Status
Inte öppen för fler kommentarer.
RoTe RoTe skrev:
Nu var det ju citationstecken men jag kan nog ganska säkert säga att ett par miljarder människor ändå inte ser Ryssland som onda.

Det här ämnet är precis som invandringsfrågan var i Sverige förr. Alla goda tycker lika och alla andra är ondskan själva.
Och ett par miljarder som anser att våldtäkt inte kan ske inom äktenskapet eller att det finns underlägsna raser.
Helt enkelt människor som jag inte tror kommer ha speciellt vettiga åsikter generellt.

Fairlane Fairlane skrev:
Krigets första offer är sanningen brukar man förvisso säga, men i ett av dessa länder har sanningen varit ett offer väldigt länge, över 100 år. Allt som sker vad gäller folkligt uppror, var helst det förekommer i världen, ses som ett hot mot Ryssland, orkestrerat av västvärlden som vill förinta Ryssland. Vi såg arabiska våren, vi såg nejlikerevolutionen etc. Att det kunde komma från vanligt folk som vill leva i frihet är så omöjligt att tänka sig så det måste vara en bluff, ett hot från västvärlden mot Ryssland.

Allt detta är alla som studerat Ryssland under lång tid överens om. Däremot finns det alltid några som inte studerat Ryssland alls som ifrågasätter detta, särskilt om du ogillar USA.

Majdanprotesterna kan omöjligt vara folkets vilja enligt ryskt tankesätt, vanliga människor har ingen sådan vilja, så alltså måste det vara ett hot mot Ryssland, orkestrerat från väst.

Att ryssar går på det kan jag förstå, de har aldrig sett något annat. Att svenskar gör det är mer obegripligt för mig. De säger sig inte stödja Ryssland, men upprepar ryssarnas argumentation.
Nu flummar du ut ur ämnet redan i första inlägget.😁 Glöm inte Weapons of mass distruktion. Vår allierade. Du vet🤢😬.

Kom med Youtubkanaler du tror på och några du inte tror på. Det är ju det TS efterfrågar. Inte dina förutfattade meningar. Eller?

Jag blir din ledstjärna. Här är ännu ett program jag inte lyssnat på med Scott Ritter (inte Tex Ritter😀). Fd. Marinsoldat och FN-s vapeninspektör. Han har vid några tillfällen sagt att Ukrainakriget skulle avslutas då eller då. Men villigt erkänt att han hade fel. En bra början.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag brukar identifiera propagandister genom att
1. Deras åsikter alltid följer den officiella versionen från arbetsgivaren. De byter åsikt exakt när arbetsgivaren ändrar sin officiella propaganda.
2. De håller envist fast vid påståenden som är påvisbart felaktiga men stöder arbetsgivarens påståenden och störs märkbart när man granskar sanningshalten.

Uppfylls både kriterierna betraktar jag personen som propagandist.
Sååå intressant😀. Men ämnet är -Ukraina. Vad stämmer. Så. -Var hämtar du din information ifrån?

Intet Intet skrev:
Säger dataspelaren med silversked i mun som inte ens gjort lumpen. Sad. Very sad.

Heimlaga. Tråden handlar om huruvida man kan lita på om de Youtubekanaler vi översvämmas av talar sanning eller inte.
Dvs. En tråd med så lite politik som möjligt.
Vad tycker du (och Malmberg) om de exempel jag kom med. En amerikansk pensionerad överste mot en svensk Youtuber?
Det är det tråden handlar om och inte om dina personliga missuppfattningar om mig.
Vad vi tycker om varandras åsikter är helt ovidkommande för trådens ämne.

Men. Av alla här i forumet jag skulle vilja träffa, är du nummer 1. För jag tror att vi skulle få en mycket lång och givande diskussion tillsammans.

Här snubblade jag över ett tal Serbiens precident höll i FN för några dagar sen.
Det är så färskt att jag inte hunnit lyssnat på det ännu. Men jag gissar att han är kritisk till FN-s krig i Serbien.
När vi modiga dödade Serber var jag glad. För vi hade ju hört i SVT att Kroatien och Albanien var offren och Serbien förövaren. Men stämmer det?

