32 940 läst ·
281 svar
33k läst
281 svar
Ugnens rengöringsfunktion dödade hennes fåglar
Tycker flera här har slagit huvudet på spiken, det handlar om användarens mentala modell av produkten (alltså vad man förväntar sig av den) och vad som kan anses ligga utanför denna.
Typ, förväntar sig folk att ugnen blir varm vid användning? Med all sannolikhet ja - då behöver man som företag egentligen inte mycket mer än att friskriva sig från ansvar med en halvt undangömd säkerhetsföreskrift i instruktionsboken. Det är helt acceptabelt.
Förväntar sig folk att en ugn som vid normal användning är säker för ens husdjur, vid en högre drifttemperatur (fortfarande inom vad som kan kallas normal användning) ska förvandlas till en toxisk dödsfälla för smådjur i närheten? Med all sannolikhet inte, såvida man inte fått förhandsinformation om detta.
Ikea och deras underleverantör ÄR högst medvetna om att majoriteten inte läser manualer, tro mig. Vi vet också att de har fått bekräftelse på att så är fallet för denna funktion eftersom det inkommit kundklagomål. Är det då okej att fortfarande bara förlita sig på en ansvarsfriskrivelse halvt undangömd i manualen, som inte ens framkommer i avsnittet om funktionen? Jag tycker absolut inte det, företag ska inte tillåtas att designa så krasst UI och informationsmaterial när de så lätt i förhand kan räkna ut att olyckor kommer att hända.
Produkten har ju för fasen display! Det hade varit lättplätt att printa ut viktig information där. För en så sällan använd funktion kan man dessutom kosta på sig att låta användaren klicka sig igenom flera steg innan funktionen sätts igång.
Typ, förväntar sig folk att ugnen blir varm vid användning? Med all sannolikhet ja - då behöver man som företag egentligen inte mycket mer än att friskriva sig från ansvar med en halvt undangömd säkerhetsföreskrift i instruktionsboken. Det är helt acceptabelt.
Förväntar sig folk att en ugn som vid normal användning är säker för ens husdjur, vid en högre drifttemperatur (fortfarande inom vad som kan kallas normal användning) ska förvandlas till en toxisk dödsfälla för smådjur i närheten? Med all sannolikhet inte, såvida man inte fått förhandsinformation om detta.
Ikea och deras underleverantör ÄR högst medvetna om att majoriteten inte läser manualer, tro mig. Vi vet också att de har fått bekräftelse på att så är fallet för denna funktion eftersom det inkommit kundklagomål. Är det då okej att fortfarande bara förlita sig på en ansvarsfriskrivelse halvt undangömd i manualen, som inte ens framkommer i avsnittet om funktionen? Jag tycker absolut inte det, företag ska inte tillåtas att designa så krasst UI och informationsmaterial när de så lätt i förhand kan räkna ut att olyckor kommer att hända.
Produkten har ju för fasen display! Det hade varit lättplätt att printa ut viktig information där. För en så sällan använd funktion kan man dessutom kosta på sig att låta användaren klicka sig igenom flera steg innan funktionen sätts igång.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Varför ska allting alltid vara någon annans fel? Vad har hänt med eget ansvar? När.våra fåglar dör för att vi stänger in dessa i ett kök tillsammans med en ugn som ryker och luktar illla. Ett ställe man själv undviker under pyrolys körningen. Om man själv inte vill vara det varför ska man ha fåglarna kvar? Bara för ingen skrivit.det?
Så är det i min ugn, man måste klicka sig förbi ett par steg (inkl en varningstext) innan funktionen sätter igång. Däremot ingen fågelvarning, inte heller i manualen.Hellenna skrev:
Tyvärr tror jag det är väldigt få som läser produktmanualer från pärm till pärm. Jag skrev tidigare tekniska manualer för mjukvara och det var väldigt tydligt att man sökte upp flödet man behövde, följde det och sen var man färdig med den manualen, då pratar vi ändå om folk som får betalat för sitt jobb. Jag ställer mig faktiskt frågande till om någon jag känner ens har läst manualen till sin bil från pärm till pärm.M Michael2 skrev:
Personligen läser jag sällan manualer men måste jag så riktar jag in mig på minsta möjliga läsning. Däremot läser jag på en hel del innan jag köper, typ tester och liknande. Det är extremt sällan jag åkt på pumpen för detta men det har inträffat att man missat viktig information. Exempelvis köpte en Bosch vispmaskin, man tänker att den fungerar väll som alla andra vispmaskiner men nej, det är tydligen väldigt viktigt att den tjocka vispen monters innan den smala annars kan det bli vibrationer som förstör motorn. Så om jag har kompisar som kommer över och hjälper till vid mat dags så ska jag hitta tillfälle att instruera? Låter det då inte enklare att varningen finns direkt på maskinen?
