Fast vilken snyfthistoria (även om det är synd om undulaterna).

"Ugnen, som kommer från Ikea, har en så kallad pyrolysfunktion som gör att den rengör sig själv, men denna funktion ger ifrån sig en gas som kan vara dödlig för reptiler och fåglar. Detta framgår dock inte av varningarna på produkten, utan står endast i en kort text på sidan 42 i manualen."

Ja, men den svenska delen av manualen börjar först på sida 37 och varningen finns redan i andra avsnittet som heter Säkerhetsinstruktioner. Det är alltså innan man ens kommer till Produktbeskrivning.

Del av bruksanvisning som varnar för gaser från pyrolysfunktionen i en ugn som kan vara skadliga för små husdjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
shtob och 24 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hade pyrolys i lägenhetens ugn, använde den ett par gånger, det stank i hela lägenheten, undrar hur hälsosamt det egentligen var.
Det är inte precis som att det är allmän kännedom att pyrolysfunktionen avger gaser, och att dessa gaser kan vara skadliga, speciellt inte om man inte nämner ett dyft om det i manualen...
Använde den en gång på en 12 år gammal Electrolux för några månader sen. Innersta glaset av tre sprack efter 20 minuter vartefter jag bestämde mig för att aldrig köra pyrolys igen.

Också läst om folk i USA som bestämmer sig för att kör pyrolys precis innan de ska börja greja för Thanksgiving, sen händer en av alla möjliga saker som händer när en ugn kör 400 grader med en "kill it with fire" approach, och innan programmet är slut har de inte längre någon fungerande ugn.

• Gilla
Papperspåse
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Vad är det för gas som bildas egentligen? Spädbarn? Barn etc?

Troligen kolmonixid CO https://www.selfcleaningovens.com/articles/self-cleaning-ovens-danger-to-birds-2/

Tydligen är fåglar betydligt känsligare för detta än människor, så nivåer som är ofarliga för oss kan vara dödliga för dem (som kaneriefåglarna som användes som primitiva gaslarm i kolgruvor just av den anledningen).

Kan tänka mig att för att detta skall bli ett problem dock så ska det vara något fel på ventilationen...

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Fast vilken snyfthistoria (även om det är synd om undulaterna).

"Ugnen, som kommer från Ikea, har en så kallad pyrolysfunktion som gör att den rengör sig själv, men denna funktion ger ifrån sig en gas som kan vara dödlig för reptiler och fåglar. Detta framgår dock inte av varningarna på produkten, utan står endast i en kort text på sidan 42 i manualen."

Ja, men den svenska delen av manualen börjar först på sida 37 och varningen finns redan i andra avsnittet som heter Säkerhetsinstruktioner. Det är alltså innan man ens kommer till Produktbeskrivning.

[bild]
Ja det är en väldig skillnad mellan 42 sidan i svenska manualen eller femte sidan i svenska manualen. Att det är ryska och kinesiska innan är ganska irrelavant. Innan ett så "extremt" program som pyrolys körs borde det vara självklart att läsa på om programmet, sedan går man väl inte hemifrån med ugnen 400 grader varm...

• Gilla
RobbinL och 5 till
  • Laddar…
Patrik440
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gojorna måste ha bott väldigt nära köket?

Vid en liknande händelse "härom året" så hade en fågelägare sina undulater I köket iaf.

Och man kör väl alltid fläkten, annars luktar det i hela köket och vår inbyggnadsugn har ju fläkt som blåser ut luft och ventilerar runt ugnen.
Däremot vet jag inte hur det fungerar med enbart kolfiltersfläkt om den tar bort några ämnen som bildas.

• Gilla
jnse
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vädrade ju då ut det hela.
Men jag kan tycka att det åtminstone förtjänar en notis/varning i manualen.
Men då finns det ju inget problem. Det är ju en notis skriven, iaf enligt artikeln på s42.

Nej denna gråtaut artikel ger jag inte mycket för, trist för fåglarna men personen får ta på sig det här själv och sluta skylla på andra.

• Gilla
BO76 och 2 till
  • Laddar…
Hade det varit tillverkarens fel om huset brunnit ner pga fett som fattat eld i ugnen?

Jag skulle aldrig få för mig att köra pyrolys utan att vara hemma (och samtidigt vädra, för det kan stinka rejält).

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Minst hälften av kommentarerna här skyller på offret/den utsatta, detta är mer eller mindre standard numera med sociala medier att man gärna dumförklarar den drabbade.

Mycket tråkig utveckling tycker jag.

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
A
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Minst hälften av kommentarerna här skyller på offret/den utsatta, detta är mer eller mindre standard numera med sociala medier att man gärna dumförklarar den drabbade.

Mycket tråkig utveckling tycker jag.
i detta fall så står jag absolut för det jag skrivit... om det är att dumförklara så får det vara så...

• Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
Tycker inte man dumförklarar utan pekar på vikten av att läsa manualer, vilket idag där mycket blir mera tekniskt och digitalt är viktigt. Tyvärr kan man inte längre gå på pröva och se vad som händer.
Inte minst våra nya bilmodeller innehåller många funktioner man måste förstå, vilket jag i ett liknande forum ser många frågor om funktioner, speciellt de modeller som fått "googleintegreradesystem" tillsammans med tillverkarens egna system.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
i detta fall så står jag absolut för det jag skrivit... om det är att dumförklara så får det vara så...
Finns det många andra fall där du inte står för vad du skriver, eftersom det är värt att påpeka det just här?:thinking:

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Finns det många andra fall där du inte står för vad du skriver, eftersom det är värt att påpeka det just här?:thinking:
:crysmile:
står för allt jag skriver..
Men poängterar det extra här.. speciellt eftersom personens beteende inte är oklanderligt.

• Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
Fanns instruktionen på den drabbades språk, har personen en kognitiv nedsättning, har personen synnedsättning.....

Finns mycket information som inte framgår.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Fanns instruktionen på den drabbades språk, har personen en kognitiv nedsättning, har personen synnedsättning.....

Finns mycket information som inte framgår.
Precis, kan finnas många orsaker och vem ska då hjälpa en person med kognitiv nedsättning, synnedsättning, etc, Om det saknas information är forumets fel eller bristande journalistik som inte ger all information. ;)

• Gilla
  • Haha
Michael2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.