[media]
Med tanke på att Putin har någon form av hållhake på Trumpen så litar jag absolut inte öht på något jänkarna gör eller säger.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Men "alla" ser ryssen som ondskan själv numera. Mycket opolariserat. :)
Kanske majoriteten av de 20% som västvärlden består av. Om det är "majoriteten", har du säkert rätt. Men de övriga 80%. Är deras talan inget värd för dig?😁
Det är lätt att köra i diket när man inte kan sluta att se sig själv i backspegeln. 😀

Här är lavrov i Times of India.
Ett tips är att lyssna på källan. Dvs. Båda sidor av en konflikt. Det som Obama fick Nobels fredspris för, kan väl ändå inte vara fel. Eller?

Vad Zelenskyj tycker vet vi redan. För han får tala till oss närhelst han vill, medans motståndarlaget sensureras. Vad är det vi inte skal få lov att höra, kan man ju undra.
Free speech? Inte i EU!

Här är det senaste jag hittade från den Ukrainska sidans syn på sakernas tillstånd.

Redigerat:
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Nu flummar du ut ur ämnet redan i första inlägget.😁 Glöm inte Weapons of mass distruktion. Vår allierade. Du vet🤢😬.
Vad var flummigt?

Jag antar att du syftar på USA invasion av Irak?
För det Rysslands lögn mindre? Ryssland ljuger konstant och har gjort i över 100 år, det är vad jag säger, jag kommenterade inte USA.

Det jag säger är att enligt de som forskar i ämnet så är det full enighet, men du och några med dig vet såklart bättre, eller vill jämföra med USA...
Intet Intet skrev:
Kom med Youtubkanaler du tror på och några du inte tror på. Det är ju det TS efterfrågar. Inte dina förutfattade meningar. Eller?
Det var inte vad som efterfrågades, utan vad som stämmer. Jag tittar inte på Youtube, söker min kunskap på annat håll, så jag kan inte bidra med några Youtube-kanaler.
Intet Intet skrev:
Jag blir din ledstjärna. Här är ännu ett program jag inte lyssnat på med Scott Ritter (inte Tex Ritter😀). Fd. Marinsoldat och FN-s vapeninspektör. Han har vid några tillfällen sagt att Ukrainakriget skulle avslutas då eller då. Men villigt erkänt att han hade fel. En bra början.

[media]
Jaha

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Här är en pensionerad amerikansk överste som varit rådgivare åt deras "generalstab". Till skillnad från oss har han varit i strid på riktigt. Vilket åtminstone skänker en viss trovärdighet, i mina öron.
ok. Det stämmer nog.
Intet Intet skrev:
Motsatsen är vår skrivbordsmilitär, Pasakivi.
Antar att du menar Finlands president Juho Kusti Paasikivis sonsons son Joakim.

Jämfört med vad vi har att komma med i Sverige är nog Paasikivi ett under av kunnighet på området. Finsk och svensk värnplikt t.ex. Dessutom någon som har ett svenskt/finskt perspektiv på Ryssland.

Hans mor kom till Sverige som båtflykting från Estland i samband med den Ryska invasionen 1944. Hans farfar stupade vid fronten i strid mot Ryssland.
Men hans farfars far President Paasikivi är iofs nog en ännu intressantare person. President mellan Gustaf Mannerheim och UKK. Född som Johan Gustaf Hellsten i dåvarande Kejsardömet Ryssland 1870 död 1956 i Republiken Finland. Dvs i det som var en del av Kungariket Sverige innan det ryska anfallskriget & ockupationen. Historien upprepar sig.

Det tycker jag är en god anledning att lyssna på honom.

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man undrar om han är nyttig idiot eller ett faktiskt rysstroll
Kanske alla tre.
Både nyttig (för kreml då) idiot och rysstroll.

