994 läst ·
7 svar
994 läst
7 svar
Underarbete inför linoljemålning av golv. Tidigare oljat och såpat.
Hej!
Vi skall måla ett gammalt trägolv med linoljefärg. Golvet är sedan tidigare behandlat med golv olja och därefter moppat med linoljesåpvatten vid städning. Har någon koll på vilken behandling man bör göra innan man målar med linoljefärg, eller kan peka mig i rätt riktning (har kollat på vanliga sajter som gysinge, byggfabriken, sekelskifte t.ex.)
Tacksam för tips!
Vi skall måla ett gammalt trägolv med linoljefärg. Golvet är sedan tidigare behandlat med golv olja och därefter moppat med linoljesåpvatten vid städning. Har någon koll på vilken behandling man bör göra innan man målar med linoljefärg, eller kan peka mig i rätt riktning (har kollat på vanliga sajter som gysinge, byggfabriken, sekelskifte t.ex.)
Tacksam för tips!
Någon av dessa. Minnet sviker tyvärr om vilken.Z z_bumbi skrev:
Produkter som diskuteras: "Linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
399 kr inkl moms
445 kr
Läs mer
Vet inte om du hanterat golvet i helgen och har börjat måla redan men jag hade tvättat golvet ordentligt med såpa för att få bort smuts och sen gått på med blöt mopp/trasa utan såpa i ett par gånger för att få bort alla såprester.
Såpan är basisk och om det finns såprester kvar när du målar så kan det förtvåla oljan i färgen och förstära vidhäftning och färgskiktet.
När du moppat/torkat bort all såpa så låt det torka innan du målar så att det inte är blött i träet eller springorna osv.
Sen är det bara att måla enligt anvisningarna från vald tillverkare.
Såpan är basisk och om det finns såprester kvar när du målar så kan det förtvåla oljan i färgen och förstära vidhäftning och färgskiktet.
När du moppat/torkat bort all såpa så låt det torka innan du målar så att det inte är blött i träet eller springorna osv.
Sen är det bara att måla enligt anvisningarna från vald tillverkare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden