Hejsan, har just fått hem mitt nya kök från IKEA bla en häll och en ugn - nu är bara frågan hur dessa skall kopplas in ...

Har en trefasmatning (2.5 mm2) som skall mata både häll och ugn. Hällen är på 7.4 kW och skall enligt beskrivningen antingen kopplas in med en-fas 2.5 mm2 eller två fas 1.5 mm2 eller tre fas 1.5 mm2 kabel.

Får inte riktigt detta att gå ihop med 7.4 KW ... eller är 7.4 kW max effekt och hällen anpassar sitt maxutag efter inkoppligsalternativ ?

Dessutom står det att hällen skall anslutas med en frånkopplare och med en "HO5 RR-F" kabel - är det krav på fråkopplare ? och vad är det för kabel som åsyftas ?

Ugnen är på 1Kw och redan försed med en 3G1.5 kabel - är det tillåtet att koppla den "fast" till en av faserna i min trefas matning (vilket skulle innebära att en 1.5 mm2 kabel är fast ansluten till en 16A säkring - vilket inte käns helt ok) eller ska jag helt enkelt ansluta ett väggutag till en av mina tre in kommande faser och sedan ansluta spisen med en vanlig stickpropp ...

Har för avsikt att kontakta en elektiker innan jobbet görs men det är alltid bra att vara påläst innan man pratar med honom ...

Mvh
Rikard

Hällens max effekt är 7,4 kw och det är vad två faser och nolla klarar av på 16 Ampere. Hällen drar bara undantagsvis så mycket ström för man använder ytterst sällan alla plattor för fullt hela tiden. Sätt upp uttag för både ugnen och hällen, vanligt som är godkännt för 16 Ampere för ugnen och ett perelex uttag för hällen. Anslutningsledningen behöver inte vara mer än 1,5mm² men kabeln till uttagen ska vara 2,5m²

RikardJ skrev:
Dessutom står det att hällen skall anslutas med en frånkopplare och med en "HO5 RR-F" kabel - är det krav på fråkopplare ?
Vad säger experterna, ska det monteras frånkopplare?

Vad menar dom med frånkopplare?
Med stickproppsanslutning får man en helt säker "frånkoppling"

Hällen levereras antagligen utan kabel och kontaktdon.

Antagligen är kravet att den installeras med en frånskiljare om den ansluts fast till elnätet.

I det fall den ansluts med stickkontakt borde det kravet falla. Men, får man välja?

Säger dom frånskiljare ska det vara en sådan, men det duger så vitt jag kan förstå med vilken brytare som helst som bryter alla faserna (eller stickpropp). Det behöver alltså inte vara en Säkerhetsbrytare.

Tack för svaren ...

Är dock lite fundersam på vad som händer om jag kopplar in hällen med 1.5 mm2 kabel - om jag sätter på alla plattor kommer ju inte mina 16A säkringar att gå (2 x 16 x 230 = 7.4 kW) men min 1.5 mm2 kabel lär väl inte må så bra ???

Du kommer att belasta faserna med MAX 16 A och den överlasten tål en 1,5mm² för den är ju inte permanent, när "plattorna" nått maxtemp kommer dom att slå av och vänta tills tempen har minskat något och då slår dom på igen. Så även om du har dom på högsta läget så är dom inte "till" hela tiden.
Men en 1,5 mm² kommer att bli varm. så vore det min häll skulle jag använda 2,5 mm² som anslutningsledning.

Så för att sammanfatta :

Min 3-fas 2.5 mm2 matning matar ett perilex uttag (samtliga 3-faser, nolla och jord ansluten). Hällen ansluter jag med en 2.5 mm2 kabel till två faser, nolla och jord via perilex-uttaget - den fas som inte matar hällen drar jag vidare (tillsammans med nolla och jord) till ett vanligt uttag (godkänt för 16A) som jag matar ugnen med.

Borde funka att ansluta hällen med en RDOE (JULA 412-452) kabel eller ??

Om jag sätter båda uttagen åtkommliga så behöver jag ingen brytare.