Det kanske inte finns något eller ... 😆

• Haha
  • Älska
Scout och 4 till
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:

[media]
Inte förvånad att du länkar till Scott ritter. Han är avlönad av ryska propagandakanaler och har aktivt stött ryssland (minst) sedan 2022. Han har sagt att ryssland snart vinner så många gånger att alla nog tappat räkningen vid det här laget. Ingen bör ta något han säger för något annat än 100% rysk propaganda.

Han har bland annat gett Ukraina skulden för massakern i Butcha, kallat Ukraina för en rabiesmittad hund som måste skjutas, och besökt de ockuperade områdena i Ukraina under ryskt beskydd.

T.o.m. med Youtube-mått så skulle jag klassa den källan som urusel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Ritter

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
O [old rusty] skrev:
Och ett par miljarder som anser att våldtäkt inte kan ske inom äktenskapet eller att det finns underlägsna raser.
Helt enkelt människor som jag inte tror kommer ha speciellt vettiga åsikter generellt.
Ja det där beror ju i och för sig på vilken syn man själv har på saker och ting.
Om jag skulle gilla och tycka det är OK att plåga min fru om jag får lust, samt ha rätt att våldta henne när jag känner behov som inte hon gör, så blir ju den åsikten rätt OK.
Och det är väl samma med rasism och allt annat som det där åsiktspaketet innehåller.

Mitt åsiktspaket är inte sådant, och därför har jag väl helt fel åsikter enligt Intet, Rote, Bitterhetsakademin och ett antal andra här på forumet.

Här finns det väl iofs inget rätt eller fel, utan det handlar om vad man själv tycker är OK, om det ska vara OK att våldta sin fru eller inte.
Vi har helt enkelt bara olika åsikter.

Jag orkar och hinner inte skriva något mer här och nu, men jag har lust att utveckla det hela lite mer, där kanske både moral, politik och mänsklighetens innersta värden kanske kan tas upp.
Vi får se vad jag orkar och hinner med, ifall inte tråden snabbt stängs.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Lite uppdatering.
Intet Intet skrev:
Här är en pensionerad amerikansk överste som varit rådgivare åt deras "generalstab". Till skillnad från oss har han varit i strid på riktigt. Vilket åtminstone skänker en viss trovärdighet, i mina öron.
Det lät troligt. Därav skrev jag:
Bönhas Bönhas skrev:
ok. Det stämmer nog.
Men efter att ha sett att den pensionerade översten intervjuas av Glenn Diesen kollade jag upp vad detta är för en figur. På Wikipedia hittade jag:
"He has been a regular commentator on the Russian state-controlled international television network RT for several years, and has been accused of promoting Russian propaganda."

Dvs jag har väldigt svårt att tro att klippet (som jag ej sett) ger en opartisk bild. Naturligtvis finns knappast sådana. Så det är inget konstigt. Som info.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där beror ju i och för sig på vilken syn man själv har på saker och ting.
Om jag skulle gilla och tycka det är OK att plåga min fru om jag får lust, samt ha rätt att våldta henne när jag känner behov som inte hon gör, så blir ju den åsikten rätt OK.
Och det är väl samma med rasism och allt annat som det där åsiktspaketet innehåller.

Mitt åsiktspaket är inte sådant, och därför har jag väl helt fel åsikter enligt Intet, Rote, Bitterhetsakademin och ett antal andra här på forumet.

Här finns det väl iofs inget rätt eller fel, utan det handlar om vad man själv tycker är OK, om det ska vara OK att våldta sin fru eller inte.
Vi har helt enkelt bara olika åsikter.

