E el-guran skrev:
Detta du beskriver är ett ganska vanligt förekommande bekymmer, när bastu aggregatet har stått oanvänt i många år så samlas det fukt i elslingorna och då löser jordfelsbrytare ut, samma med infravärme, ugnar som stått länge.
Senast i måndags var jag ute o felsökte att jordfelsbrytare löser ut på bastuaggregatet.
Isolationsmätte slingorna och fick ett värde. Inte superdåligt. OBS... vet man inte vad man gör kontakta en elektriker.
Kopplade ur jorden och körde aggregatet drygt en timma för att bränna ur fukten, Kopplade in jorden igen och fungerade perfekt. De badade bastu igår på nyårsafton utan att det löste ut.Viktigt är att inte ta i aggregatet när man kör utan inkopplad jord. Då finns det risk att få sej en stöt
Annars får du ta ner aggregatet och koppla in på ett ställe utan jordfelsbrytare och bränna ur det där.
Skulle nog vilja påstå att det är väldigt osannolikt i det här fallet. Bastun går utan vidare i ca 45 min tills termostaten slår ifrån. Så under den 45 minuterna flertalet gånger under 4 år borde den ha bränt bort fukten.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Alltså TS skriver att lampan bara lyser när aggregatet värmer, borde inte lampan lysa hela tiden även när termostaten slår ifrån? Det är min tolkning av kopplingsschemat.🤔

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.