1 535 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Undercentral i köksö?
Hej! Jag har ett problem som jag skulle vilja ha en lösning på. Vid renovering av hus så missförstod jag och elektrikern varandra. Har en köksö där det sitter en inbyggnadsugn. På köksön är det också vanliga uttag.
3 ledare är framdragna till ugnen, 2,5mm2. Men jag får inte dra fram det till dom vanliga uttagen eftersom att ungen är på 16A. Kan man sätta någon undercentral med 10A under sockeln till köksön? Eller finns det någon annan lösning?
Tacksam för svar!
/David
3 ledare är framdragna till ugnen, 2,5mm2. Men jag får inte dra fram det till dom vanliga uttagen eftersom att ungen är på 16A. Kan man sätta någon undercentral med 10A under sockeln till köksön? Eller finns det någon annan lösning?
Tacksam för svar!
/David
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Hur ser matningen ut - är det en kabel eller rör? Går det att komplettera med fler?
Det är ju verkligen synd att man inte drog fram ett extrarör till köksön - det är ju upplagt för att man så småningom vill ha något mer där.
Ett uttag får säkras med 16 A men det är inte brukligt i bostäder, dock inte helt fel i kök.
Men det är lite synd att nalla ström från ugnens ledning, så gör man inte.
Så det är svårt att rekommendera en lösning här utan att veta alla omständigheter.
Det är ju verkligen synd att man inte drog fram ett extrarör till köksön - det är ju upplagt för att man så småningom vill ha något mer där.
Ett uttag får säkras med 16 A men det är inte brukligt i bostäder, dock inte helt fel i kök.
Så det är svårt att rekommendera en lösning här utan att veta alla omständigheter.
Det är 3 st 2,5mm2 kablar som ligger i en 20 mm slang.Bo.Siltberg skrev:
Hur ser matningen ut - är det en kabel eller rör? Går det att komplettera med fler?
Ja, det tycker jag med. Vi hade med både uttag och ugn på elritningen med det missades tyvärr ändå.
Jaså, man får säkra med 16A?
Det trodde jag inte att man fick.
Ugnen är en kombinerad ugn/mikro.
Och vi har en till ugn i köket.
Så om man inte kör köksmaskiner eller likande samtidig som ugnen/mikron så kan det gå men inte är att föredra?
Saken diskuteras här, det gäller isf en häll som behöver två faser.
Se inlägg 40
https://www.byggahus.se/forum/threads/spis-och-uttag-i-samma-roer-till-oe.366720/page-2
Se inlägg 40
https://www.byggahus.se/forum/threads/spis-och-uttag-i-samma-roer-till-oe.366720/page-2
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Utan att dra fram fler ledningar så är den enda klockrena åtgärden jag ser en liten minicentral som matas med minst 2G2.5 mm². Ugnar behöver vanligen dimensioneras för 16 A så det finns ingenting över till annat. En central gör att ugnen kan säkras 16 A och uttaget 10 A. Ledningen kan avsäkras med 2x20 A (kortslutningsskydd endast) för att få lite selektivitet.
Detta är ju bedrövligt.
Kontruktören har med allt på installations ritningen, elektrikern missar detta och kräver nu att ni ska hitta en lösning till denna fadäs.
Det är givetvis bara att dra ner skivorna i gen, fälla in rätt antal rör och spackla igen på Elektrikens bekostnad, detta är en lösning nu ska leva med i 20-30 kanske 100 år och det är nu man kan göra om och göra rätt, inte sen.
Kontruktören har med allt på installations ritningen, elektrikern missar detta och kräver nu att ni ska hitta en lösning till denna fadäs.
Det är givetvis bara att dra ner skivorna i gen, fälla in rätt antal rör och spackla igen på Elektrikens bekostnad, detta är en lösning nu ska leva med i 20-30 kanske 100 år och det är nu man kan göra om och göra rätt, inte sen.
Klicka här för att svara