Jag orkar och hinner inte skriva något mer här och nu, men jag har lust att utveckla det hela lite mer, där kanske både moral, politik och mänsklighetens innersta värden kanske kan tas upp.
Vi får se vad jag orkar och hinner med, ifall inte tråden snabbt stängs.
Jag får väl erkänna att en del av mina åsikter i Rysslandsfrågan baseras på det faktum att jag investerade en hel del i ryska fonder som genom EU:s sanktionsbeslut gjordes praktiskt taget värdelösa då det blev tvångsförsäljning till några procent av marknadsvärdet. Till mitt försvar kan sägas att jag gick in långsiktigt under den tid då Jeltsin styrde landet. Sanktionerna har gjort oss alla fattigare och är en stor orsak till skenande energipriser och fallande konjunktur. EU:s frysning och konfiskering av ryska medel gör att många inte helt demokratiskt regimer börjar frukta att detsamma skall ske mot dem. Detta är väl en av huvudorsakerna till det skenande guldpriset och kommer att undergräva förtroendet för det finansiella systemet. Det hela leder till att Brics-länderna sluter sig samman och söker alternativ till västvärlden.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med tanke på att Putin har någon form av hållhake på Trumpen så litar jag absolut inte öht på något jänkarna gör eller säger.
Bra. Då är vi överens. Eller är det bara så att USA tvår sina händer och vill att vi för deras krig. -Köp våra vapen och gör vad ni vill med dem. Missade du det?
Bönhas Bönhas skrev:
Lite uppdatering.

Det lät troligt. Därav skrev jag:

Men efter att ha sett att den pensionerade översten intervjuas av Glenn Diesen kollade jag upp vad detta är för en figur. På Wikipedia hittade jag:
"He has been a regular commentator on the Russian state-controlled international television network RT for several years, and has been accused of promoting Russian propaganda."

Dvs jag har väldigt svårt att tro att klippet (som jag ej sett) ger en opartisk bild. Naturligtvis finns knappast sådana. Så det är inget konstigt. Som info.
Det är ju det jag säger. Någon opartisk person finns inte. Inte minst syns det här där några i sin upprördhet inte ens förstår skillnaden på Sionist och Semit.

TS undrar "vad stämmer?" efter att ha sett ett antal videofilmer med idel Ukrainska framgångar. En mycket berättigad fråga, tycker jag och gav några exempel på de som tycker det motsatta. Att de är personer med djup kunskap i ämnet gör de inte automatiskt till opartiska. Men likväl kunniga

Det är ändå förvånande att den enda (nästan) kritik som framkommer gång på gång av samma personer, är att Ritter, Sachs och company är Rysslandsvänliga. Punkt.
Inte överdrivet konstruktivt, kan man tycka.
Så. Var någonstans får ni er neutrala information som TS efterfrågar? För håll med om att "andra källor" är lite vagt?

Jag fortsätter med fler intervjuer som kontrast till TS filmer. Denna gång med Patrik Baab. Se nedan.

Patrik Baab is a German journalist and best-selling author who reported on both sides of the frontline in Ukraine. Baab argues that the European leaders have painted themselves into a corner and increasingly see war as the only path forward.

Här är en till video. Denna gång utan intervjuare.😁
Alexander Mercouris är en engelsk jurist som pratar och pratar och pratar igen. Lite påfrestande. Men även han, delar inte den allmänna västerländska propagandan likt den i TS filmer. Om det han säger är sant? Jag vet inte, för jag brukar somna halvvägs in i filmen. Men, det är en bjär kontrast till TS filmer.

Redigerat:
Intet Intet skrev:
Är deras talan inget värd för dig?
Inte när det gäller moraliska frågor som t.ex om det är rätt eller fel att invadera ett grannland och döda civila och våldta allt som rör sig så fort man får chansen.
Där kommer du och jag liksom aldrig mötas i mitten och det är jag stolt över. :)

• Älska
  • Gilla
LaT och 9 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Inte när det gäller moraliska frågor som t.ex om det är rätt eller fel att invadera ett grannland och döda civila och våldta allt som rör sig så fort man får chansen.
Där kommer du och jag liksom aldrig mötas i mitten och det är jag stolt över. :)
Så 80% av mänskligheten tycker att det är helt okay? Vad har du fått de uppgifterna ifrån? Det är ju det TS efterfrågar. Korrekta uppgifter!

När jag febrilt letade efter en ukrainavänlig Youtubekanal att lägga upp, stötte jag på denna. Tror jag aldrig sett karln förut. Men han bor tydligen i Ryssland och kommenterar den påstådda bensinbristen som Ukrainska anfall på Rysslands raffinaderier åstadkommit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.