Varför har man krav på brytare vid fast installation - om något hände med hällen/ugnen skulle jag hellre gå ner i källaren och slå av säkringarna ... men kravet kanske finns där för att man inte alltid har enkel tillgång till säkringarna (eller vet vilka man ska slå av) ...

jag säger bara, ja

Kort och koncist svar - tack för hjälpen ...

En liten anmärkning bara. I en tråd här för några år sedan så framgick det att en uppdelning av faser av den här typen inte får göras i själva periflexuttaget, det skall vara en dosa där uppdelning sker.

En annan sak som inte berörts i tråden är att en förutsättning för att göra detta är att de tre faserna skall vara säkrade med en 3 polig automatsäkriong i centralen (alla 3 faserna måste brytas samtidigt).

Angivelserna i installationsanvisningen om kabelarea gäller så vitt jag förstår anslutningssladden. Det finns tydligen en tumregel om att anslutningsladdar får vara en dimension klenare än den fasta kabeln från centralen. Detta dels för att det är en kort sträcka dels för att anslutningskabeln antas gå öppet med god kylning.

anslutningskabel brukar man kunna gå ner ett "steg" i area på i förhållande till matande kabel så det är säkert ok- dom har ju angett arean...

RikardJ skrev:
Så för att sammanfatta :

Min 3-fas 2.5 mm2 matning matar ett perilex uttag (samtliga 3-faser, nolla och jord ansluten). Hällen ansluter jag med en 2.5 mm2 kabel till två faser, nolla och jord via perilex-uttaget - den fas som inte matar hällen drar jag vidare (tillsammans med nolla och jord) till ett vanligt uttag (godkänt för 16A) som jag matar ugnen med.

Borde funka att ansluta hällen med en RDOE (JULA 412-452) kabel eller ??

Om jag sätter båda uttagen åtkommliga så behöver jag ingen brytare.

Varför har man krav på brytare vid fast installation - om något hände med hällen/ugnen skulle jag hellre gå ner i källaren och slå av säkringarna ... men kravet kanske finns där för att man inte alltid har enkel tillgång till säkringarna (eller vet vilka man ska slå av) ...
Jag skulle inte använda gummikabel, den åldras fort. Dessutom fastnar all skit på den. Jag skulle använda det som sitter monterat i original på andra spisar, helt vanlig RKK.

Orsaken till brytare vid fast montage är den stackare som ska laga spisen ska säkert kunna slå av strömmen och brytaren ska sitta så att reparatören ska kunna hålla koll på brytaren så ingen slår på den medan arbete pågår, dessutom så är det stor risk att reparatören arbetar under spänning om han måste
ner i källaren för att slå på och av strömmen, man blir lätt lite lat, ska bara.....
Brytaren ska egentligen vara en godkänd arbetsbrytare med tvångsstyrd brytning. (Tvångsstyrd brytning, har en kontaktpol svetsat/bränntihop så går det inte att slå av brytaren och reparatören ska då inse att brytaren är trasig och det går inte göra spänningslöst.)

Stickpropp är den absolut säkraste arbetsbrytaren.

Prototypen

I hällens beskrivning så specificerar man att det ska vara en HO5 RR-F kabel, vilket om jag förstått saken rätt är en gummikabel ... vet dock inte vad som skiljer den från en RDOE ...

Om jag förstår hempularen rätt så ska jag sätta en dosa där jag går vidare med 3-faser, nolla, jord till periflexuttaget och dessutom med en av faserna, nolla, jord till det "vanliga" uttaget för spisen - men för att få göra detta måste jag alltså ha en tre-polig automatsäkring. Är kravet på tre-polig säkring kopplat till att man använde periflexuttag eller det faktum att en av faserna går vidare till en annan förbrukare ?

Jag har en grupp som bara försörjer diskmaskinen (via ett tvåvägsuttag)- kanske vore enklare att koppla in spisen på den (spisen är bara på 1kW) och sedan bara mata periflex-uttaget med "spis-gruppen"

Är det något krav på åtkomlighet map stickpropparna - kontakterna kommer att sitta bakom ugnen (så för att komma åt dom måste man skruva loss ugnen från bänkskivan och dra ut ugnen) - är det ok (om syftet med brytare är service av ugn/häll borde det ju vara det) ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.