan dra ut spindeln nedåt så du får bort lagret och sedan kan hylsan gå att pressa ihop.
Ungefär så
För tusan, var rädd om klenoden. Rätt skött håller den till nästa istidK kultingen skrev:Har en Arboga. Ligger sjuk och kan inte ta mig ut i stallet och se modell men ser ut som 2508 när jag googlade.
I feberfrossan började jag oroa mig för den och funderar på hur man bäst underhåller den? Växellådan, är det en torr eller har den olja i sig? Hur gör man för att maximera livslängd och minimera glapp?
Detta känns lite överväldigande får jag säga! Den övre växeln får jag ingen rörelse i alls.
Hur många tusenlappar går en en ny spindel hylsa på? Om man kan få tag på en ens.
Hur många tusenlappar går en en ny spindel hylsa på? Om man kan få tag på en ens.
H heimlaga skrev:Hela utsidan på spindelhylsan är glidyta så det är lätt att kontrollera.
-Ta loss fjäderhuset.
Ungefär så