Nej, det som händer är att vissa kardelar "halkar ur" så en del FK kanske bara är ansluten med en kardel och det är inte så bra. Men som jag skrev ett bra sätt att förstå är att prova, praktik är ibland vida överlägset teori ;)

elmont skrev:
Minst en 2 - 3 hundra, det beror ju lite på hur man drar och hur stort det är
:wow:

För två sovrum, ett allrum, en hall och en balkong gick det åt 15 st om jag minns rätt.
För ett kök och ett badrum gick det åt 9 st tror jag.
Jag kanske är snål - några tändtrådar drog jag rakt igenom kopplingsdosan ;)

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Mikael_L
Med fördragen slang, som ofta används idag, så blir det ju så att precis alla ledare blir skarvade i varenda dosa.
Iaf om det utförs av någon som ska debitera timpenning på det.

Men flera hundra helacon gick det ju inte i vårt hus heller. Kanske möjligen att det stannar vid ca 100 st.
Visst, det är inget helt fullmatat fullblods elsystem heller, då ... ;)

Jag blev också förvånad över hur pass lite helacon det gick i mitt bygge, jag hade köpt på mig ett par lådor av vardera storlek men trots att jag sålde av hälften till en kompis har jag mycket kvar.
Även här drog vi alla ledare rakt genom dosorna på alla ställen det var möjligt.

Jag skulle aldrig använda torix igen efter att ha jobbat med helacon.

I garaget använde jag dock wago222 eftersom en stor del av installationen utförts med 2.5mm RK (köpte in några hundra meter billigt på Tradera).

Bumpar denna gamla tråd lite med en fråga.

Vad är bäst att använda för att bara isolera några tåtar under renovering? Det jag ska göra är att riva bort delar av en gammal installation då den är ivägen för renovering. Under tiden behöver jag skydda de tåtar som blir kvar. Är det någon av dessa produkter som är bäst, eller duger det med eltejp. När renoveringen i övrigt är klar ringer jag min elektrikter som får dra nytt från dessa tåtar.

Många använder eltejp. Det är dock rätt olämpligt. Dels är tejpen inte säker, en kardel kan lätt punktera tejpen, men framfröallt så brukar den ramla av efter någon dag.

Ubåt tror jag är bäst, då behöver man inte avisolera, utan kan sticka in den isolerade tråden i kopplingen och skruva åt. Kör du ex. en wago så måste tråden avisoleras, annrss får du inte in den.

Det gäller då givetvis bara enkla trådändar. I många fall behöver du ju ha trådar ihopkopplade för att det matas vidare, kanske till nästa rum. Då behöver man givetvis använda riktiga kopplingar med avisolerad tråd.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
bakterie skrev:
Bumpar denna gamla tråd lite med en fråga.

Vad är bäst att använda för att bara isolera några tåtar under renovering? Det jag ska göra är att riva bort delar av en gammal installation då den är ivägen för renovering. Under tiden behöver jag skydda de tåtar som blir kvar. Är det någon av dessa produkter som är bäst, eller duger det med eltejp. När renoveringen i övrigt är klar ringer jag min elektrikter som får dra nytt från dessa tåtar.
Jag själv kör väl i princip uteslutande med Wago 221 (modernare ersättare till wago 222, men samma princip) eller ubåt vid sådana här tillfällen.
Bilder på dessa ser du i inlägg #5

• Gilla
Alltgår och 2 till
  • Laddar…
Bäst är typ Wago 222, säkert och lätt att koppla vidare eller ta bort senare :thumbup:

• Gilla
Tommyftd och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för snabba svar! Det blev wago 222, mest för att jag såg dem först i hyllan, och 221 var slut på Classe.

• Gilla
AxxChild och 1 till
  • Laddar…
Tvinna, tejpa med närmaste tejp och fort som f-n på med doslocket brukar vara det vanligaste man ser tycker jag...

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
I Österrike och Tyskland (där jag sysslade med el under en tid) används mest Wago 273 men jag har sett kopplingsdosor där några trådarna (EK) ramlade rätt ur klämman när jag rörde vid dem. Det hände dock bara i en enda installation där elektrikern som byggde skiten var rätt slarvig. Fanns ingen rör heller, bara kabel klamrad till regelverket. Själv använder jag nästan altid Wago 273 eller 221 när det gäller fintrådiga ledare (i Österrike är H05VV-F tillåten för fäst förläggning).

B bigbula skrev:
finns en uppsjö av metoder. kärnan är vad är syftet. tillfälligt, fast inst.. fukt,rörligt. låg eller högspänning.mm.ubåt bra om ska ändra. toppklammer. är engång. ska inte öppnas , men många gör. wago kallas för "slavar". enkla."sockerbit" ok. inne till typ. lampa. blunda för regler.lödning oftast för rörliga komponenter eller fukt, bilar,mc,.båtar. utsatta komponenter sen finns regler till förbannelse om el. grund är skilj mellan låg & högspänning. torrt & vått. sen bonnförnuft.
Jag hoppas inte du använder Wago till högspänning :dizzy:. Gissar att du menar starkström?:seenoevil:

R Ragnar_AT skrev:
I Österrike och Tyskland (där jag sysslade med el under en tid) används mest Wago 273 men jag har sett kopplingsdosor där några trådarna (EK) ramlade rätt ur klämman när jag rörde vid dem. Det hände dock bara i en enda installation där elektrikern som byggde skiten var rätt slarvig. Fanns ingen rör heller, bara kabel klamrad till regelverket. Själv använder jag nästan altid Wago 273 eller 221 när det gäller fintrådiga ledare (i Österrike är H05VV-F tillåten för fäst förläggning).
Undrar också vad som är bäst. Jag köpte rör med dragen FK i men på Åland används enkeltråd vilket stökade till det ibland. Vi använde wago men antingen tog de för stor plats i dosan eller också bök med de fasta som ibland måste bytas.

Ek är ju enbart enklare att koppla?

Ek är lite enklare att trycka in i toppklämman men betydligt "svårare" att få in i dosorna på ett "utrymmesbesparande" sätt, samt med EK "spänner" det betydligt mer när man ska montera apparater inte minst om man använder apparater för överkoppling.

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.