Har ett Rexovent RDAA FTX aggregat från 1978 installerat i klädkammaren intill sovrummet. Då detta låter ganska mycket vill vi byta ut det mot ett nyare tystare aggregat. Är det någon som har erfarenhet av tex Östberg HERU 100 eller Luftmiljö Free H90 eller liknande aggregat? Är dessa tysta nog att ha intill sovrummet?

Hur ser möjligheten ut att flytta aggreggatet till annan plats? Spirokanaler är förhållandevis billiga och får man bara bort aggregatet ett rum eller liknande så hjälper det ganska mycket.

Mitt Heru 100 S EC står på kallvinden ovanför mitt badrum, och sovrummet ligger vägg i vägg med badrummet, och jag är en sådan person som stör mig oerhört på missljud men jag hör inte ett knyst ifrån aggregatet i sovrummet. Står jag i badrummet så kan jag höra ett mycket svagt brummande ifrån taket om det är helt knäpptyst i huset och luftvärmepumpen är avstängd. Det är i mina öron ett väldigt tyst aggregat. Men då gäller ju att man ställer det på en markisolermatta och använder ljuddämpare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.