Jag skulle vilja skaffa en grovdammsugare som klarar av att vara ställ på "auto" mot elverktyg, tex. gerkapsågen (Bosch GCM8). Dock verkar i princip alla vanliga grovdammsugare vara på betydligt lägre effekt, 1100-1400 W på de normala "hemmabrukarmodeller" som jag hittat.

Någon som har koll på dammsugare som klarar högre uteffekt och är kompatibla med Bosch GCM 8?

Stampen Stampen skrev:
Jag skulle vilja skaffa en grovdammsugare som klarar av att vara ställ på "auto" mot elverktyg, tex. gerkapsågen (Bosch GCM8). Dock verkar i princip alla vanliga grovdammsugare vara på betydligt lägre effekt, 1100-1400 W på de normala "hemmabrukarmodeller" som jag hittat.

Någon som har koll på dammsugare som klarar högre uteffekt och är kompatibla med Bosch GCM 8?
Den Kärcher WD6 jag har är specad max 2100W på autouttaget. Minimum last 100W för att fungerande automatik

• Gilla
Stampen
  • Laddar…
begränsande faktorn för uttagets effekt lär inte vara själva dammsugaren utan i sverige gängse 10A säkring på vägguttaget. utomlands är 16A förekommande.

Jag har kört min GCM8 på en Kärcher WD6P länge nu och än så länge har inga säkringar gått.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har en Bosch AdvancedVac 20 (märkeffekt 1200W) som anger min 100W - max 2000W. Har kört den ex med Bosch GCM 12 GDL som är just 2000W. Inga problem, auto-starten fungerer som den ska. Men detta är förstås då på en 16A säkring. Har en sån adapter CEE 3–1 fas.

Jag kör också på 10a säkring både på kapsågen och bordsågen som har något högre effekt. Inga problem förutom att taklampan blinkar till ibland vid start, men inga säkringar har gått.

Jag har haft en Kärscher WD6P som efter 12 år dog då blev det en Nilfisk 30t (länkad ovan). Båda fungerar bra för klyvsåg i den storleken, men jag tycker Kräscher var en trevligare maskin....

• Gilla
Stampen
  • Laddar…
Jag har kört min Fein Dustex med min bosch i flera år.

• Gilla
Stampen
  • Laddar…
R rakt09 skrev:
begränsande faktorn för uttagets effekt lär inte vara själva dammsugaren utan i sverige gängse 10A säkring på vägguttaget. utomlands är 16A förekommande.
Är nog bara startlasten som är hög när man kör kap + grovis, så med moderna automatsäkringar kommer man en bra bit över märkeffekten (2300W) innan en 10A löser ut.

G gusvo085 skrev:
Jag har haft en Kärscher WD6P som efter 12 år dog då blev det en Nilfisk 30t (länkad ovan). Båda fungerar bra för klyvsåg i den storleken, men jag tycker Kräscher var en trevligare maskin....
Intressant, jag har en Nilfisk 30 på landet och den har 1400W på uttaget och vägrar köra tillsammans med min GCM8 pga 1600W uteffekt.

Stampen Stampen skrev:
Är nog bara startlasten som är hög när man kör kap + grovis, så med moderna automatsäkringar kommer man en bra bit över märkeffekten (2300W) innan en 10A löser ut.
likväl är det den begränsande faktorn, inte själva dammsugaren, vilket var ts ursprungliga fråga. många apparater idag har softstart vilket rimligtvis minskar strömspiken, men just för grovdammsugare är det inte en jättevanlig funktion.

det är ändå bra att tänka på detta, och t ex inte köpa en alltför kraftig grovdammsugare givet att man vill klar sig kring en totaleffekt som inte onödigtvis löser ut säkringen.

även gammeldags tröga 10A porslinssäkringar tål en hel del överlast.

sen finns det nu batterimaskiner som kan styra en grovdammsugare, men är batterimaskinen på säg 1000 watt kan det stunda batteribyte och laddning var typ 8-15 min beroende på hur mycket man krämar på.

R rakt09 skrev:
likväl är det den begränsande faktorn, inte själva dammsugaren, vilket var ts ursprungliga fråga. många apparater idag har softstart vilket rimligtvis minskar strömspiken, men just för grovdammsugare är det inte en jättevanlig funktion.

det är ändå bra att tänka på detta, och t ex inte köpa en alltför kraftig grovdammsugare givet att man vill klar sig kring en totaleffekt som inte onödigtvis löser ut säkringen.

även gammeldags tröga 10A porslinssäkringar tål en hel del överlast.

sen finns det nu batterimaskiner som kan styra en grovdammsugare, men är batterimaskinen på säg 1000 watt kan det stunda batteribyte och laddning var typ 8-15 min beroende på hur mycket man krämar på.
Ja, jag trodde ju att min Nilfisk 30 på landet skulle funka med min Bosch, men tji fick vi - kanske var längd på skarvkablar etc. som ställde till det, får nog prova igen vid tillfälle, men att hitta en grovis som är dimensionerad för att klara vanliga kapsågars uteffekt (rätt vanligt med 1600W tänker jag) borde ju inte vara så komplicerat, ska åka och kolla på Nilfisk, Kärcher, DeWalt (Jula kampanj just nu) och se vad de skriver om uteffekt på uttaget.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Kom till slut iväg till Bauhaus som kampanjade Kärcher WDP6 och uttaget är klart och tydligt märkt med "Max 2200W" för anslutna verktyg så det blev en sån! Tack för alla som pekade mot Kärchern 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.