Har köpt ett hus (1940) med plankgolv i hela huset på två plan (förrutom kök där det ligger el-golvvärme + linoleum-matta). Vi är lite sugna på att försöka slipa golvet och såpskura det.

IMG_7065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_7066.jpg
Skapa konto
IMG_7058.jpg
Skapa konto

Tror ni detta har varit ett undergolv som man tagit fram och haft som golv senare? Det är rejäla trösklar in till köket (typ 6cm), lite oklart för mig om de är original eller ej, se bild.

1780392901250.png
Skapa konto

Ett annat alternativ vore att göra ett större projekt där vi jämnar ut hela planet med nytt golv och passar på att lägga vattenburen golvvärme. Men då tappar vi självklart plankgolvet i vardagsrummet, men man skulle kunna ha kvar det på övre plan sålänge. Om det är värt att påpeka så är det en (teknik)källare under.

Min partner är mycket motvillig till att ta bort plankgolvet i vardagsrummet :) Men jag vet själv inte om det är "värt" att bevara eller inte i det här fallet. Hur hade ni tänkt?

Jag tror att det är ett helt vanligt brädgolv, värt att spara på om det är helt.

(En kåk från den tiden har ofta stående spontat plank i väggarna men sällan plank på golvet)

• Gilla
Felix Gustavsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.