Enligt din bild borde det räcka med en förhöjningsring på din apparatdosa för att få det jämnare med väggen, däremot kabeln som syns ser alldeles för klen ut, kanske 0,75 mm2 då det ska vara minst 1,5 så kolla det också. Lärlingar ska inte skickas ut på jobb själva.
Hoppas det löser sig.

Angående det du skriver om att du måste ha namnet på den som utförde installationen så är detta felaktigt, det du behöver är namn eller pers.nr på den som står för företagets behörighet, den sk elinstallatören.

Riktigt iskall installation måste jag säga.

Jag är ingen utbildad elektriker men har varit med en hel del när man drog elen i vårat nya hus, är mkt intresserad av det hela då jag jobbar med el till vardags (el-ingenjör) så jag kan det mesta om dosor och kopplingar.

Den installationen som visas på bilderna når ju nästan ner till "arga snickaren"-nivå. Jag hade en elektriker här som fixade dit lite rot-dosor där vi hade glömt att sätta uttag mm. och asså, vem som helst hade gjort det bättre än det på bilderna. Det behöver man inte vara certifierad elektriker för att räkna ut.

* Dra FK i vägg utan slang/vp-rör?

* Dra fk ner till rot-dosan mellan väggen och bef. apparatdosa? Varför inte sätta rot-dosan tätt intill och sätta en 2-facksram istället? Så hade jag gjort...

* Den där trafon är nog en typisk hemmaprodukt med euro-kontakt, och det är vanligt har jag märkt att hemmapulare knipsar kontakten och trollar fram en fast installaton. Var hemma hos en kompis (en halvfarlig förståsigpåare) och han hade gjort samma sak, dock inte med vp-rör utan kabelränna... visst, det funkar ju.......ett tag.

* Eltejp? Det finns sockerbitar eller torix, vad är det för fel på dem? Ingen skarvar väl med eltejp, inte ens min halvfarliga fixarkompis har jag sett sådant hos, han kör iaf med sockerbitar. Han har dock fått ett antal kyssar när han har mixtrat med kopplingsdosorna för att göra någon finfin skarv till nån ny lampa och glömt slå av strömmen...

* Fattar inte hur den s.k. installatören inte kände på utttaget innan denne gick därifrån? Jag har (usch och fy) kopplat in ett antal vägguttag under en elektrikers överseende, jag var alltid noga med att skala kablarna i rätt längd, dra i kablarna efter att jag satt fast dem i apparaten (extra noga när det är snabbkopplingar) och därefter skruva dit aparaten med BÅDA skruvarna så den sitter bergfast, och slutligen skruva fast täcklocket och därefter känna att det sitter fast. Borde inte en som är utbildad att jobba med el göra minst samma sak som jag, den glade ingenjören och hempularne? I så fall blir jag rädd.

* Ser inte apparatdosan deformerad ut vid vänsta skruvhålet, och är det inte någon slags sten som ligger mellan gipset och dosans kant? Ser ju *nästan* komiskt ut.

Ja detta vad var jag såg som den glade amatören jag är, ett yrkesproffs kan säkert hitta många fler brister.

Följ ovan råd, ta dit en riktig elektriker och gör om och gör rätt. JAg vet att ROT-dosor är lite bökiga att få till rätt och man behöver lite tålamod för det ska bli snyggt, men det är det värt i längden, man ska ju inte behöva springa och skämmas om någon elektriker skulle få för sig att skruva loss och titta eller om någon framtida köpare gör en besiktning av el-installationen...

Vänligen
Henrik

45 minuter innan avtalad tid ringer elektrikern som ska fixa fulinstallationen och meddelar att han inte kan komma idag men att han kommer fixa det den 4:e januari. Jag hade precis lämnat jobbet och var på väg hem när jag fick beskedet. Bara att vända åter till kontoret. Lite bättre planering än att man ringer 45 min innan avtalad tid hade ju varit fint. Men ska man egentligen vara förvånad? Min erfarenhet av hantverkare är att de kommer och går som strykkatter... ;)

Utan att veta något om den aktuelle elektrikern så kan jag iallafall säga att det är mycket som kan strula. Speciellt om det är många "små" jobb som ska göras.

Va glad att du iaf fick info 45 minuter innan och inte efter utsatt tid.

Säkert chefens fel.. :)

FK får man absolut inte dra utanför rör,
jag har hört annorlunda att man visst får dra FK kabel i vägg utan rör, det är ju dock väldigt opraktiskt om man någon gång måste byta kablar, för så fall finns det ju risk att man måste riva väggen för att ta bort de gamla och sätta dit de nya.

Gladh skrev:
jag har hört annorlunda att man visst får dra FK kabel i vägg utan rör, det är ju dock väldigt opraktiskt om man någon gång måste byta kablar, för så fall finns det ju risk att man måste riva väggen för att ta bort de gamla och sätta dit de nya.
Du tänker på installationskabel med dubbelisolering. EKK typ.
FK kräver rör. ;)

//Patrik

Det finns ju FKK, med då är den också dubbelisolerad.

Rikard Ågren skrev:
Utan att veta något om den aktuelle elektrikern så kan jag iallafall säga att det är mycket som kan strula. Speciellt om det är många "små" jobb som ska göras.
Iofs men på väg till en reklamation där en kollega på firman ställt till det och där man har en redan missnöjd kund så strular man inte med tider :mad: inte om man är intresserad av att behålla kunden alla fall. q(;^;)p
Alla kan göra fel och gör det också, jag tycker att det är mer intressant hur affärer och företag hanterar reklamationer. I det här fallet hanterar man reklamationer dåligt, jag skulle välja nån annan nästa gång.

Självklart ska sådant prioriteras. Fick du ingen orsak till dröjsmålet?

Tycker samtidigt synd om lärlingen som blir skickad på egna jobb utan kunskap.

Rikard Ågren skrev:
Tycker samtidigt synd om lärlingen som blir skickad på egna jobb utan kunskap.

Vet man inte hur man ska göra så chansar man ju hej vilt och hoppas att det går vägen.

Eller så tar man reda på hur det ska göras. En telefon är ett bra hjälpmedel.

Med det sagt, så är det så klart arbetsgivarens ansvar. Men jag har varit i lärlingens skor, och lite får man ju tänka själv..

Jag hade nog inte väntat till den 4:e. Hade tagit en riktig elektriker och åtgärdat detta med det samma. Eller åtminstone ringt mitt försäkringsbolag och kollat hur man bör göra. Vill inte ens veta vad kan hända ekonomiskt sätt om huset brinner p.g.a fel dimmer eller slarvig el installation!

Nog enklare att bryta spänningen till berörd grupp då tills nån vettig infinner sig än att ringa runt till försäkringsbolag under julhelgen för att få samma besked.
Man får väl i alla fall förutsätta att matningen till detta ligger under en säkring? Fast säker kan man ju förstås aldrig vara så länge man inte är på plats och mäter...

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.