T Troberg skrev:
Rent krasst, vem fan läser manualen till en ugn? Sure, någon med OCD kanske gör det, men de flesta gör inte det. Köper du ett hus med en ugn, läser du manualen då, om den ens finns kvar?

Detta borde IKEA inse, och antingen ta bort funktionen eller ha något tydligare, typ en display med en varningstext som måste kvitteras.

Låt mig säga så här: Hade deras ugn dödat mina husdjur så skulle att pissa på Kamprads grav vara det minsta jag gjorde.
Det är inget speciellt problem för ikea. Så du bör nog pissa på en massa gravar. Eller så letar du rätt på manualen... Det brukar bli lättare att hitta alla funktioner då nämligen.

Vill du ha ett tips om du testar pyrolysen, så behöver du inte ha fåglarna i köket.

Så samtidigt som du jagar runt alla gravar du ska pissa på så en liten hemlighet... Du har ett eget ansvar över dina husdjur. En sista hemlighet... Om det ryker från ugnen, flytta på fåglarna. Och öppna fönstret....

Utsättaren Utsättaren skrev:
När jag flyttade till en bostadsrätt för femton år sedan var jag tvungen att söka på nätet efter ugnsmanualen i en halvtimme för att överhuvudtaget kunna starta ugnen. Det var en Ariston varmluftsugn.

Det visade sig att ugnen krävde att klockan var inställd för att kunna startas. :poop:

Ont:
Pyrolysfunktionen (knapp/vred hur det nu funkar) skulle kunna vara markerad med symbolen för instruktionsboken och man kan ha ett litet kapitel bara för det med alla varningar.
Ska man inte ha det på ugnsknapparna? Varna för att ugnen kan bli varm?

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Egentligen hur stort problem kan det vara?
Det gäller de som har ett kök och fåglarna boendes i köket. Samtidigt som du inte själv begriper att röken inte är så nyttig

I
Skulle säga att de flesta läser inte manualen förrens man verkligen behöver och i vissa fall inte ens då. Dessutom är det inte alltid man har tillgång till manual till vissa produkter.

Vi har själva en IKEA Mirakulös där vi använt pyrolys par gånger för att rengöra, riktigt bra funktion! Första gången tog vi såklart en titt i manualen vilket innebär att man leta upp sidorna som har med funktionen att göra och läser de steg och varningar som finns där. Här har man inte skrivit något om att det kan uppstå dödlig gas för vissa husdjur.

Självklart är man hemma när man gör en sådan här procedure oavset, vi märkte snabbt att det luktar ve o fasa så det var bara till att öppan fönster och dra igång fläkten på MAX. Vi har aldrig haft problem med funktionen men så har vi inte häller några fåglar eller reptiler.

Personligen vill jag ha varningsdekal när faran inte är uppenbar, problemet är såsklart var gränsen går, hur mycket vätt har folk? Jag tror dock att väldigt få skulle kunna gissa att det skulle spridas giftig(för vissa djur) gas från en tom ugn.

• Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
Det värsta var ju att det ena flygfät hette Bubis!

• Gilla
  • Wow
videopac och 1 till
  • Laddar…
I
Bananskalare Bananskalare skrev:
Egentligen hur stort problem kan det vara?
Det gäller de som har ett kök och fåglarna boendes i köket. Samtidigt som du inte själv begriper att röken inte är så nyttig
Ja precis, och där är där vi kommer in på var man ska dra gränsen för när det är rimligt att varna och inte varna. I USA har man uppenbarligen draget den gränsen LÅGT vilket många uppfattar som störande, frågan är dock vad den räddat? Jag vet ju att det handlar till stor del om att företag vill skydda sig men frågan är om det faktiskt bidrar till mindre skador och isåfall i vilken utsträkning?

Det är inget speciellt problem för ikea. Så du bör nog pissa på en massa gravar. Eller så letar du rätt på manualen... Det brukar bli lättare att hitta alla funktioner då nämligen.
Samtidigt så bör tillverkare veta att folk inte läser manualer, och designa grejorna därefter.

Feck, av alla jag känner så är det typ bara jag som läser manualen när jag köper en bil eller motorcykel.

Jag har en bakgrund som programutvecklare, och där lärde man sig fort att folk inte läser manualer eller finstilta varningar. Behöver man varna så gör man det i rött, up front and center.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Skulle säga att de flesta läser inte manualen förrens man verkligen behöver och i vissa fall inte ens då.
Beror på hur avancerade funktioner ugnen har. Ugnar med vredinställningar är självförklarande, men mjukvarustyrda ugnar med touchpanel kan vara lite kluriga att hitta funktioner och inställningar. Ugnar med ånga behöver avkalkas med jämna mellanrum och det är bra att veta vilka avkalkare som är okej att använda.

I manualen för vår ugn med pyrolys nämns att alla lösa delar som galler, plåtar, täckpluggar och stegar skall avlägsnas innan pyrolysfunktionen används. Jag hade lämnat kvar allt i ugnen om jag inte läst manualen.

imported_Benno imported_Benno skrev:
400 grader! Det blir ju perfekt för att grädda pizza i rätt temperatur. Vår ugn går bara upp till 275.
Minns när jag nördade i pizzabakande som mest och läste på lite pizzaforum. Ja, det finns de som gör så och bygger om så att ugnen går att öppna när pyrolysen är aktiv.

