Hej
Vi målar hela rummet och undrar vilken färg vi ska använda över eldstaden.

Nedre delen har högblank färg, övre delen har normal färg.
Vilken typ färg att måla över kamin

• Vitmålad eldstad med högblank nedre del och normalmålad övre del. Stapel färgburkar och sopkvast i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad eldstad i rum med målarutrustning, plast och tejpade kanter. Diskussion om val av färg över kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dina val beror på vad det är för färg nu.
Bäst är om ni kan använda samma typ av färg igen.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
N ny-agare skrev:
Hej
Vi målar hela rummet och undrar vilken färg vi ska använda över eldstaden.

Nedre delen har högblank färg, övre delen har normal färg.
Vilken typ färg att måla över kamin
Jag har använt vanlig vattenbaserad väggfärg på en liknande kamin för läääänge sedan och det fungerade utmärkt. Dock oklart vad det var för slags färg som jag målade över.

Erfarenhetsmässigt kan jag meddela att vanlig vit takfärg för inomhusbruk fungerar i liknande situationer.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Flugger säger att man ska använda vanlig väggfärg

Om det målades för länge sedan (70-talet kanske) var det säkert samma färg som den vita takpanelen. Vit och blank talar för vanlig lackfärg. På den tiden var den lösningsmedelbaserad men det går lika bra att måla över med modern vattenbaserad lackfärg. Själv hade jag dock inte tagit en matt takfärg (typ den billigaste som finns på byggvaruhuset) då den inte går att torka av. Det finns en anledning till att man valde en blank... (Eller kanske snarare halvblank/sidenmatt? Muren är väl knappast helblank?)

Blir muren varm kanske man valde en radiatorfärg ("elementfärg") som inte gulnar av värme.

Redigerat:
  • Gilla
ny-agare och 1 till
  • Laddar…
N ny-agare skrev:
Flugger säger att man ska använda vanlig väggfärg
Det går utmärkt, anledningen till att välja takfärg brukar vara att slippa köpa en burk till om taket är vitt och väggarna är tonade

• Gilla
ny-agare
  • Laddar…
Målade precis om våran efter installation av kassett - vanlig matt vit takfärg, blev kanon

• Gilla
ny-agare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.