8 689 läst ·
29 svar
9k läst
29 svar
Typ av skruv till väggskenor
sitter ju såklart sämre också men det beror på vad man har för behov. Kör på 8mm plugg och tillse att skruven ”spränger” pluggen, Dvs går igenom.nikasp skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Om det är Elfa-skenor enligt bilden håller jag med @Mazen om 5x80 och 8(x50mm) plugg. 5xXX-skruvar med försänkt skall passar väldigt bra i skenans hål. Det är viktigt att sen översta skruven sitter bergfast för det är den som tar mest last. Jag brukar uretanlimma pluggarna för sådana hör skenor när se sitter i Leca-väggar.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Tack för alla tips! Jag har FAST nylonpluggar i 6 och 8 mm, köpte dem för att de skulle vara bättre än de IKEA-pluggar (plast) jag mestadels använt tidigare. Tänkte använda 8 mm till en platsbyggd arbetsbänk, men kan förstås använda dem till skenorna också. (Kanske rentav ska gå upp till 10 eller 12 för bänken?) Just det, skruven måste ju vara lite längre än jag tänkte först eftersom skenan går ut en bit ifrån väggen. Ska se om jag lyckas få tag i kullerförsänkt torxskruv...
Det är betonghålsten men avståndet till första "hålet" är så pass långt att det känns som pluggen greppar bra. Har tidigare skruvat upp en hylla för fyra bildäck och den har inte rasat än på tre år i alla fall, trots IKEA-pluggar. Kan addera min egen vikt också.
Skruva direkt utan plugg har jag inte testat, men låter intressant så får prova det någon gång senare. Det är fler rum i källaren med behov av ny vägghängd inredning.
Det är betonghålsten men avståndet till första "hålet" är så pass långt att det känns som pluggen greppar bra. Har tidigare skruvat upp en hylla för fyra bildäck och den har inte rasat än på tre år i alla fall, trots IKEA-pluggar. Kan addera min egen vikt också.
Skruva direkt utan plugg har jag inte testat, men låter intressant så får prova det någon gång senare. Det är fler rum i källaren med behov av ny vägghängd inredning.
Produkter som diskuteras: "nylonpluggar"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Försänkt skalle, inte kullerförsänkt.
Betongskruv kräver rejäl maskin, förborrning och en del övning.
Betongskruv kräver rejäl maskin, förborrning och en del övning.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Kan villigt erkänna att Biltemas Torx-skruvar är både snygga (syns knappt) och rejäla. Elfa-skenor blir inte snyggare med korrekt iskruvade spårskruvar á la möbelhantverk.
Har du någon erfarenhet eller är det killgissning? Har en 370 cm lång skjutdörrsgarderob full med prylar och lådor och noll risk att den ramlar ner samt att man slipper peppra väggen full med hål.J Johan456 skrev:
Har en kortare tvåmetersvariant i garaget och den sitter också som berget. Jag har mycket svårt att se varför man skulle välja att borra och plugga ihjäl sig. Här står en del om fördelarna och även vikter (tar 1/3 av tiden och man kan enkelt skjuta och arrangera om inredningen):https://img.bygghemma.se/pfiles/elfa-laster-och-vikter__da89666e-5e99-4ef6-8cfa-6bb1e3c55f51.pdf
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Liten uppföljning: Tur att jag inte kör med betongskruv utan att borra innan för då är risken stor att jag hade lyckats spänningssätta en skruv. Borrade nämligen rakt igenom ett VP-rör med spänningssatta trådar! Den mesta elen i rummet är utanpåliggande så jag glömde helt bort att det finns infälld el till originalbelysningen.
Jag upptäckte att något tog emot när jag testade hålets djup. Med ficklampan i hålet syntes tydligt något rött, svart och grönt. Så det var bara att byta arbetsroll till elektriker en stund och tråda om (ja, jag vet att jag egentligen borde ringt en riktig elektriker och betalat flera tusen). Efter att trådarna dragits ut framgick att den svarta var rejält skadad. (Från och med nu granskar jag alla hål med ficklampan.)
