Köpte för någon tid sedan en billig spis av märke Siemens. I lördags, när hemmalagadpizzatrycket blev för stort så traskade vi igång ugnen och efter ca 15min uppvärmning så hörs ett massivt KAPOFF från köksarean. Det visar sig att det innre glaset på ugnsluckan har *exploderat*. Glas inne i ugnen och utanför...

Vi reklamerar enligt alla konstens regler och hamnar till slut hos Siemens servicecenter (=BSH Home Appliances AB) som meddelar:

"Vi håller av tradition hög kvalitet på våra produkter,
och tycker som du att produkterna ska hålla i många år.

Detta till trots kan vi tyvärr inte godkänna denna reklamation.
Anledningen är att ett glas inte går sönder utan någon form av yttre åverkan.
Tillverkaren ses därför inte som ansvarig för dessa typer av fel,
till skillnad från ursprungliga fabrikationsfel.

Vi har trots detta beslutat att skicka ett nytt innerglas 00685401 till er som en goodwill.
För att kunna göra det så behöver vi ert fullständiga namn, adress samt telefonnummer"

Efter att ha fått detta meddelande så tänker jag (som ingengör) att det låter lite märkligt att påstå att det krävs yttre åverkan för att få glas att gå sönder -då jag vet lite om hur man härdar glas och hur man medvetet skapar ganska extrema spänningar i glaset, och även hur montering av glaset i fråga ovillkorligen skapar ytterligare spänningar, och jag dessutom menar att värme är en yttre påverkan av rang kan jag inte annat än bli både sur och besviken

Besviken blev jag av att dom inte låtsas kännas vid de tämligen vanliga problemen som finns med tempererat/härdat glas. Sur blir jag av att Siemens representant implicerar att vi skulle haft sönder glaset ifråga, och sedan fika efter ersättning, men att dom ändå "av goodwillskäl" kommer att ersätta... FUCKING MAN UP, och erkänn att exploderande, undermåligt tillverkade och/eller undermåligt motnterade ugnsglas är en realitet, är min uppmaning!

Siemens hävdar alltså att detta inte kan ske utan "yttre åverkan" -jag frågar mig (och känner mig rätt säker på åt få napp, btw) att det ingalunda bara är jag här på byggahus som drabbats av exploderande ugnsluckor?!?!

Erfarenheter? :)

Inte jag, men ett par kompisar som byggt hus smällde deras ugnsglas också. Tror de har antingen siemens eller bosch. Samma där. Ingen yttre påverkan från deras sida. Skedde efter ett år ungefär tror jag. Vet att de fick glaset utbytt, kommer dock inte ihåg om det var samma visa som för dig...

Har för mig att det finns en tråd, typ i våras eller möjligen för ett år sedan med en liknande händelse. Osäker på om det var Siemens, där har jag för mig att de nekades först, via serviceverkstaden, men att företaget ändrade sig.

Det hände på vår ugn av märket Candy också, det inre glaset for i bitar så jag kunde glömma att äta den kärleksmumsen... >(
De skickade dock en ny skiva utan trassel och även en ny packning som de sa att jag skulle byta för säkerhetsskull...

P
Inte Siemens / Bosch specifikt
Jag har bytt otaliga Husqvarna Electrolux dito

Jag exploderade ett glas en gång genom att lägga en varm glödlampa på det. Dock ingen ugnslucka.

Men jag instämmer i att både värmen från ugnen och monteringen av glaset i luckramen är "yttre påverkan" och en felaktig montering t.ex. kan mycket väl leda till detta. De kan aldrig komma med sitt påstående med mindre än att de grundligen undersökt spisen/ugnen, och kanske inte ens då just med tanke på att det kan ha varit fel på glaset från början.

Dålig stil och ganska klantigt av dem att uttrycka sig som de gjort.

Jag hade ju då hellre skrivit att det inte går att avgöra om det är ett garantifel eller inte utan en grundlig undersökning och att det därför tas som goodwill istället. Då har man, på goda grunder, varken erkänt eller förnekat fel och ändå löst kundens problem.

BSH har allvarliga attitydproblem vad gäller service och goodwill. De vägrade konsekvent att låta mig tala med någon kunnig tekniker (vilket de lär ha, de kan ju skicka ut en för reparationer) när jag skulle montera min spisfläkt och undrade lite om anslutningsdimensioner.
Undrar om det tyska moderföretaget känner till hur de beter sig.

Carl_Elvis skrev:
BSH har allvarliga attitydproblem vad gäller service och goodwill. De vägrade konsekvent att låta mig tala med någon kunnig tekniker (vilket de lär ha, de kan ju skicka ut en för reparationer) när jag skulle montera min spisfläkt och undrade lite om anslutningsdimensioner.
Undrar om det tyska moderföretaget känner till hur de beter sig.
Vad var det för fråga du hade? luftkanalerna eller upphängning?

torbeno skrev:
Vad var det för fråga du hade? luftkanalerna eller upphängning?
Luftkanalerna. Det var ett par år sedan, men det var nåt med att yttre diametern på fläktens anslutning var större än inre diametern på det -väldigt standardiserade- rör jag skulle ansluta till. Det hade säkert blivit ett ganska kort samtal om jag talat med en van tekniker som kunnat förklara, men jag fick ju inte göra det (om jag inte gjorde en felanmälan, då kunde de skicka en tekniker med förbehållet att jag kanske skulle få betala för ett besök, som om jag gjort en felanmälan som inte går på garantin). :banghead::banghead::banghead:

Ett vanligt fel, som gäller de flesta ugnar. När värmeslingan för övervärmen missformas, då flyttar den sig utåt och ligger an mot innerglaset på luckan (yttre åverkan).

Jahaja...:cool: Som jag trodde då...ganska vanligt fenomen verkar det som. Fick i alla fall ersättningsglaset på posten för någon dag sedan och det sitter fast i en slits i ena änden och två små klämmor i andra änden, som hålls fast av varsin liten torx-plåtskruv... Problemet var bara att hela gångärnsmekaniamen var full av glassplitter så jag fick plocka ned luckan i molekyler för att få bort allt glas... känns sådär..

Då Siemens service inte alls ville kännas vid sin undermåliga produkt och jag bara ville få sikten att bli lite mindre trasig så orkade jag inte gnälla mer, men för att idka min "consumer power" så här i Internets linda så tänkte jag bara säga att "STAY THE FUCK AWAY FROM SIEMENS HOME APLIANCIES" om ni vill ha en någorlunda smärtfri service när produkten rasar ihop, så välj något annat märke för det här var tamejfan så sinnessjukt dåligt skött att d inte kan vara något annat än ett nytt, bizarrt examensarbete från konstfack...

T
Gammal tråd, men jag råkade precis ut för samma sak. Siemens-ugn, köpt i november förra året, innerglaset sprack vid första pyrolyskörningen i januari. Samma sak där, reparatören var högst ovillig att byta den på garantin och berättade om alla möjliga fel kunder gör (stänger luckan för hårt, ställer varma saker på glaset, öppnar luckan för snabbt efter pyrolys osv). Det var först när jag förklarade konsumentköplagen och bad att han skulle ringa sin chef som han kom på att han var "snäll" den dagen.

Ugnen är hur bra som helst (när den inte är trasig), servicen är usel.

P
siemens i ett nötskal...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.