Vem är underhållsansvarig för fasad tak m.m i ett fri köpt kedjehus?

Är det olika eller är alla lika ansvariga och ska "snacka" ihop sig när taket behöver läggas om eller fasade målas om?
 
Man är ansvarig för sin del i ett friköpt kedjehus. Det hör till god ton att man pratar ihop sig. Dels brukar det kunna ge ett bättre pris på materialet om man går samman, och behövs hantverkare är det mycket att spara på att få göra åt flera på samma ställe på samma gång. Dels ser det också bättre ut, vilket leder till högre värdering av husen.

Men, det är svårt att tvinga någon som anser att dennes fasad håller ett år eller två till utan att måla om. Jag har bott i ett parhus där den ena ägaren hade valt att vänta med målning, fastän alla andra hade målade. Det såg inte klokt ut, men det fanns inget sätt att tvinga med den ägaren.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.