Jag upptäckte att något tog emot när jag testade hålets djup. Med ficklampan i hålet syntes tydligt något rött, svart och grönt. Så det var bara att byta arbetsroll till elektriker en stund och tråda om (ja, jag vet att jag egentligen borde ringt en riktig elektriker och betalat flera tusen). Efter att trådarna dragits ut framgick att den svarta var rejält skadad. (Från och med nu granskar jag alla hål med ficklampan.)
Det är ju ganska logiskt att det sitter sämre eftersom det är färre infästningar. Det är inte att killgissa utan det är att använda huvudet. Sen att det fungerar i ditt fall men nu ville TS fästa in i betonghålsten.nikasp skrev:
Har du någon erfarenhet eller är det killgissning? Har en 370 cm lång skjutdörrsgarderob full med prylar och lådor och noll risk att den ramlar ner samt att man slipper peppra väggen full med hål.
Har en kortare tvåmetersvariant i garaget och den sitter också som berget. Jag har mycket svårt att se varför man skulle välja att borra och plugga ihjäl sig. Här står en del om fördelarna och även vikter (tar 1/3 av tiden och man kan enkelt skjuta och arrangera om inredningen):[länk]
Edit: och ja, jag har erfarenhet av att fästa in tunga saker i alla slags material främst genom mitt yrke.
Redigerat:
Och jag är civilingenjör i maskinteknik som störde mig på ”håller såklart sämre” när det inte är särskilt stor skillnad och lugna puckar om man inte förvarar extremt tunga grejer. Vill man kan man skruva var 30:e centimeter i bärlisten och då ramlar inget ner, jag har träregel hela vägen där.J Johan456 skrev:Det är ju ganska logiskt att det sitter sämre eftersom det är färre infästningar. Det är inte att killgissa utan det är att använda huvudet. Sen att det fungerar i ditt fall men nu ville TS fästa in i betonghålsten.
Edit: och ja, jag har erfarenhet av att fästa in tunga saker i alla slags material främst genom mitt yrke.
Skillnaden mellan varianterna är inte så stor som man kan tro. En sektion med två skenor och fem skruv i varje i betong specas till 700 kg (då har man gjort 10 hål utspritt över väggen x 70 kg). Med bärlist tar samma sektion 600 kg, 300 per skena. Säkert rejäl säkerhetsfaktor på båda siffrorna.
Så här gjorde jag när jag prompt skulle sätta en skruv i alla hål, rakt in i handdukstorkens prisolrörMagnus E K skrev:
Liten uppföljning: Tur att jag inte kör med betongskruv utan att borra innan för då är risken stor att jag hade lyckats spänningssätta en skruv. Borrade nämligen rakt igenom ett VP-rör med spänningssatta trådar! Den mesta elen i rummet är utanpåliggande så jag glömde helt bort att det finns infälld el till originalbelysningen.
Urk, jag aktar mig noga för el och rör mha regelsökare men nån gång lär man väl missa. Läste här om någon som borrade i taket och prickade ett vattenrör så julen blev förstörd och jag fick en gång höra ”ja, det där var ju vågat!” När jag hade borrat upp nån krok exakt rakt under elskåpet i en lägenhet för länge sedan).TomasJor skrev:
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Jag har gjort min beskärda del, både klantigt och otur. Detta tillhör kategori klantigt men det bjuder jag pånikasp skrev:
Urk, jag aktar mig noga för el och rör mha regelsökare men nån gång lär man väl missa. Läste här om någon som borrade i taket och prickade ett vattenrör så julen blev förstörd och jag fick en gång höra ”ja, det där var ju vågat!” När jag hade borrat upp nån krok exakt rakt under elskåpet i en lägenhet för länge sedan).
Klicka här för att svara