99 228 läst ·
65 svar
99k läst
65 svar
"Ubåt" vs toppklämma vs "sockerbit"
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Wago 222 är bäst i alla avseenden förutom priset. Den tar allt från lampsladd till EK 4 mm².
U-båtar kan vara lite lömska. De klarar t.ex inte lampsladd.
Helacon är förstavalet när det gäller smidighet och pris, men Wago 773 kommer tätt efter.
U-båtar kan vara lite lömska. De klarar t.ex inte lampsladd.
Helacon är förstavalet när det gäller smidighet och pris, men Wago 773 kommer tätt efter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Hur många går det åt i en normal bostad nu för tiden då?
Man ska INTE löda i t. ex. båt eller andra vibrerande miljöer. Då skapar man en brytpunkt en liten bit in i kabeln. Pressa en hylsa är bra däremot. Gärna med en liten bit krympslang över hylsan.bigbula skrev:
I en vanlig installation använder jag det som ligger i fickan. Oftast Helacom men ibland Torix. Till mångtrådig kabel brukar det bli Wagos öppningsbara.
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
brukar inte vara en besserwisser men försök att skriva hela meningar med punkt vid slutet. Då finns en chans att man fattar vad du menar.
Inte om man gjort rätt.-=fullmoon=- skrev:
Det får man heller inte med Torix om man gjort rätt.-=fullmoon=- skrev:
Skämt åsido, ni har säkert helt rätt i att det är lättare att klanta till det med Torix än med exempelvis Wago. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka lite synd om alla Torixar som blir så brutalt mobbade på detta forum.
Lite nyfiken på vad som är rätt respektive fel sätt med tomtehattar (torix)?Alfredo skrev:Inte om man gjort rätt.
Det får man heller inte med Torix om man gjort rätt.
Skämt åsido, ni har säkert helt rätt i att det är lättare att klanta till det med Torix än med exempelvis Wago. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka lite synd om alla Torixar som blir så brutalt mobbade på detta forum.Så dumma är de inte, om man gör rätt...
Det ligger mycket i vad du säger.elmont skrev:
Jag som "gammal uv" började jobba som elektriker 1987 och känner mig bekväm med Torix. Dock händer det att kablar ramlar ur när man öppnar ett gammalt doslock så det krävs lite övning.
Det som talar för Thorsmans topklämma
Är att dom tar lite plats i dosan.
Kommer du till en kopplingsdosa där alla rörutlopp är använda så kommer man ha svårt att få plats i dosan med "Wago"
Sedan är ju det ett jävla gissel om man inte använder öppnings bara och måste koppla om något. Åter så är Toppklämman ett utmärkt alternativ. Det tar dock ett par år innan man får till snygga och fina kopplingar med dom.
Kommer du till en kopplingsdosa där alla rörutlopp är använda så kommer man ha svårt att få plats i dosan med "Wago"
Sedan är ju det ett jävla gissel om man inte använder öppnings bara och måste koppla om något. Åter så är Toppklämman ett utmärkt alternativ. Det tar dock ett par år innan man får till snygga och fina kopplingar med dom.