Kave skrev:
Jag ser att du refererar till självrisken om det skulle börja läcka om 4 år.
Dessvärre är det så att du kommer få betala betydligt mer än självrisken när det börjar läcka, nämligen alltihop. Ditt försäkringsbolag kommer självklart inte vilja betala dig ett enda öre eftersom det är felaktigt utfört.
Jag har pratat med Trygghansa och de menar på att sålänge firman lämnar garanti skriftligt så tar de skadan..:confused:

Firman kan ju bara ta skadan ifall den inte gått i konkurs...

imported_Byggaren skrev:
Nej. Det kan man inte. I så fall ska det vara skriftligt överenskommet i offert och beställning.

En part kan inte träffa bindande avtal för den andre. Är det ingenting sagt gäller alltså 30 dgr.

Nej, det finns ingen lag om att man har 30 dagar på sig att betala en faktura. Om betalningsvillkor inte har överenskommits, är det säljaren som har rätt att bestämma inom vilken tid betalning ska vara gjord (konsumentköplagen 36 §, köplagen 49 §, konsumenttjänstlagen 41 §). Innan säljaren kan kräva betalt förutsätter det givetvis att andra villkor om leverans eller utförd tjänst är uppfyllda enligt vad som har avtalats. Orsaken till denna vanliga missuppfattning beror sannolikt på en bestämmelse i räntelagen om att dröjsmålsränta får krävas först för tid som infaller 30 dagar efter datum från det att man framställt krav på att få betalt (t ex genom att skicka faktura).

Bjorkefall skrev:
Detta ROT-avdrag vad innebär det och kan vi använda det även om den här skitfirman ska göra om allt?

Hur vet man hur väggarna är reglade?
Finns trådar bla. under ekonomi om det nya ROT avdraget. Det infördes häromveckan och gäller arbetskostnaden för arbeten som påbörjas (observera påbörjas) efter Måndag i förra veckan. Du får tillbaka halva arbetskostnaden som avdrag på skatten. Dvs du kan inte få avdraget med den nuvarande firman såvida du inte ger dig in på ganska grovt bedrägeri. Om det kommer in en ny firma så blir det ju genast lite mer svårdfinierat om den påbörjar en ombyggnad av badrummet, eller om den fortsätter en ombyggnad av badrummet.

Hej igen underbara tråd!

Jag har en fundering ang en sak som besiktningsmännen påpekade igår.
De demonterade dimmern på väggen och stack in en skruvmejsel i gipsskivan. Sen öppnade de den inspektionslucka som är i hallen, vägg i vägg med badrummets ena vägg. Där har hantverkarna dragit ut golvvärmen och man kan reglera med termostat. När vi öppnade den luckan såg vi massa trasigt kartonggips..
Besiktningsmännen sa att firman alltså inte använt våtrumsgips, men nu när jag tittar idag (se bild) så tycker jag att det ser ut som att det är en hel skiva några cm bakom den trasiga med kartonggips.. Kan det vara så att erfarna besiktningsmän gör en sådan miss i bedömning om vilken gipsskiva som använts?:confused:

• DSC06162.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC06165.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hempularen skrev:
Finns trådar bla. under ekonomi om det nya ROT avdraget. Det infördes häromveckan och gäller arbetskostnaden för arbeten som påbörjas (observera påbörjas) efter Måndag i förra veckan. Du får tillbaka halva arbetskostnaden som avdrag på skatten. Dvs du kan inte få avdraget med den nuvarande firman såvida du inte ger dig in på ganska grovt bedrägeri. Om det kommer in en ny firma så blir det ju genast lite mer svårdfinierat om den påbörjar en ombyggnad av badrummet, eller om den fortsätter en ombyggnad av badrummet.

Fasiken!
Så du menar att om vi skulle ha påbörjat detta nu så skulle vi med andra ord fått tillbaka 25 000 kr på skatten??:eek:

Jag tycker allt i detta ser ut som f-n så jag är starkt frågande till hur ett försäkringsbolag ska ersätta skadorna när de uppkommer.
Huruvida bolaget som gjort det ger garantier gör ju bara att bolaget inte behöver ersätta något ändå.
Kan du se om detta utrymme är våtrumsskyddat på något sätt? Man får inte ha skarvar i väggarna om hela inspektionsutrymmet är tätat inuti.

