Jag funderar på att skaffa lamelltäcke, men skulle vilja ha råd och helst besöka någon som kan visa och dela erfarenheter av lamelltäckning, helst inom ett par timmars resa från Västerås.

Ligger för långt bort men jag är inte jättenöjd med lamelltäcke.
Själva hårdvaran är det inga fel med, motordriven rulle som sitter i en fördjupning men:
Blev inte alls så stor energibesparing som utlovats
Jag missade att min poolrobot inte kan gå om täcket är på.
Du måste också ha ett tättslutande tak om det är utomhus, du inte vill fiska upp allt dj*vla skit som landar på lamellerna.
Plus var dock att det inte alls dunstar lika mkt vatten

• Gilla
Christofer Tham
  • Laddar…
E ErikFr skrev:
Ligger för långt bort men jag är inte jättenöjd med lamelltäcke.
Själva hårdvaran är det inga fel med, motordriven rulle som sitter i en fördjupning men:
Blev inte alls så stor energibesparing som utlovats
Jag missade att min poolrobot inte kan gå om täcket är på.
Du måste också ha ett tättslutande tak om det är utomhus, du inte vill fiska upp allt dj*vla skit som landar på lamellerna.
Plus var dock att det inte alls dunstar lika mkt vatten
Har du en anordning för att hålla xakt rätt vattennivå? En leverantör skriver om ett extra breddavlopp, en annan om att det behövs en specifik "vatten-nivåregulator"

Jag vet faktiskt inte om det behövs nivåreglering.
Jag har breddavlopp och
återvinning på vattnet med slamtank och utjämningstank så den regleras automatiskt (inget kommunalt vatten, därför denna svindyra lösning).
Jag har en vanlig vattenmätare på inkommande och där märker jag skillnad i förbrukning före/efter.
Har svårt att föreställa mig varför det skulle krävas egentligen. Åtgången på vatten minskar och lamellerna flyter ju på ytan och vatten måste ju fyllas på ändå så i min värld är det en förbättring även om du fyller manuellt i och med minskad förbrukning.

Tackar. Att vattenytan ska stämma ungefär med fast- och insättning förstår jag, men att det ska behövas ombyggnad och extrautrustning verkar märkligt

Jag hade kollat installationsanvisningarna för det tänkta täcket. Rimligtvis bör det framgå vad tillverkaren kräver för att utfästa garanti

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.