imported_Byggaren skrev:
Det är alltid beställaren som enl. avtalslagen som har den oavvisliga skyldigheten och rättigheten att godkänna en leverans oavsett om det är en vara eller tjänst. Leverantören el. motsv. får aldrig godkänna sin egen leverans.

Däremot kan leverantören begära överbesiktning på beställarens besiktningsresultat och då ska vardera parten utse sin besiktningsman som för beställarens del inte får vara samma som utförde den överklagade besiktningen. Dessa två ska sen i sin tur utse en tredje som fungerar som ordförande med utslagsröst i kommissionen. Det är samma förfarande som i skiljedom. Vad dessa tre sen kommer fram till är det slutliga avgörandet och går inte att överklaga av någondera parten.

I
Bjorkefall skrev:
--- Och vad jag förstår så har byggaren rätt att åtgärda detta som han vill?
Och när han väl åtgärdat detta så sitter det enligt besiktningsmannen klinkers, förhöjningsring, silicon osv överallt så det finns inte en chans för honom att se om detta är en godtagbar lösning.
----

Nja... riktigt så blir det troligen inte. Din entreprenör har visserligen den oavvisliga rätten på sin sida att rätta till sina fel och brister, men det får inte ske hur som helst. Jag skulle tro att besiktningsmannen/-kvinnan inser att det inte går att göra på något enkelt sätt och sitt protokoll ger sin uppfattning till känna att jobbet måste göras om från grunden för att fuktspärren ska bli intakt och fackmannamässigt gjord hela vägen. Skulle entreprenören ändå välja att fortsätta fuskjobbet med en enklare åtgärd kommer följdfrågan antagligen upp hur det är utfört: har allt gjorts om från början? Svar: nä vi har bara huggit upp, satt ner en förhöjningsring och återställt golvet. Om besiktningsmannen/-kvinnan då vid efterbesiktningen får det beskedet skulle jag tro att jobbet inte blir slutgodkänt och då står entreprenören där med ytterligare kostnader för att få det i skick för godkännande nästan gång. Och skulle entreprenören ljuga och svara: vi har rivit ner och gjort om allt från början som det skulle ha gjorts (men inte gjort det, utan gjort nytt fuskjobb), kan dina fotografier av vidtagna åtgärder bevisa motsatsen.

Det är bl.a. därför jag i andra trådar avvisar tanken på att sätta kakel direkt på fuktspärren eftersom det aldrig går att byta ut en enstaka platta på väggen utan att rubba fuktspärren. Fuktspärr på vägg + icke fukt och mögelkänslig skiva + fix + kakel är den ordning som jag rekommenderar. Det är oxå den ordning som vi föreskrev i VASKA-projektet.

Men byggaren måste väl ändå följa gällande regler för det tätskikt han använder och om tillverkaren inte rekommenderar eller tillåter att deras system skarvas då blir det ju inte korrekt gjort, vilket gör att de måste riva upp rubbet för att det ska bli regelmässigt.

Jag fick svar av byggaren att de använt sig av tätskiktet Casco's produkter - är det någon som vet något om dem?
Kan man skarva med det?

Ser inget på deras hemsida, men ring deras konsumentkontakt imorgon, de måste ju veta.

imported_Byggaren skrev:
Det är bl.a. därför jag i andra trådar avvisar tanken på att sätta kakel direkt på fuktspärren eftersom det aldrig går att byta ut en enstaka platta på väggen utan att rubba fuktspärren. Fuktspärr på vägg + icke fukt och mögelkänslig skiva + fix + kakel är den ordning som jag rekommenderar. Det är oxå den ordning som vi föreskrev i VASKA-projektet.
Har sett att du fått mothugg när det gäller den konstruktionen?

http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/102696-minerit-eller-putsa-hjaelp.html

Kan faktiskt inte heller hitta något i rekommendationerna från VASKA-projektet som stödjer det du skriver (i.a.f. inte som Länsförsäkringar, som väl ingick i projektet, uppfattat det)? Det som rekommenderas där är det som alla branchorganisationer och leverantörer rekommenderar. Skiva + fuktspärr + fix + kakel, i den ordningen.

Redigerat:
I
sandhall skrev:
---
Kan faktiskt inte heller hitta något i rekommendationerna från VASKA-projektet som stödjer det du skriver (i.a.f. inte som Länsförsäkringar, som väl ingick i projektet, uppfattat det)? Det som rekommenderas där är det som alla branchorganisationer och leverantörer rekommenderar. Skiva + fuktspärr + fix + kakel, i den ordningen.
Länsförsäkringar var med till namnet i projektet, som hade initierats och drevs aktivt av Folksam. Vi som var från SABO, HSB och Riksbyggen, satt med som sakkunniga + en del annat löst och adjungerat folk. I slutändan kom även golvbranschen in och startade GVK. Övriga berörda branscher följde efter och sen avvecklade Byggforskningen VASKA-projektet och överlät till branschorganen att skriva sina egna regler för fuktskadesäkert förebyggande åtgärder.