Njaa. Om det bara är värmeledningar så tror jag faktikst att det är tillåtet med skarvar inne i vägg. Men är det inte varmt o kallt vatten också inne i utrymmet?

Det där kopplingsutrymmet bör dels vara tätat invändigt, dels ha ett skallerrör som mynnar ut i badrummet där vatten som läcker skall rinna ut.

hempularen skrev:
Njaa. Om det bara är värmeledningar så tror jag faktikst att det är tillåtet med skarvar inne i vägg. Men är det inte varmt o kallt vatten också inne i utrymmet?

Det där kopplingsutrymmet bör dels vara tätat invändigt, dels ha ett skallerrör som mynnar ut i badrummet där vatten som läcker skall rinna ut.
Sista meningen där förstår jag inte alls:confused::cool:

Kave skrev:
Jag tycker allt i detta ser ut som f-n så jag är starkt frågande till hur ett försäkringsbolag ska ersätta skadorna när de uppkommer.
Huruvida bolaget som gjort det ger garantier gör ju bara att bolaget inte behöver ersätta något ändå.
Kan du se om detta utrymme är våtrumsskyddat på något sätt? Man får inte ha skarvar i väggarna om hela inspektionsutrymmet är tätat inuti.
Det enda jag ser är att det är en skiva med brunaktig färg som sitter bakom detta trasiga gips...
Jag pratade nyss med hantverkaren och han sa på sin krackliga engelska att det var gammalt gips som var trasigt på bilden...

I
silfwerpihl skrev:
Nej, det finns ingen lag om att man har 30 dagar på sig att betala en faktura. Om betalningsvillkor inte har överenskommits, är det säljaren som har rätt att bestämma inom vilken tid betalning ska vara gjord (konsumentköplagen 36 §, köplagen 49 §, konsumenttjänstlagen 41 §). Innan säljaren kan kräva betalt förutsätter det givetvis att andra villkor om leverans eller utförd tjänst är uppfyllda enligt vad som har avtalats. Orsaken till denna vanliga missuppfattning beror sannolikt på en bestämmelse i räntelagen om att dröjsmålsränta får krävas först för tid som infaller 30 dagar efter datum från det att man framställt krav på att få betalt (t ex genom att skicka faktura).

Då måste det ha hänt någon ändring under senare år som jag inte observerat. Tack för uppdateringen.

Blev lite snabbskrivningsfel skvallerrör skall det vara.

Ett utrymme med rörkopplingar skall ha en inspektionslucka, så långt är det rätt. Det skall också vara tätt så att vatten som läcker i utrymmet inte kan rinna in i byggnadsdelar. Det får alltså inte bli skador om en koppling i utrymmet börjar läcka.

Dessutom så måste det finnas ett skvallerrör där ev. läckvatten kan rinna ut till ett utrymme där man kan observera att det rinner vatten, desutom får inte det utrymmet kunna ta skada av vattnet.

hempularen skrev:
Blev lite snabbskrivningsfel skvallerrör skall det vara.

Ett utrymme med rörkopplingar skall ha en inspektionslucka, så långt är det rätt. Det skall också vara tätt så att vatten som läcker i utrymmet inte kan rinna in i byggnadsdelar. Det får alltså inte bli skador om en koppling i utrymmet börjar läcka.

Dessutom så måste det finnas ett skvallerrör där ev. läckvatten kan rinna ut till ett utrymme där man kan observera att det rinner vatten, desutom får inte det utrymmet kunna ta skada av vattnet.
Okej, och sådana här skvallerrör - ser man om det finns eller inte? OCh måste man ha det enligt bkr?
Och hur vet man om det är tätt och om det finns sådantdär rör som vattnet ska rinna ut till? Det är ju iaf inget sådant rör in till badrummet... Isåfall ska det vara i den där luckan alltså?

Förlåt min okunskap..:p

En liten fundering, är det brukligt att bygga in termostaten till golvvärmen i väggen? Funderar lite på hur den ska kunna reglera värmen på ett vettigt sätt?

Det skulle kunna vara en termostat till en shutgrupp som håller vattentemperaturen på konstant temp (måste vara lägre än normal radiatortemp).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.