Angående RDOE är det inte säkert att jag har rätt men det är inte säkert att IKEA heller har rätt. Gummikabel har man utomhus för att kunna böja den då det är kallt, plastkabel är resistent mot allt i ett kök och tål högre temperatur utan att torka.

Du blandar spis och ugn ganska friskt så det är inte lätt att veta vad som är vad.

Jodå ugnen kan du koppla på diskmaskinens uttag men du får bemöda dig att inte värma ugnen då diskmaskinen värmer vattnet.

Man kan nog inte göra så mycket service utan att ta loss ugn/spis så då kommer man ganska snart åt stickproppen.

Trepolig automatsäkring är kravet då man delar upp/grenar av en fas från trefasen. Ett alternativ är jordfelsbrytare, men det har du väl redan.

Prototypen

har kopplat sådana här saker förut. Matningen är 5G2,5, Häll får sina två faser och ugnen får den sista fasen...Hällen och ugnen ska anslutas med en Perilex kontakt och en vanlig stickkontakt

Sorry - skulle skrivit ugn (inte spis) i mitt förra inlägg ...

Jodå - vi har jordfelsbrytare - skulle det innebära att jag inte behöver en tre-polig automatsäkring ?

Har framgått av tidigare inlägg här att jorfelsbrytar altenativet är en nödlösning som är OK om det blir orimligt stor åtgärd att sätta en 3 polig brytare. Ex om man idag har gängsäkringar så att 3 pols alternativet skulle innebära att man måste byta hela centralen. Men det är som sagt en "andrahandslösning".

Ok - då får det bli en tre-pols eftersom vi har automatsäkringar ... tack för hjälpen

RJ

Ar nästan färdig med mitt nya kök...Jag användar befintlig matning (3F+N+J 2,5 mm2 FK i rör) från 3polig automatsäkring.
Går från en kopplingsdosa till två perilexuttag...ett för ugn (1F) och ett för häll (2F).
Jag har dragit alla 3 faser ut i båda uttagen.

FLKR

När det gäller kravet på trepolig brytning, min lilla fråga blir då om det finns "clips" att sätta på befintliga säkringar och på så sett åstadkomma en trepolig brytning? Om det finns är det även tillgängligt för vanliga dödliga?

Det har funnits. Hager hade förut en skena som man kunde montera på deras äldre dvärgbrytare. Men den finns in kvar längre. På grosisten säger de att det var därför att Hager inte kunde stå för att den uppfyllde kravet för flerpolig brytning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.