På vår Siemens sprack innersta glaset när vi körde pyrolys första gången - den var dock så gammal då att det inte fanns någon garanti. Köpte nytt glas, bytte och har inte använt rengöringen sen dess. Vi har skenor för plåtarna som måste ut för att det ska funka och det i kombination med liten lust att byta glaset igen har gjort så.

Eftersom glaset ska tåla massa värme var det extra dyrt också. Nästa ugn kommer inte ha pyrolys. :-)

I Ironside skrev:
Skulle säga att de flesta läser inte manualen förrens man verkligen behöver och i vissa fall inte ens då. Dessutom är det inte alltid man har tillgång till manual till vissa produkter.

Vi har själva en IKEA Mirakulös där vi använt pyrolys par gånger för att rengöra, riktigt bra funktion! Första gången tog vi såklart en titt i manualen vilket innebär att man leta upp sidorna som har med funktionen att göra och läser de steg och varningar som finns där. Här har man inte skrivit något om att det kan uppstå dödlig gas för vissa husdjur.

Självklart är man hemma när man gör en sådan här procedure oavset, vi märkte snabbt att det luktar ve o fasa så det var bara till att öppan fönster och dra igång fläkten på MAX. Vi har aldrig haft problem med funktionen men så har vi inte häller några fåglar eller reptiler.

Personligen vill jag ha varningsdekal när faran inte är uppenbar, problemet är såsklart var gränsen går, hur mycket vätt har folk? Jag tror dock att väldigt få skulle kunna gissa att det skulle spridas giftig(för vissa djur) gas från en tom ugn.
Ska man bombarda hela ugnsluckan med varnings dekaler? För några inte begriper att den luktande röken från ugnen vid pyrolys inte är hälsosam? Och att fågelburen är dum att placera vid ugnen?
Är det tillräckligt tydligt att tändaren du köper kan explodera eller att du kan bränna fingrarna? Måste vi varningar där också?
Kan man inte tänka själv längre? Ska någon annan göra det?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
I
Ska man bombarda hela ugnsluckan med varnings dekaler? För några inte begriper att den luktande röken från ugnen vid pyrolys inte är hälsosam? Och att fågelburen är dum att placera vid ugnen?
Är det tillräckligt tydligt att tändaren du köper kan explodera eller att du kan bränna fingrarna? Måste vi varningar där också?
Kan man inte tänka själv längre? Ska någon annan göra det?
Haha ja men det är ju så, vilken nivå är rimlig? Vilket folkvätt kan man anta att allmänheten har? För min del kan jag säga att jag hade ingen aning om att det kunde uppstå gas som var dödlig för vissa husdjur. Minst skulle jag illafall vilja ha en varning om det i anslutning till funktionbeskrivningen i manualen.

Vi lever i ett samhälle där det estetiska inte allt för sällan går förre funktion. Hade det varit omvänt så hade vi troligen haft mer text på våra produkter.

Skulle vara intressant att veta hur mycket olyckor man styr bort med olika varningssymboler och varningstexter. Kanske har man redan hittat en rimlig gräns.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Som fågelägare så vet jag väl riskerna det medför att överhetta teflon och de gaser som avges då. Undviker därför både teflonstekpannor, ugnstillbehör och våffeljärn med den beläggningen. Jag kan lätt se att jag skulle ha missat den varningstexten.

Jag skulle som många skriver aldrig ha åkt hemifrån med ugnen igång, men frågan är om det hade hjälpt att vara hemma. Fåglar är oerhört känsliga för dessa gaser och har läst många fall där de dött bara för att någon råkat bränna vid en teflonstekpanna på spisen.

Sedan kan jag i mitt stilla sinne inte låta bli att undra om alla hade tyckt att varningen hade varit tillräcklig, om det i stället hade varit hundar och katter som hade strukit med när ugnen rengörs...

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Om man köper en ny pryl med funktioner man inte ä bekant med är det väl en självklarhet att man läser manualen?

Har själv en ugn med samma rengöringsfunktion. Första jag gjorde var att läsa vad man ska göra/undvika. Har småbarn vill inte att något händer där.

Sen läste jag på om pizza-funktionen.

C cpalm skrev:
Vem sätter på pyrolysrengöringen och sticker iväg och handlar?
Själv vågar jag inte ens köra den pga oro att det skall ta eld i hela spisen... :confused:
Jag gör det

• Wow
ichigo och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Intressant. Vi har en ugn med pyrolysfunktion, men vi har aldrig använt funktionen. Manualen nämner inget om farliga gaser. Står dock att det kan ryka och brinna i ugnen samt att ugnsluckan spärras när pyrolysfunktionen används.
Börja använda den. Fantastisk funktion. Men det kommer lukta lite under en halvdag. Fettet förbränns ju men det blir strålande rent.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.