4 192 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
underarbete för trädäck
Ska byta ut min befintliga altan och bygga ut den. Tänker använda en äldre stabil och fräsch konstruktion som ligger på sand som underlag närmast huset. Utanför denna är det lerjord med lite matjord ovanpå. Min käre far hävdar att jag ska gräva till frostfritt och sen lägga på grus/makadam och sen palla med plattor för att få det i våg innan jag reglar upp. Det blir bara en helsickes massa kubik stenkross som ska packas, inser jag, typ 8-10 kubik vilket både blir dyrt och asjobbigt att skottkärra på plats.
Frågan är - måste jag gräva så djupt tror ni? Nu har jag redan grävt 50- 60 djupt men snålvargen slog till och jag funderar på att fylla igen med lite lera och sen kanske packa ca 30 cm med grus under plattor o reglar. Om det inte är några plintar som ska skjutas upp kanske det funkar. Det blir alltså en flytande konstruktion, egentligen.
Åsikter?
Frågan är - måste jag gräva så djupt tror ni? Nu har jag redan grävt 50- 60 djupt men snålvargen slog till och jag funderar på att fylla igen med lite lera och sen kanske packa ca 30 cm med grus under plattor o reglar. Om det inte är några plintar som ska skjutas upp kanske det funkar. Det blir alltså en flytande konstruktion, egentligen.
Åsikter?
det är oftast inte fel att lyssna på sin far ......med tanke på
vad du själv tänker göra ,fylla tillbaka lera allvarligt då kan
du lika gärna lägga en trägårdsplatta direkt på gräsmattan .
p.s kom ihåg gångjärnen om du ska fästa altanen i huset....
vad du själv tänker göra ,fylla tillbaka lera allvarligt då kan
du lika gärna lägga en trägårdsplatta direkt på gräsmattan .
p.s kom ihåg gångjärnen om du ska fästa altanen i huset....
Fadern hade helt rätt om det skulle byggas tex garage men nu hade räckt om du från början ersatt 30-40 cm jord och lera med ett bärlager samkross för att få den flytande konstruktion du va inne på
. Problemet nu blir att packa leran igen:S, det finns lerstampar och ngn slags radiostyrda lerpackare att hyra men det blir kanske dyrare än att löpa linan ut nu
bedrövligt... Tusen tack för åsikterna. Jag ska se om jag kan hyra en padda och få ett lass grus hitkört innan sambon upptäcker att vi grävt alldeles för mycket!
Tror fortfarande att det blir billigast å minst jobb - gruset måste ju packas likförbaskat - å så har jag därefter en något mindre jordhög i trädgårn att ta hand om....
Klicka här för att svara