Ska slipa om och behandla en sliten trallaltan som har ca 10-15 år på nacken. Men har svårt att bestämma mig för en behandling. Svårt att googla sig fram med bilder.
Vad har ni för tips på den ultimata behandlingen? Egna bilder ger guldstjärna.
Målsättningen är en neutral uppfräschad altan med ett resultat som består sig, med visst underhåll utan att den hinner se förfallen ut där emellan (flagor, repor, osv)
Bild på trall före slipning.
Vad har ni för tips på den ultimata behandlingen? Egna bilder ger guldstjärna.
Målsättningen är en neutral uppfräschad altan med ett resultat som består sig, med visst underhåll utan att den hinner se förfallen ut där emellan (flagor, repor, osv)
- Obehandlad - Nej, inte min smak oavsett andra fördelar
- Olja - Aktuellt
- Olja pigmenterad - Kanske, men i så fall svag pigmentering
- Trallsåpa pigmenterad - Kanske, men rädd för att den ser obehandlad och tråkig ut för snabbt
- Lasyr - Nej, flagor osv..
Bild på trall före slipning.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Bara så att du är medveten om det; slipning får träet att resa sig med jobbiga stickor som följd. En grovskurning med maskin som borstar bort det lösa är alltid bättre. Allt som har rest sig rycks bort. Utseendet blir detsamma som med slipning, men det blir en annan inte lika slät känsla. Mer som ett ”inslitet” plankgolv som skurats i 100 år.
I övrigt ingen rekommendation om behandling,
I övrigt ingen rekommendation om behandling,
Förstått att är lite av ett minfält det där med trall. Men jag har ändå en 90kg golvslipmaskin i garaget och en föråldrad trall, så tänker det är värt ett experiment. 😎Johan Gunverth skrev:
Bara så att du är medveten om det; slipning får träet att resa sig med jobbiga stickor som följd. En grovskurning med maskin som borstar bort det lösa är alltid bättre. Allt som har rest sig rycks bort. Utseendet blir detsamma som med slipning, men det blir en annan inte lika slät känsla. Mer som ett ”inslitet” plankgolv som skurats i 100 år.
I övrigt ingen rekommendation om behandling,
Kan ju försöka mig på vattenpoppa (vattna efter slipning för att resa fibrerna och gå över med fint sandpapper). Skulle då ändå bli flisigt behöver det ju grovskuras någon gång i framtiden.
Behandlingen där emot, där blir jag inte klokare...
Jag har haft en exakt lika tråkig 15 årig trall som jag slipade med golvslip med 3 olika grovlekar på pappret. Fantastiskt resultat och inga fibrer som rest sig…vet inte varför det skulle ha hänt, tricket är att slipa ordentligt och avsluta med fint papper… Trallen är len som en barnrumpaGanlet skrev:
Förstått att är lite av ett minfält det där med trall. Men jag har ändå en 90kg golvslipmaskin i garaget och en föråldrad trall, så tänker det är värt ett experiment. 😎
Kan ju försöka mig på vattenpoppa (vattna efter slipning för att resa fibrerna och gå över med fint sandpapper). Skulle då ändå bli flisigt behöver det ju grovskuras någon gång i framtiden.
Behandlingen där emot, där blir jag inte klokare...
Klicka här för att svara
