18 934 läst ·
14 svar
19k läst
14 svar
Undantag strandskydd
Planerar att bygga en 15m2 bastu på min tomt. Det är en strandtomt så jag hamnar ju under strandskyddet. Men så fick jag höra om undantaget att om man bygger inom 15 meter från huvudbyggnaden och minst 25m från vattnet så slipper man det. http://www.lansstyrelsen.se/Vastern...ljo/planfragor/strandskydd/Pages/default.aspx
Jag har redan en friggebod, så min tanke är nu att hålla mig inom regeln ovan, och sen registrera bastun som attefallshus. Då borde jag väl runda strandskydd och bygglov? Eller missar jag något?
Nästa fråga är att byggnaden skall ligga inom 15m från huvudbyggnaden. Menar dom hela bastun måste ligga inom 15m, eller att avståndet mellan byggnaderna Max får vara 15m?
Tacksam för tips och feedback//Larsa
Jag har redan en friggebod, så min tanke är nu att hålla mig inom regeln ovan, och sen registrera bastun som attefallshus. Då borde jag väl runda strandskydd och bygglov? Eller missar jag något?
Nästa fråga är att byggnaden skall ligga inom 15m från huvudbyggnaden. Menar dom hela bastun måste ligga inom 15m, eller att avståndet mellan byggnaderna Max får vara 15m?
Tacksam för tips och feedback//Larsa
Om du har strandtomt med hemfridszon ner till vattnet, så är ju strandskyddet mest till för flora och fauna och om du bygger med tanke på det, så borde det inte vara svårt att få en dispens.
Du behöver göra ansökan men kan sedan få dispens utifrån t.ex. att det räknas som hemfridzone, stör inte allmänhetens tillträde, inget av naturvärde, etc.
Jag fick göra en ansökan vid utbyggnad av fritidshus då det var mot sjö, trots 75m och väg mellan. Länsstyrelsen vände ett godkännande direkt på den ansökan jag skickat till kommunen. Däremot kostar det dig några tusenlappar.
Behövde dock ingen bygganmälan/bygglov.
Jag fick göra en ansökan vid utbyggnad av fritidshus då det var mot sjö, trots 75m och väg mellan. Länsstyrelsen vände ett godkännande direkt på den ansökan jag skickat till kommunen. Däremot kostar det dig några tusenlappar.
Behövde dock ingen bygganmälan/bygglov.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Atteffallshus/friggebodar får man väl överhuvudtaget inte bygga inom strandskyddat område?
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Tittade lite på det länkade dokumentet, det verkar upphäva strandskyddet inom 15m från byggnaden.
MEN det gäller bara för Västernorrlands län, det är upp till resp. länsstyrelse att fatta ett sådant beslut/eller inte.
MEN det gäller bara för Västernorrlands län, det är upp till resp. länsstyrelse att fatta ett sådant beslut/eller inte.
Utdrag ur sammanträdesprotokoll:
"...... att medge dispens från byggnadsförbud enligt miljöbalken 7 kapitel 16 §, detta då föreslaget bebyggande ej motverkar ändamålet med strandskyddet och särskilda skäl finns.......
....... för uppförande av bastubod.........
......klassas som friggebod och kräver inget bygglov....
...... bastuboden placeras 2 m från strandkanten.
Som som särskilda skäl för att medge dispens från kan anges att tomten redan är ianspråktagen för bebyggelse och att den kuperade terängen motiverar den föreslagna placeringen. ......"
Vilket visar att det går att få dispens !
"...... att medge dispens från byggnadsförbud enligt miljöbalken 7 kapitel 16 §, detta då föreslaget bebyggande ej motverkar ändamålet med strandskyddet och särskilda skäl finns.......
....... för uppförande av bastubod.........
......klassas som friggebod och kräver inget bygglov....
...... bastuboden placeras 2 m från strandkanten.
Som som särskilda skäl för att medge dispens från kan anges att tomten redan är ianspråktagen för bebyggelse och att den kuperade terängen motiverar den föreslagna placeringen. ......"
Vilket visar att det går att få dispens !
Tack för info.
Det handlar om Norrtälje kommun, och de har sagt att 15-meters regeln gäller. Får fråga dem vad som menas med 15 meter, om det är inklusive hus eller avstånd mellan husen. Regeln verkar gälla för hela landet om man googlar.
Vi har ett annat hus mycket närmare vattnet, och gräsmatta till vattenbrynet samt brygga. Så hemfridszonen är till strandkanten, men jag har dåliga erfarenheter av bygglovshandläggare så det hade varit skönt att bara skicka in en bygganmälan som refererar till gällande regel och köra på.
Så min tanke är att med det gällande undantaget borde jag få bygga ett attefallshus med bara en bygganmälan, även om det är inom strandskyddat område. Eller vad tror ni?
Mvh//Larsa
Det handlar om Norrtälje kommun, och de har sagt att 15-meters regeln gäller. Får fråga dem vad som menas med 15 meter, om det är inklusive hus eller avstånd mellan husen. Regeln verkar gälla för hela landet om man googlar.
Vi har ett annat hus mycket närmare vattnet, och gräsmatta till vattenbrynet samt brygga. Så hemfridszonen är till strandkanten, men jag har dåliga erfarenheter av bygglovshandläggare så det hade varit skönt att bara skicka in en bygganmälan som refererar till gällande regel och köra på.
Så min tanke är att med det gällande undantaget borde jag få bygga ett attefallshus med bara en bygganmälan, även om det är inom strandskyddat område. Eller vad tror ni?
Mvh//Larsa
Även om det är en bygganmälan som ska göras när det ska byggas attefallshus så kan den bli nekad.
Det enklaste vore väl då att "riva" det förråd du har och bygga det som attefallshus och bastun som friggebod.
Det enklaste vore väl då att "riva" det förråd du har och bygga det som attefallshus och bastun som friggebod.
Haha, ja det är ju en tanke. Men den friggeboden ligger också inom strandskydd, men byggdes innan det var "uppfunnet".
Kan kommunen neka en bygganmälan på attefallshus utan grund? För jag håller mig ju inom alla regler
Kan kommunen neka en bygganmälan på attefallshus utan grund? För jag håller mig ju inom alla regler
Är du säker på att de verkligen nekar utan grund? Frågeställningen är inte helt enkel!Larsa skrev:
Men det är bra att veta att en bygganmälan kan nekas på samma sätt som ett bygglov. Likheterna mellan bygglov och bygganmälan är stora.
Klicka här för att svara