Har en undercentral i garaget med JFB, ska kopplas till huset med N1XV 5G6.
Jag vill minnas att det ska kopplas som i bilden nedan men det innebär i mitt fall att tre 6 mm2 ska in i JFB vilket naturligtvis inte funkar.
Anses kopplingen i bilden OK där PE + N från matande kabel går till PE-skenan och sen går 6 mm2 kabel från PE-skenan till inkommande sida på JFB?
Min undran gäller alltså om PE + N måste gå direkt till JFB eller får kopplas via något inom centralen.
/Dea
Jag vill minnas att det ska kopplas som i bilden nedan men det innebär i mitt fall att tre 6 mm2 ska in i JFB vilket naturligtvis inte funkar.
Anses kopplingen i bilden OK där PE + N från matande kabel går till PE-skenan och sen går 6 mm2 kabel från PE-skenan till inkommande sida på JFB?
Min undran gäller alltså om PE + N måste gå direkt till JFB eller får kopplas via något inom centralen.
/Dea
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Om du väl lämnat matande central med en TN-S-kabel så får N och PE aldrig kopplas ihop igen. Så ta bort tåten mellan PE och JFB i bilden överst.
PE-ledaren ska alltid gå till PE-plinten.
N-ledaren ska alltid gå till JFBn, eller till en N-plint framför JFBn om en sådan finns.
Vad menar du med tre ledare i JFBn?
Varför har du en blåtejpad grön/gul ledare till JFBn i bilden? Det är en nolla och ska vara blå i sin helhet.
Du har ju hängt med här ett tag så du borde ha snappat upp de trådar som varit aktuella på senare tid. Graden av felkopplingar här, i en central dessutom kan få moralpolisen att visa sin elaka sida. Man kopplar inte elcentraler utan att först ta reda på exakt hur det ska göras.
PE-ledaren ska alltid gå till PE-plinten.
N-ledaren ska alltid gå till JFBn, eller till en N-plint framför JFBn om en sådan finns.
Vad menar du med tre ledare i JFBn?
Varför har du en blåtejpad grön/gul ledare till JFBn i bilden? Det är en nolla och ska vara blå i sin helhet.
Du har ju hängt med här ett tag så du borde ha snappat upp de trådar som varit aktuella på senare tid. Graden av felkopplingar här, i en central dessutom kan få moralpolisen att visa sin elaka sida. Man kopplar inte elcentraler utan att först ta reda på exakt hur det ska göras.
Ja man ska uppenbart inte tänka eller koppla med huvet fullt med snor,jag tänkte på 4-ledarsystem men använde 5 ledare....
Det är en förmonterad central så den blåtejpade grön-gula är original ochsatt kopplad på detta sätt, så jag antar att den är tänkt som huvudcentral eller undercentral i 4-ledar system.
Nu borde det stämma bättre
Det är en förmonterad central så den blåtejpade grön-gula är original ochsatt kopplad på detta sätt, så jag antar att den är tänkt som huvudcentral eller undercentral i 4-ledar system.
Nu borde det stämma bättre
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Så ska det se ut 
Anmärkningsvärt att en förmonterad elcentral har fel färg på N-ledaren.
Anmärkningsvärt att en förmonterad elcentral har fel färg på N-ledaren.
Det hade min också... Här kan du t.o.m. se på bilden att det är blå under och gulgrön överom JFB: http://www.elbutik.se/product.html/rogy-formonterad-normcentral-36-modulersBo.Siltberg skrev:
Lyckades precis få hit elektrikern innan jul för inkoppling.
Han kollade igenom undercentralen, mätte och kopplade sen in.
Han ansåg att de tre 16A säkringarna för kabeln var helt onödiga och skippade dom.
Han kollade igenom undercentralen, mätte och kopplade sen in.
Han ansåg att de tre 16A säkringarna för kabeln var helt onödiga och skippade dom.
Klicka här för att svara




