Detta att jfb löser när termostaten slår ifrån. Hur vet du det? Om så är fallet så blir ju spisen strömlös i samma ögonblick som termostaten slår ifrån. Det kan lika gärna vara jfb som löser först?

H hempularen skrev:
Detta att jfb löser när termostaten slår ifrån. Hur vet du det? Om så är fallet så blir ju spisen strömlös i samma ögonblick som termostaten slår ifrån. Det kan lika gärna vara jfb som löser först?
När inställd temp uppnås och termostaten slår ifrån löser jfb ut. Det vet jag eftersom om jag återställer jfb och vrider på termostaten så har ugnen den inställda tempen. Dessutom löser den också ut om jag innan angiven temp är uppnådd vrider på termostaten så att termostaten slår ifrån, ex om jag ställt in ugnen på 225 grader och efter ett tag vrider med termostaten och den slår ifrån på 200 grader så löser också jfb ut. Inget av detta sker alltså jämt utan var 3-4 gång man använder ugnen.

Löste sig detta problem? Jag har samma problem i min spis som du anger i sista inlägget (bara att vår spis är 4 år gammal, men tyvärr utanför garanti).

F frede skrev:
Hej!

Har en gammal (ca 20 år ) Electrolux spis med 2 st ugnar (en mindre och en större) som fram tills nyligen fungerar problemfritt.
Nu har dock jordfelsbrytaren börjat lösa ut när den mindre av ugnarna når upp i temperatur och termostaten slår ifrån. Ex. ställer in ugnen på 200 grader och allt går fin-fint tills temperaturen nås och termostaten slår ifrån, då löser jfb ut. Händer inte alltid med kanske var 3-4:e gång vi använder spisen. Ibland har säkringen för spisen också läst ut men i regel inte. De fungerar alltid att bara slå på jfb igen och det när den löst ut en gång och man återställer jfb så går det inte att provocera att den löser ut igen genom att slå av/på termostaten. Samma sak händer ibland om man vill kontrollera hur varm ugnen hunnit bli genom att vrida ned termostaten tills termostaten och lampan slår ifrån. Inga problem med den andra större ugnen eller spisplattorna, felet rör bara när man använder den mindre ugnen.
Vad är troligt fel? Har den helt enkelt nått end-of-life eller är det idé att testa att byta ugnstermostaten? Är jättenöjd med denna i övrigt och är superpraktiskt att ha en liten ugn som värms upp snabbt, samma modeller verkar inte säljas längre.
1000 år försent
men det är kortet som sköter snabbuppvämningen
vilket självklart inte finns sedan ytterligare 10-tals år tillbaka

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.