99 228 läst ·
65 svar
99k läst
65 svar
"Ubåt" vs toppklämma vs "sockerbit"
Jag tycker EK/EQ är trevligare att jobba med än FK, speciellt när det gäller Wago. Jag har inte haft några problem med apparaterna. Jag tycker snarare att Ek är enklare för det håller den formen du böjt dem i.E elmont skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Det finns bra och dålig. Men det har inte med sockerbitsprincipen att göra. Sockerbiten har ett oförtjänt dåligt rykte i Sverige.T Troberg skrev:
Jag litar inte på att de tunna plåtbitarna i en Wago verkligen tål 10 A kontinuerligt.
Jag fick lära mej (elektrikerutbildning hos AMU) att lödda ändar är förkastligt, för att lodet ger efter så småningom. Det gör väl kopparn också om den får tillräckligt med tid på sig men inte lika fort. Och båda de här fenomenen är väl anledningen till att förebyggande underhåll på maskiner bland annat handlar om att efterdra.
Disclaimer: jag har aldrig jobbat med installation.
Disclaimer: jag har aldrig jobbat med installation.
Müssli skrev:
Man ska INTE löda i t. ex. båt eller andra vibrerande miljöer. Då skapar man en brytpunkt en liten bit in i kabeln. Pressa en hylsa är bra däremot. Gärna med en liten bit krympslang över hylsan.
I en vanlig installation använder jag det som ligger i fickan. Oftast Helacom men ibland Torix. Till mångtrådig kabel brukar det bli Wagos öppningsbara.
I det läget körde jag med silvertejp, det fick vara så i ett par år. Sen när jag skulle ansluta ett nytt el-element var det nästan hopplöst att få bort tejpen.
H hempularen skrev:Många använder eltejp. Det är dock rätt olämpligt. Dels är tejpen inte säker, en kardel kan lätt punktera tejpen, men framfröallt så brukar den ramla av efter någon dag.
Ubåt tror jag är bäst, då behöver man inte avisolera, utan kan sticka in den isolerade tråden i kopplingen och skruva åt. Kör du ex. en wago så måste tråden avisoleras, annrss får du inte in den.
Det gäller då givetvis bara enkla trådändar. I många fall behöver du ju ha trådar ihopkopplade för att det matas vidare, kanske till nästa rum. Då behöver man givetvis använda riktiga kopplingar med avisolerad tråd.
Wago, har ju sysslat med skruvlösa plintar sedan mitten på förra seklet så man får väl tro att dom vet vad dom sysslar med. Däremot vill jag varna för vissa snarlika "Kineskopior" som har allt för dåligt matr. i sina klämmor.
Ps
Jag skulle gissa att det går flera hundra glappande "sockerbitar" på en glappande Wago
Ps
Jag skulle gissa att det går flera hundra glappande "sockerbitar" på en glappande Wago
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
En kompis, som är elektriker, gjorde ett litet svartjobb i mitt ex lägenhet då hen ville ha en tvättmaskin i badrummet. Han drog en matning från proppskåpet, borrade ett långhål och drog EKK fram till en dosa märkt IP56. Så lång gott och väl men han vade att koppla ihop enkelledarna från EKK med tvättmaskinens mångtrådiga via Torix. Något år senare fungerade inte tvättmaskinen och jag öppnade kopplingsdosan och fann en helt svart Torix... Den snabba lösningen blev att skala upp på nytt och dunka dit en ny tomtehatt. Ett år senare gjorde hyresvärden en renovering av lägenheten då allt det gamla revs ut så nu finns det en skruvplint typ sockerbit i kopplingsdosan till tvättmaskin.
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Jag kan inte annat än att tro att provet är fejk. En sådan liten tråd skulle aldrig klara 50 A eller mer.tommib skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Om det nu är 4 mm2. Om man jämför måtten med Wagon och skruvklämmorna (mot den tjocka kabeln) kan man få sina funderingar.
Instrumentet är inställt på mV. Tyvärr syns inte mätshunten.
Instrumentet är inställt på mV. Tyvärr syns inte mätshunten.