Jag har varit och hjälpt min pappa idag med att renovera hans bod.
I denna bod fanns det en underteminal.
Denna har jag monterat ner idag pga av just renoveringen.
Det som jag inte får ihop är att det är en kabel som jag tror är en 2x2,5+2,5 som kommer in till denna terminal som matar en normcentral som verkar vara jord för 3 fas då både huvudbrytare och JFB är det.
JFB är 4 polig men det är bara L1 och N som används.
Är detta tillåtet?
Är det okej att ha det kopplat på detta sättet?
Har jag satt rätt benämningar?
I denna bod fanns det en underteminal.
Denna har jag monterat ner idag pga av just renoveringen.
Det som jag inte får ihop är att det är en kabel som jag tror är en 2x2,5+2,5 som kommer in till denna terminal som matar en normcentral som verkar vara jord för 3 fas då både huvudbrytare och JFB är det.
JFB är 4 polig men det är bara L1 och N som används.
Är detta tillåtet?
Är det okej att ha det kopplat på detta sättet?
Har jag satt rätt benämningar?
Det var ett fint schema du ritat! Det är bra så att man kan se hur du tänker eller hur det är utfört, dessvärre är det inte rätt. Som du ritat kommer det inte att fungera, det är grovt felaktigt och du bör inte labba vidare med detta. Dina grundkunskaper är helt enkelt inte tillräckliga, ta hjälp av någon så är det enkelt löst med de delar du har på ett bra och korrekt sätt.
Är det kopplat som du ritat bör det inte funka speciellt länge även om du inte tar ut något i undercentralen. Detta förutsatt att brytare och JFB är tillslagna där och att JFB i husets central är OK.
Om du belastar i undercentralen ska antingen JFB där eller i huset lösa direkt.
Var det inte du som höll på med kabelskarvning och frågor kring EKKJ i någon annan tråd?
Om du belastar i undercentralen ska antingen JFB där eller i huset lösa direkt.
Var det inte du som höll på med kabelskarvning och frågor kring EKKJ i någon annan tråd?
Undercentralen är felkopplad.
Om du tar ut effekt mellan fas och nolla i undercentralen i nuläget kommer en del av returströmmen gå till huvudcentralens noll-plint och sedan till inkommande PEN via jordfelsbrytaren. En annan del av returströmmen går direkt till inkommande PEN (dvs inte via jordfelsbrytaren). Summaströmmen kommer då inte vara noll och jordfelsbrytaren i huvudcentralen bör lösa ut.
Om du tar ut effekt mellan fas och nolla i undercentralen i nuläget kommer en del av returströmmen gå till huvudcentralens noll-plint och sedan till inkommande PEN via jordfelsbrytaren. En annan del av returströmmen går direkt till inkommande PEN (dvs inte via jordfelsbrytaren). Summaströmmen kommer då inte vara noll och jordfelsbrytaren i huvudcentralen bör lösa ut.
Moderator
· Stockholm
· 57 964 inlägg
Det kan omöjligen ha varit kopplat på det vis du ritar, jordfelsbrytarna skulle ofelbart ha löst ut.
Det finns ett antal väldigt obehagliga fel man kan ställa till med om man kopplar fel med en jordferlsbrytare, så jag råder dig också att låta bli. Ta dit någon som kan.
Det finns ett antal väldigt obehagliga fel man kan ställa till med om man kopplar fel med en jordferlsbrytare, så jag råder dig också att låta bli. Ta dit någon som kan.
Klicka här för att svara