Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Men då finns det ju inget problem. Det är ju en notis skriven, iaf enligt artikeln på s42.

Nej denna gråtaut artikel ger jag inte mycket för, trist för fåglarna men personen får ta på sig det här själv och sluta skylla på andra.
Jag får pudla och erkänna att jag missade det i artikeln, då vet jag inte riktigt vad IKEA skulle gjort annorlunda.

Snyfthistorierna har ju en fördel, vi andra blir varse om problemet.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Fast vilken snyfthistoria (även om det är synd om undulaterna).

"Ugnen, som kommer från Ikea, har en så kallad pyrolysfunktion som gör att den rengör sig själv, men denna funktion ger ifrån sig en gas som kan vara dödlig för reptiler och fåglar. Detta framgår dock inte av varningarna på produkten, utan står endast i en kort text på sidan 42 i manualen."

Ja, men den svenska delen av manualen börjar först på sida 37 och varningen finns redan i andra avsnittet som heter Säkerhetsinstruktioner. Det är alltså innan man ens kommer till Produktbeskrivning.

[bild]
Vem tusan läser varningstexten om man köper en ny pryl?

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vem tusan läser varningstexten om man köper en ny pryl?
Tydligen de flesta i den här tråden verkar det som, men det låter inte helt trovärdigt i mina öron.

Animerad karaktär "Captain Hindsight" från South Park med texten "Never saves people, just tells what should have been".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Wheelabrator och 13 till
  • Laddar…
Intressant. Vi har en ugn med pyrolysfunktion, men vi har aldrig använt funktionen. Manualen nämner inget om farliga gaser. Står dock att det kan ryka och brinna i ugnen samt att ugnsluckan spärras när pyrolysfunktionen används.

Just det här har ju stått flera gånger i tidningen. Senast var väl för tre år sedan.

Skulle vara intressant med lite statistik på hur många gånger det har inträffat.

A
A AndersS skrev:
Skulle vara intressant med lite statistik på hur många gånger det har inträffat.
vandringssägen?

Jo, för hade det varit ett problem så hade något hänt redan.

richardtenggren
Står det i manualen för mikrovågsugnar att man inte får torka husdjur i dessa?
Det är väl också någon gammal skröna sedan mikrovågsugnens begynnelse?

• Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
En såpass allvarlig och inte alls självklar bieffekt av rengöringsprogrammet bör naturligtvis skyltas tydligt. Jag undrar hur det ser ut i USA? Klarar tillverkaren sig med att skriva det bland övriga varningar eller skyltas det tydligare där?

• Gilla
Friskt kopplat och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Får erkänna att jag bara ögnat igenom bruksanvisningen, googlade fram den nu. I vanliga fall när jag köper något kollar jag tester, jämför, funderar.

Då gamla ugnen gick sönder började jag kolla runt, bestämde mig för att jag inte ville veta så mycket om ugnar, jag vill kunna baka och göra gratänger o dyl. Inga specialeffekter av något slag. Nå, pyrolys lät bra, skenor att dra ut plåten på lät också bra.

När jag nu googlade fram bruksanvisningen står det massor av faror - elektriska stötar, risk för brand, risk för personskada, varmt, lämna aldrig barn, husdjur bla bla.

Sedan står det också att vid pyrolys blir det väldigt varmt, sörj för god ventilation, håll borta barn, kan vara extremt farligt för vissa fåglar och reptiler då ångor släpps ut under och efter.

Jag har inte sett ugnen som den dödsfara den enligt bruksanvisningen kan vara. Och har ingen bra idé om hur manualen borde ha utformats för att risken för fåglar och reptiler (och ev små barn och små djur) skulle framgå tydligare.

För många varningar gör att enskilda varningar inte står ut.

• Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Åtminstone förr i tiden så stod det ju att man skulle bränna in nya ugnar första gången, för att få bort typ farliga gaser som bildas första gången isoleringsmaterialet runt ungnen hettas upp, man skulle köra på hög värme nån halvtimma med ugnsluckan öppen. Brukar det inte stå något sådant nuförtiden?

Letade ett tag hittade bruksanvinsning för Kulinarisk tyvärr bara på engelska

Preheating
Preheat the empty appliance before first
use.
1. Set the function: Top/Bottom Heat
and the maximum temperature.
2. Let the appliance operate for 1 hour.
3. Set the function: True Fan Cooking
and the maximum temperature.
4. Let the appliance operate for 15
minutes.
Accessories can become hotter than usual.
The appliance can emit an odour and
smoke. This is normal. Make sure that the
airflow in the room is sufficient.
Man undrar ju om den fortsätter släppa ut gaser som är farliga för fåglar även efter denna första uppvärmning?
Jag undrar ju också om de gjorde den här första inbränningen välventilerat som det står i bruksanvisningen?
Det här kanske var första gången ugnen värmdes upp till högsta temperatur, annars borde väl fåglarna ha avlidit redan vid något tidigare tillfälle?

P
H hattkatt skrev:
Också läst om folk i USA som bestämmer sig för att kör pyrolys precis innan de ska börja greja för Thanksgiving, sen händer en av alla möjliga saker som händer när en ugn kör 400 grader med en "kill it with fire" approach, och innan programmet är slut har de inte längre någon fungerande ugn.
Bildligt talat då, antar jag, för pyrolys innefattar inte någon förbränning.

P
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Minst hälften av kommentarerna här skyller på offret/den utsatta, detta är mer eller mindre standard numera med sociala medier att man gärna dumförklarar den drabbade.
Det går självklart inte att skylla på fåglarna!

• Haha
  • Gilla
7gren och 6 till
  • Laddar…
P
Hep Hep skrev:
Tydligen de flesta i den här tråden verkar det som, men det låter inte helt trovärdigt i mina öron.
Jag skummar åtminstone varningstexten. Det mesta brukar vara självklarheter, som det här ur manualen till min röjsåg: "Den som arbetar med maskinen ska vara utvilad, frisk och i god kondition".

Men skummandet brukar ibland trigga min uppmärksamhet på något som är specifikt för just den apparaten vars manual jag läser. Då är det värt att läsa igenom det avsnittet lite mer noggrant. Om vi tar samma röjsågsmanual så finns det ett stycke om att man regelbundet bör titta på slitagemarkeringarna på trimmerhuvudet och byta trimmerhuvud om markeringarna ser ut på ett visst sätt. Med ett alltför slitet trimmerhuvud kan risk för personskada uppstå.

Det kan alltså finnas god anledning att läsa igenom säkerhetsanvisningarna i manualen, men jag tycker nog att tillverkarna kan stryka självklarheterna. Det skulle kanske leda till att fler läser texten.

• Gilla
Heidina och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.