H Harald Blåtumme skrev:
Vanligen vill man ha varmlufsfunktion i en ugn och då behövs en fläkt för detta. Sedan behövs fläkt för kylning av lucka och ugnutrymmets utsida om det är en inbyggnadsugn som den jag pratade om ovan.

Enda tillfället vi upplever fläktljudet som påtagligt är vid pyrolysprocessens 500 grader. I övrigt låter ugnen obetydligt, med ett "brunt" snällt fläktbrus. Fläktarna är enbart igång när det behövs kylning och regleras upp och ned dynamiskt efter behov. Efter avstängning går fläktarna ner till ett lågt effektläge en kort stund och upplevs aldrig störande.

2013 verkar ha varit en bra årgång för denna spismodell, ser fortfarande ut och fungerar som ny frånsett att stegana råkade bli blånerade/gulkromaterade när vi glömde kvar under en pyrolys.
Hej! stort tack för info och tips - hjälpsamt! Vad har ni för modell som inte låter särskilt mycket?

H Hans G2 skrev:
Jag är också i spisköpartagen men tyvärr verkar det inte hoppfullt. Jag har inte hittat någon som inte låter efter användning. Anledningen sägs dels vara att kyla elektronik och dels att kyla ugnsglaset för att minska risken för skador. Det hänvisas ibland till EU-regler. Tiden varierar beroende på modell och temperatur, för att korta tiden kan du öppna ugnsluckan (som att inte det riskerar att leda till fler skador än varmt glas...)

Lite fördjupningsläsning:
[länk]

Bästa förslaget hittills är vedspis. Om den låter så är det i alla fall ett trevligt sprakande.
TAck för svar! Får man fråga vilken spis du lutar åt (som jag förmodar låter relativt sett mindre)?

B Bagisbo9 skrev:
Hej! Hur har det gått för er, har ni hittat någon tyst ugn/spis? Vi ska precis renovera köket och har fått uppgift av återförsäljare att typ alla moderna spisar/ugnar har de här störande ljuden. Kommer inte funka för oss, vi vill ha tyst i köket när man stängt av köksfläkten. Alla tips och råd mycket välkomna!
Jag har ju en HighLight spis/häll från 2001 som är helt knäpptyst.
Hade jag köpt en ny idag så hade jag absolut köpt en likadan och inte en induktionsspis/häll.
Enda fördelen med induktion är att de är snabbare om man ska koka upp lite vätska.
Min erfarenhet är att de är långsammare eller iaf inte snabbare när man behöver koka upp mycket. Tex en full pastakastrull. Detta eftersom den avgivna effekten verkar vara lägre.
Min HighLight häll är dessutom extremt jämn! Gräddar man tex pannkakor så blir de otroligt jämna. Tror det beror på att mycket av värmen avges som strålningsvärme.
Så skippa induktion!

• Gilla
Fru Dahlqvist och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har ju en HighLight spis/häll från 2001 som är helt knäpptyst.
Hade jag köpt en ny idag så hade jag absolut köpt en likadan och inte en induktionsspis/häll.
Enda fördelen med induktion är att de är snabbare om man ska koka upp lite vätska.
Min erfarenhet är att de är långsammare eller iaf inte snabbare när man behöver koka upp mycket. Tex en full pastakastrull. Detta eftersom den avgivna effekten verkar vara lägre.
Min HighLight häll är dessutom extremt jämn! Gräddar man tex pannkakor så blir de otroligt jämna. Tror det beror på att mycket av värmen avges som strålningsvärme.
Så skippa induktion!
Hej - och stort tack för svar! Själva hällen brukar inte låta, iaf inte om man väljer glaskeramikhäll. Det är mer ugnen som är problemet pga fläkten. Vad har ni för ugn om man får fråga? Och är den också tyst? Försökte googla men vet inte om jag hittade någon Highlight ugn/spis...

B Bagisbo9 skrev:
Hej - och stort tack för svar! Själva hällen brukar inte låta, iaf inte om man väljer glaskeramikhäll. Det är mer ugnen som är problemet pga fläkten. Vad har ni för ugn om man får fråga? Och är den också tyst? Försökte googla men vet inte om jag hittade någon Highlight ugn/spis...
Ok, de flesta induktionshällar brukar pipa och brumma på hög last. Iaf de elektrolux, Ikea, bosch/Siemens jag har provat.
Dessutom kräver de ofta välventilerat utrymme för att inte överhetta.
Stänger dessutom ibland av sig om det skvätter ut vatten på hällen.

Ugnar som låter har jag faktiskt aldrig varit med om.
Min kan man ju välja om man vill ha varmluftsfläkten på eller av. Är den av så är det knäpptyst. Är den på så susar ju fläkten lite. Det ska ju gå lite snabbare att laga mat med fläkten igång men jag har aldrig jämfört.

Men spisar med induktionshäll kommer nog alltid låta lite eftersom elektroniken för hällen behöver kylas.
Är allergisk mot störande ljud så skulle aldrig acceptera det. Det stör mig obetydligt att det tar 1min längre tid att koka upp äggen.

• Gilla
Fru Dahlqvist och 1 till
  • Laddar…
Litet oklart om det eftersöks en traditionell "spis" dvs ugn och häll integrerat i en fristående enhet, eller inbyggnadsugn och en separat häll.

Vi kör det senare alternativet, hällen (Miele ca 2003) är runt 90 cm bred i tre moduler; 1 kraftig wok-brännare i den ena, 1 stek- och 1 kokbrännare i den andra, samt en eldriven modul med två vanliga keramikhällsplattor. Knäpptyst frånsett ett svagt susande av gasen när man använder det. Analoga vred på alla plattor/brännare.

Vi har även en fristående induktionshäll, praktisk om det ska kokas upp mycket vatten tex ute vid gasolgrillen men inte så kul att steka på. Denna låter en hel del dels allt pipande vid reglering och även en relativt ljudlig kylfläkt.

Mer seriösa fasta induktionshällar behöver inte låta särskilt mycket men pip/touchfunktionerna är nog svåra att komma ifrån. Spelar ingen roll för oss eftersom vi använder denna fristående induktionsplatta såpass sällan.

B Bagisbo9 skrev:
TAck för svar! Får man fråga vilken spis du lutar åt (som jag förmodar låter relativt sett mindre)?
Jag köpte mot bättre vetande en spis från smeg, C92IPX9. Den låter som alla andra men den har fysiska vred vilket jag ville ha och då de bytte modell fick jag den utgående "billigt"

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok, de flesta induktionshällar brukar pipa och brumma på hög last. Iaf de elektrolux, Ikea, bosch/Siemens jag har provat.
Dessutom kräver de ofta välventilerat utrymme för att inte överhetta.
Stänger dessutom ibland av sig om det skvätter ut vatten på hällen.

Ugnar som låter har jag faktiskt aldrig varit med om.
Min kan man ju välja om man vill ha varmluftsfläkten på eller av. Är den av så är det knäpptyst. Är den på så susar ju fläkten lite. Det ska ju gå lite snabbare att laga mat med fläkten igång men jag har aldrig jämfört.

Men spisar med induktionshäll kommer nog alltid låta lite eftersom elektroniken för hällen behöver kylas.
Är allergisk mot störande ljud så skulle aldrig acceptera det. Det stör mig obetydligt att det tar 1min längre tid att koka upp äggen.
Hej!
Vad har du för märke på din spis?

F Fru Dahlqvist skrev:
Hej!
Vad har du för märke på din spis?
Jag har en Electrolux spis med HighLight häll. Har valt att inte ha induction eftersom alla jag har provat inte möter mina krav.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.