Skrivningen i slutdokumentet lusläste jag aldrig, men i de diskussioner som förekom framförde vi sakkunniga att det inte var lämpligt att sätta kakel direkt i fix eller på en målad yta eftersom våra erfarenheter sade att det var en riskkonstruktion vid reparationer av ytan. Där stöddes vi av försäkringsbolagens skadestatistik och om Byggforskningens projektledare, som skrev ut den slutliga texten, utelämnade detta har jag inte kollat. Där gick jag över till annan arbetsgivare med annat uppdrag och satt därefter inte med i VASKA längre. Men det förvånar mig att du inte kunnat hitta vår rekommendation i texten. Jag vet att både målare och keramikgubbarna hade synpunkter på just detta eftersom vi inte ville godkänna målningsbehandlingar eller keramik som vattentäta beläggningar. GVK var de enda som höll med fullt ut.

imported_Byggaren skrev:

imported_Byggaren skrev:
Fuktspärr på vägg + icke fukt och mögelkänslig skiva + fix + kakel är den ordning som jag rekommenderar. Det är oxå den ordning som vi föreskrev i VASKA-projektet.
Jag tror du har fått detta om bakfoten. Om man studerar VASKA-projektets sidan 11 så ska det vara såhär:
Beklädnadsskiva + våtrumsskiva + tätskikt + fästmassa/fix + kakel!!

I
Immobil skrev:
Jag tror du har fått detta om bakfoten. Om man studerar VASKA-projektets sidan 11 så ska det vara såhär:
Beklädnadsskiva + våtrumsskiva + tätskikt + fästmassa/fix + kakel!!
Det är inte Byggforskningens rapport från VASKA-projektet, utan en senare tillkommen text i länken du anger. På den tiden (början/mitten 1990) fanns inga våtrumsskivor.

En skrift från 2006 måste väl vara mer aktuell än en från 1990?

Diskussionen om vad Vaska projektet kom fram till eller inte kom fram till för snart 20 år sedan hör inte hemma i den här tråden.

Åter till trådskaparens problem.

Nu har jag pratat med Casco vars produkter våra byggare enligt uppgift använt.
Han berättade att de glömt/hoppat över klämring, brunsmanchett, förhöjningsring..
Sedan har de i rören under handfatet glömt manchetter? hette det så? Och han undrade för guds skull varför hålen var så stora..

Sen sa han att det går med Cascos produkter att göra som våra byggare vill - ta bort några klinkers, åtgärda felet och försöka lappa ihop tätskiktet. Dock är det bara de proffsigaste hantverkare som fixar det och han var ganska övertygad om att våra klåpare inte skulle klara det!
Han sa att man kan aldrig veta hur det ser ut under allt kakel, i skarvar osv med tanke på dessa grova två uppenbara fel och att han aldrig skulle släppt in samma hantverkare i huset igen!

Så nu blir det väl till att kontakta advokat och gå till Arn kanske...

Frågan är bara om jag på något sätt kan slingra mig ur att låta dem göra jobbet igen från början?
Jag har ju inget förtroende öht för dem och skulle helst vilja ta in en annan firma såklart... men jag har ju ett avtal skrivet med dem så jag är väl enligt lag tvingad till att låta de göra om det?

Dessutom skulle de varit färdiga 22 Nov enligt vårt kontarkt och det kan man ju säga att de kommer överskrida isåfall med 2 månader minst.. Är inte det olagligt att bryta ett avtal så?
Finns det någon väg jag kan gå för att slippa låta dem göra om jobbet?

Huvva.. de gjorde även vårt kök, fast "utan kvitto" och vi har inte den blekaste aning om hur det ser ut bakom allt kakel och eldragningar:( Tyvärr så gjorde vi detta utan kvitto så vi kan inte reklamera det om vi hittar några fel...

Ett kök är ju inte alls lika känsligt ur fuktsäkerhetssynpunkt, där är ju inga direkt känsliga detaljer,
i ett badrum däremot måste det mesta bli bra för att det ska hålla sig fuktsäkert länge och väl, speciellt det viktigaste, dvs tätskiktet.

Se till att få dit besiktningsmannen innan de gör om någonting, när de gör om så dokumentera noga allt vad de gör.

Det innebär att ni kontrollerar vilket material de använder. Det skall vara rätt typnummer på förhöjningsringen i förhållande till den brunn ni har, det skall vara exakt den manchett (artikelnummer finns angivet på den) som Casco anger i sitt typgodkända system, det skall vara exakt de tätningsmedel som casco anger i sitt typgodkännande (och rätt mängd) kontrollera hur mycket som finns i deras burk innan de målar på det (om möjligt väg, burken före och efter) och hur mycket som går åt. Om de bilar bort plattor nära väggen så dokumentera med kamera hur det ser ut, där skall finnas en tätningsremsa, stor risk att det inte finns. Och om den finns är det stor risk att den är av fel fabrikat

Kontrollera att de följer de torktider som finns angivet för resp. produkt.

Fotografera precis allting, inklusive hantverkarna som är där få med en klocka på bilderna för att dokumentera torktider.

Jag skulle nog överväga att erbjuda fuskarna 10% av fakturan mot att de aldrig visar sig igen, ta sedan in ngn. annan. Troligen så är det ni som skall ha betalt av firman snarare än tvärtom innan det här blir riktigt gjort.

Vidtala besiktningsmannen så kan han säkert komma ut med kort varsel och titta på hur det ser ut ex. efter att tätningen är gjord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.