Har du matning på 230V (uppmätt), men 0 på slingan, då är det termostaten.

Men om något strular med matning till termostaten, så kan man tänka sig att den ex. får 10 - 30V matning. Vilket ev. kan räcka för att det skall se ut som elektroniken fungerar, beroende på hur den är konstruerad.
 
Om du har dem i autoläge kanske det är något med självinlärningen eller vad det heter som strular.

Både jag och en till i forumet har varit tvugna att kalibrera denna termostat för att få den att funka bra.
 
Har tre sådana termostater i föräldrahemmet & de har betett sig likadant. Termostaten kass. Elektrikern sade att de ofta går sönder = dålig kvalitet. Man får bara se till att hävda sin garanti om man har den. Elfirman tog gärna en rövare att fakturera ny termostat & arbetstid = dyrt. Men det lyckades de inte med.
 
Har exakt samma problem.
 
5
Har inte hållt på med T2 nåt direkt men..
Stämmer alla inställda parametrar, tid,datum, avstängt läge , golvgivare, offset värde, högsta/lägsta golv och rumstemperatur?
Är dem kopplade som master-slav?
Jag skulle ha kollat genom alla parametrar och sedan mätt upp så det finns spänning och rätt spänning och ohm-mätt (som tidigare sagts), även fast du ser att den lyser och att den värmer.
Inga felkoder innan den slår ifrån eller efter? (Eller efter att du har slagit av och på?):)
 
5
Var visst en gammal tråd från början ser jag :rofl:
 
Gammal tråd men relevant fråga, har köpt ett hus med samma golvvärme, exakt samma problem, värmer upp, kommer på morgonen och golven är kalla trots att symbolen för att golven värms är tänd, inställningen är på komfortläge.

Vad blev åtgärden av problemet??
 
Du behöver mäta slingans resistans och in- och utgående spänning med en multimeter. Så att du vet att allt lirar. Om det gör det kan du behöva kalibrera termostaten.

Vad står den på för temp idag? Har du provat att låta den vara på max ett par dygn för att se om det händer nåt?
 
  • Gilla
Porsche84
  • Laddar…
P Porsche84 skrev:
Gammal tråd men relevant fråga, har köpt ett hus med samma golvvärme, exakt samma problem, värmer upp, kommer på morgonen och golven är kalla trots att symbolen för att golven värms är tänd, inställningen är på komfortläge.

Vad blev åtgärden av problemet??
Hej. Jag bytte termostaterna (till en nyare modell). Båda var kass och hade pajat i stort sett samtidigt.
 
  • Gilla
Porsche84
  • Laddar…
Har man T2röd i golvet är det i princip omöjligt att mäta fram resistansen på ett säkert sätt, resistansen på T2röd är ju temperaturberoende och varierar därför stort beroende på temperaturen ( en kort sträcka med tex lägre temperatur gör en ohm mätning värdelös).
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Du behöver mäta slingans resistans och in- och utgående spänning med en multimeter. Så att du vet att allt lirar. Om det gör det kan du behöva kalibrera termostaten.

Vad står den på för temp idag? Har du provat att låta den vara på max ett par dygn för att se om det händer nåt?
Den stod på 25 grader, vi är nyinflyttade i huset och den har stått avstängd typ en månad. Jag testade i förmiddags att skruva ner den till 22 och tog bort en liten badrumsmatta (läste någonstans att det kunde strula till det, men då borde ändå inte termostaten visa att tempen har gått ner)
Än så länge lirar den, men får se imorgon bitti, som ngn annan skrev upplever jag också att trycker man på morgonen på ok knappen för att kolla tempen så är det som om den vaknar till liv, den knäpper till och någon timme senare är den på rätt temp (i ett litet tag iaf)

Framöver får jag be elektrikern mäta lite på den.
 
Och den står inte på komfortschema? Den kan ändra temperatur flera gånger om dagen om man vill med olika tider varenda dag. Kan vara värt att läsa manualen om du inte har det.
 
T Tosse skrev:
Och den står inte på komfortschema? Den kan ändra temperatur flera gånger om dagen om man vill med olika tider varenda dag. Kan vara värt att läsa manualen om du inte har det.
Ska kolla över manualen igen sen, men är ganska säker den står på komfortschema, borde inte det innebära konstant värme?
Nu när jag tog bort mattan och sänkte till 22 så har den märkligt nog hållt tempen helt ok, varit nere på 21 och 20 någon gång, men golvet har inte varit helt kallt som det kunde vara tidigare, märkligt.
 
T Tosse skrev:
Och den står inte på komfortschema? Den kan ändra temperatur flera gånger om dagen om man vill med olika tider varenda dag. Kan vara värt att läsa manualen om du inte har det.
Ska kolla över manualen igen sen, men är ganska säker den står på komfortschema, borde inte det innebära konstant värme?
Nu när jag tog bort mattan och sänkte till 22 så har den märkligt nog hållt tempen helt ok, varit nere på 21 och 20 någon gång, men golvet har inte varit helt kallt som det kunde vara tidigare, märkligt.
 
Uppdatering, den håller tempen numera, höjde från 22 till 24 för att testa, håller även den tempen konstant, så lösningen måste således ha varit att jag tog bort mattan (100x50cm) bara för att vara lite vetenskaplig här så ska jag testa lägga tillbaka mattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.