Vi som jobbar med mjukvara till slutanvändare brukar ha ett tänk som ser ut något i stil med detta :
- Gör mjukvaran självinstruerande
- Finns det risker, visa symboler för det
- Presentera instruktioner i kort form om det går i anslutning till funktionen
- Hänvisa till manual om det krävs längre instruktioner
- Hänvisa till supporten när ingan av ovan kan hjälpa.
Man återkommer dock ofta till var gränsen ska gå, vad är självklart och vad är inte självklart?
Medlem
· Stockholms
· 170 inlägg
Står det på choklad att den är livsfarlig för hundar och katter?
Ja exakt, hade det kommit ut en choklad på marknaden som gjorde att din hund dör när den är i samma rum när du äter den hade du nog velat ha en extra tydlig varningstext om det på förpackningen
Folks mentala modell säger att hundar dör när de äter choklad för det är ju rätt allmänt känt också bland folk som inte äger hund. Därför är det inte riktigt jämförbart exempel..
Folks mentala modell säger att hundar dör när de äter choklad för det är ju rätt allmänt känt också bland folk som inte äger hund. Därför är det inte riktigt jämförbart exempel..
Medlem
· Stockholms
· 170 inlägg
Du använder ux-uttrycket "mental modell" när du egentligen menar "Det borde väl folk känna till!". Nej, det finns inget i modellen av en hund som säger att det här helt ofarliga godiset är rena giftet för dem. I stället förväntas en hundägare känna till detta. På samma sätt kan man resonera om en fågel. Det syns inte på den att den är känslig för luftföroreningar, däremot är det gammal kunskap sedan hundratals år.
Det bör absolut stå i bruksanvisningen att pyrolys kan vara farligt, men det verkar ju nittio procent av kommentatorerna tycka är helt otillräckligt eftersom man tydligen inte ska läsa bruksanvisningar ens när man gör ovanliga och komplicerade saker som pyrolysrengöring.
Det bör absolut stå i bruksanvisningen att pyrolys kan vara farligt, men det verkar ju nittio procent av kommentatorerna tycka är helt otillräckligt eftersom man tydligen inte ska läsa bruksanvisningar ens när man gör ovanliga och komplicerade saker som pyrolysrengöring.
Mentala modeller byggs upp av bl.a. tidigare erfarenheter och kunskap, så visst, det har vissa likheter med uttrycket "det borde folk känna till". Jag kan hålla med om att det borde vara en förväntning hos fågelägare just, att en fågel är känslig för föroreningar. Men är det verkligen folks förväntning av en ugn att den ska producera farliga gaser vid en normal användning? Det är ju mer det det handlar om.
Att skriva det i instruktionsboken i avsnittet för rengöring (och inte på ett helt annat avsnitt i boken, eller inte alls) hade ju varit en klar förbättring. Då hade man nog reducerat antalet olyckor rejält för de som går in och läser användningsinstruktionerna för rengöringen innan de startar. Men varför skulle man inte kunna ha mer information i displayen innan den kan sättas igång? Slött och oansvarigt designarbete tycker jag.
Att skriva det i instruktionsboken i avsnittet för rengöring (och inte på ett helt annat avsnitt i boken, eller inte alls) hade ju varit en klar förbättring. Då hade man nog reducerat antalet olyckor rejält för de som går in och läser användningsinstruktionerna för rengöringen innan de startar. Men varför skulle man inte kunna ha mer information i displayen innan den kan sättas igång? Slött och oansvarigt designarbete tycker jag.
Fast skrivelsen finns ju i säkerhetsinstruktionerna för den specifika funktionen, precis i början av den svenska versionen av manualen. Någon sorts egenansvar måste man ju ta. Teflonpannor brukar exempelvis inte ha någon varning alls om att de vid överhettning också är farliga för småfåglar, men de flesta fågelägare vet det ändå.Hellenna skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Att man inte läser manualen är enbart ens eget fel. Det är inte tillverkarnas fel.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu missar du en extremt viktig detalj. Pyrolys är ingen normal användning av ugnen.Hellenna skrev:
Mentala modeller byggs upp av bl.a. tidigare erfarenheter och kunskap, så visst, det har vissa likheter med uttrycket "det borde folk känna till". Jag kan hålla med om att det borde vara en förväntning hos fågelägare just, att en fågel är känslig för föroreningar. Men är det verkligen folks förväntning av en ugn att den ska producera farliga gaser vid en normal användning? Det är ju mer det det handlar om.
Jodå. För allt vi vet så startade de funktionen på korrekt sätt i alla andra aspekter. Det är en relativt sällan använd funktion förstås, men en som tillverkaren förutsätter kommer inträffa ett antal gånger under produktens livscykel.Bananskalare skrev: