645 läst ·
10 svar
645 läst
10 svar
Ugn och spishäll 3x40 20a?
Tjena! Flyttade till bostadsrätt för några år sedan, där man efter senaste renovering kopplad ugnen i ett vanligt 10a uttag. Det har fungerat bra även om jag förstår att det inte är optimalt.
Ska nu köpa ny ugn och vill såklart inte koppla den på 10a.
Spisen är kopplad på en säkring där det på elskåpet står "3x40 20a Elspis".
Så min fråga är kan jag koppla båda enheterna på denna. Eller behöver jag låta elektriker dra ny kabel till köket?
Måste ju va att där har varit kopplad en kombinerad ugn/spis förr och att man snålat vid senaste renovering.
Tack!
Ska nu köpa ny ugn och vill såklart inte koppla den på 10a.
Spisen är kopplad på en säkring där det på elskåpet står "3x40 20a Elspis".
Så min fråga är kan jag koppla båda enheterna på denna. Eller behöver jag låta elektriker dra ny kabel till köket?
Måste ju va att där har varit kopplad en kombinerad ugn/spis förr och att man snålat vid senaste renovering.
Tack!
Och det är inte ett perilex uttag du ser?
Ett ”vanligt” uttag är som oftast (om inte alltid) testade för minst 16A vad jag vet.
Om det är ett helt vanligt uttag får du nog slå av strömmen, kontrollmäta att den är av och skruva bort uttaget för att kolla om det ligger några terminerade ledare kvar bakom. Om det saknas trådar behöver ju nya dras fram, men det låter nästan konstigt att någon skulle ta bort dem, tänker jag.
Ett ”vanligt” uttag är som oftast (om inte alltid) testade för minst 16A vad jag vet.
Om det är ett helt vanligt uttag får du nog slå av strömmen, kontrollmäta att den är av och skruva bort uttaget för att kolla om det ligger några terminerade ledare kvar bakom. Om det saknas trådar behöver ju nya dras fram, men det låter nästan konstigt att någon skulle ta bort dem, tänker jag.
Tack för svar! Där ugnen är koppad idag är det ett vanligt vägguttag på 10a. Min undran är om ledningen som min spis är kopplad på "3x40 20a" räcker till spis och ugn? ..inte så kunnig på el, men har googlat lite och stämmer det att 3x40 menas att de tär 3-fas med "storlek" 40 ledningar?T TypRätt skrev:Och det är inte ett perilex uttag du ser?
Om det är ett helt vanligt uttag får du nog slå av strömmen, kontrollmäta att den är av och skruva bort uttaget för att kolla om det ligger några terminerade ledare kvar bakom. Om det saknas trådar behöver ju nya dras fram, men det låter nä
T TypRätt skrev:Och det är inte ett perilex uttag du ser?
Ja det bör stå för 4,0mm, du bör ju även i skåpet se att det är tre proppar (om det är äldre modell) eller en dvärgbrytare som är bred som tre men med en flärp som gäller för alla tre.
Jag skulle dock aldrig lita på vad som står på en tavla i proppskåpet, den som hänger i mitt har 0 rätt och är mest en klenod från 40talet. (Har en uppdaterad i telefonen).
Så du eller en elektriker i bättre fall om du inte känner dig säker behöver hjälpa dig att undersöka vad som faktiskt finns där idag.
20A räcker gott och väl att köra både ugn och spishäll, men det du vill stops in går det enbart på en fas då?
Jag skulle dock aldrig lita på vad som står på en tavla i proppskåpet, den som hänger i mitt har 0 rätt och är mest en klenod från 40talet. (Har en uppdaterad i telefonen).
Så du eller en elektriker i bättre fall om du inte känner dig säker behöver hjälpa dig att undersöka vad som faktiskt finns där idag.
20A räcker gott och väl att köra både ugn och spishäll, men det du vill stops in går det enbart på en fas då?
Redigerat:
Hej
Börja med att läsa igenom det här:
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Och ta sedan reda på vad du har för elsystem i lägenheten. Är det trefas eller enfas.
Vid trefas brukar det finnas 3x16 A eller 11 kVA att nyttja för gruppen för spis eller häll och ugn.
Vid enfas brukar det finnas 20 A eller 4,6 kVA att nyttja.
Hur det ser ut hos dig är oklart.
Börja med att läsa igenom det här:
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Och ta sedan reda på vad du har för elsystem i lägenheten. Är det trefas eller enfas.
Vid trefas brukar det finnas 3x16 A eller 11 kVA att nyttja för gruppen för spis eller häll och ugn.
Vid enfas brukar det finnas 20 A eller 4,6 kVA att nyttja.
Hur det ser ut hos dig är oklart.
Det framgår ganska tydligt i trådstarten att det är 1-fas.
Har du lust att lägga upp en bild på proppskåpet? Om det är trefas är det normal tre olika proppar, men i lodrät linje, som går till uttaget.J johangson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
En annan fråga är om TS menar häll när han skriver spis. Spis plus ugn är möjligt, men inte den vanligaste setupen tänker jag. Dvs om det nu är 3-fas är det stor skillnad på att ugnen delar uttag med en spis eller en spishäll (som troligen kör 2 faser).
Att ta dit en elektriker är väl en bra idé om man är osäker, men man kan ju kolla förutsättningarna först, med lite bilder. Det är ju dumt att betala en elektriker som bara säger "det du vill göra går inte med nuvarande setup", om samma svar kan fås här.
Att ta dit en elektriker är väl en bra idé om man är osäker, men man kan ju kolla förutsättningarna först, med lite bilder. Det är ju dumt att betala en elektriker som bara säger "det du vill göra går inte med nuvarande setup", om samma svar kan fås här.
Klicka här för att svara