Jag håller på att bygga upp en musikstudio i mitt uthus, där det sedan 120 år tillbaka har legat ett 28 mm plankgolv på rejäla golvbjälkar med lite för stort cc (typ 80-100). Golvet har av naturliga skäl en, i mina ögon, fantastisk "patina", eller ser väl egentligen ut som kriget. Flisigt, grisigt och jävligt. Allt från intrampad jord till tjära-, olje- och färgfläckar...
Jag har brutit upp det och isolerat trossbotten i plintgrunden och håller nu på att lägga tillbaka golvet. En del plankor gav ju upp i olika stor omfattning vid rivningen och ytterligare sprickor har alltså uppkommit. Det är lite lätt svaj i golvet, men det kan jag leva med när rock'n'rollen börjar få livet att gunga igen...
Min plan är att borsta rent golvet med stålborste när det ligger på plats, tvätta av det med någon form av kraftig målartvätt och låta det torka för att sedan laga där det behöver lagas. Kanske lite lim i sprickor och annat fix. Kanske tvingas jag att slipa av vissa områden som har tjockare beläggningar av diverse slag. Sen avser jag att lacka golvet med någon form av lack för att "försegla" hela härligheten.
Jag vill skapa ett golv som har influenser från dokumentären om Neil Young. Då han och Crazy Horse lirar in skivan Barn i just en sliten lada i öknen.
Det ska vara shabby som satan och inte så chic, om man säger så. Jag tänker INTE slipa om hela golvet, utan vill åstadkomma en "försegling" av golvet för att inte få flisor i fötterna, eller känna att man går runt på ett snuskigt gammalt plankgolv med diverse okänd skit under fötterna.
Vilken typ av klarlack kan vara lämplig? Det får gärna vara en lack som fyller upp ojämnheter i golvet och jämnar ut ådring, sprickor mm. Då golvet kommer att svikta lite så lär det vara en något flexibel lack som inte krackelerar i springorna mellan plankorna. Lacken får gärna ge en riktigt blank yta. Jag funderar på sån där transparent epoxi som de gjuter in råsågade trädstammar till såna där coola bordsskivor av på YouTube, men det kanske inte funkar...
Såhär ser det utan innan jag påbörjat renovering/försegling:
Det kommer att fungera att lacka golvet. Jag skulle valt en ganska matt lack då det annars kommer se för nytt ut.
Jag tycker dock du skall överväga att såpskura golvet istället. Som lackat tycker inte jag man får den där ”barn” känslan. Jag skulle istället såpskurat golvet med äkta såpa. Upprepa behandlingen sedan årsvis.