oj vilken lång tråd..eg hade det bara behövts besvaras med några få rader:

1. Bestrid fakturan!
2. Ta in besiktningsman

sedan så finns det en gyllene regel
ALDRIG anlita arbetskraft från östländer för våtrum ,el-arbeten och till viss del isolering där risk föreligger för framtida fuktskador.
Däremot är dom suveräna på mura, putsa, snickra mm mm

Ring till kronofogdemyndigheten och dra ärendet lite kort och be att de kollar upp firman via organisationsnr om dom har betalningsanm. från andra företag eller skatteskulder

Nimajneb skrev:
oj vilken lång tråd..eg hade det bara behövts besvaras med några få rader:

1. Bestrid fakturan!
2. Ta in besiktningsman

sedan så finns det en gyllene regel
ALDRIG anlita arbetskraft från östländer för våtrum ,el-arbeten och till viss del isolering där risk föreligger för framtida fuktskador.
Däremot är dom suveräna på mura, putsa, snickra mm mm

Redan gjort båda sakerna.
Besiktningsmannens protokoll kommer skriftligt nästa vecka, men de hade flera saker att anmärka på iaf.
Frågan nu är ju bara hur vi går vidare, det är därför tråden blivit så lång:D
Firman vägrar att göra mer än att ta upp några plattor kring brunnen och försöka skarva tätskitet och sedan sätta ner de delar som saknas i avloppet för att sedan klinkra igen golvet på nytt just runt brunnen. Medan andra fakmän inkl besiktningsmännen är tveksamma till den lösningen pga tätskitet inte blir homogent.
Så frågan är om vi ska dra det via ARN eller koppla in egna advokater eller om de har rätt att göra så som dom vill om dom lämnar garanti på 2 år..

Jag tror dina frågor sträcker sig långt utanför detta forums ämnen.
1. Vägra betala
2. Ta in annan firma som du fått referenser på tidigare och gör om ALLT

Option, sätt in duschkabin.

Iofs så har firman rätt att åtgärda anmärkningarna i första hand. Om de vill komma dit och bila upp brunnen etc. Då har de ändå inte åtgärdat alla anmärkningarna, plus att ni givetvis i detalj skall dokumentera det de gör.

Konsekvensen blir ju att ni ändå inte betalar, för de har inte åtgärdat och de återstående anmärkningarna kräver sannolikt (om det är fel skivor) att allt görs om.

Så länge ni inte betalar så ärdet firman som måste stämma er för att få betalt, ni har ingen anledning att göra någonting utöver att kalla på besiktningsmän.

Men när väl besiktningsprotokollet finns så måste firman få en chans att åtgärda det som står i protokollet. Jag tror fortfarande att om ni kompromissar er ur detta, ta en liten förlust. Då blir det enklast och snabbast för er.

Okej, nu står det klart hur illa det är med vårt stackars badrum som renoverades för 3 veckor sedan.
Vi har ännu inte betalat fakturan på 59 000 kr och bestridit fakturan eftersom det enligt vårt avtal står att "Betalning sker 10 dagar efter avslutat arbete" och det inte är färdigt utan enligt chefstekinker på Casco, tekiker på bkr och besiktningsmännen så måste badrummet rivas och göras om helt från början

Firman har nu "erkänt" att de använt vanligt gips och inte våtrumsgips, de har glömt viktiga delar i brunnen, det är fel med rördragning på två ställen minst och de har satt på golvvärmen efter 3 dagar de flytspacklat när tillverkaren av golvvärmen skriver att man måste vänta 3-6 veckor innan man sätter på.

Det står i vårt avtal att de skulle använda våtrumsgips, men tyvärr har vi aldrig bett om deras papper på att de är våtrumsbehöriga. Hon sa att de gör det här helt enligt alla regler och vi har aldrig anlitat hantverkare förut så vi gjorde grova missar när vi valde företag helt enkelt.
Nu kommer hon och säger att om vi skulle velat haft det här bra på alla sätt så skulle vi minsann valt ett företag med våtrumsbehörighet eller vad det heter..
Men jag menar på att tar man in en offert på ett badrum, företaget säger att de har försäkringar och att de arbetar enligt bkr så förutsätter man som kund att de gör detta enligt de reglerverk som finns.

Nu står vi hur som helst inför denna situation och vet inte hur vi ska gå vidare?
Går vi via arn så tar det 6 månader att få ett beslut och firman får ju bara en rekommendation på hur detta ska lösas men behöver inte följa deras rekommendation.
Därför känner väl vi att det är lika bra att gå till botten från början och anlita en advokat och dra det här rättsligt.

Vi har pratat med firman och de erbjuder sig att riva avtal och faktura och låta oss anlita en helt ny firma för jobbet eftersom de vill slippa en rättslig process.
Efter alla de konsumentvägledare, besiktingsmän och tekniker jag pratat med är jag väldigt övertygad om att vi vinner i en tvist så därför är vi inte främmande för att ta in advokater i detta och dra det rättsligt eftersom det i slutändan är firman som förlorar som får stå för även våra advokatkostnader.

Men jag ogillar att bråka och vi vill helst inte ligga ute med massa pengar, och därför vill vi ju lösa det här så enkelt det går såklart.
Mitt förslag till firman vi använt oss av var att vi river fakturan, de ersätter oss för kakel, klinkers och de 5000 kr i materialkostnad som vi redan betalat samt kostnad för besiktningsman på 8000 kr (det tog lång tid att besiktiga för det var så många fel och var mycket att skriva...).
De hävdar att i en ev rättegång skulle de aldrig behöva betala besiktningsman eller material utan domen skulle bli att vi slapp betala vår faktura bara.

Nu undrar jag om någon har något råd till oss hur vi ska gå vidare?
Tror ni/Vet ni om chansen är stor att i en rättegång få ut pengar få besiktningsman, kakel och material? Kan vi tillochmed kräva någon form av skadestånd för sveda och värk med tanke på att enligt avtalet skulle de varit färdiga 22 Nov och vi hade då bott borta i 2 veckor och nu måste vi flytta hemifrån i 2 veckor till om detta ska göras om..
Och kan vi kräva att en annan firma gör detta eftersom vi starkt betvivlar deras kompetens att lyckas göra rätt på alla moment med tanke på de extremt grova missar de gjort?

Help Help!

Riv avtal och faktura, glöm och gå vidare med en riktig firma. Med ny avdragen behöver det inte bli så mycket dyrare.

Och vad jag förstått så hade dom väl inte behörighet ändå, vilket ju kan spela in med tanke på försäkringar, och även om dom haft det, så finns det ju en rejäl lucka i kompetensen..
Förhandla fram en lösning och byt firma....

Mäster skrev:
Och vad jag förstått så hade dom väl inte behörighet ändå, vilket ju kan spela in med tanke på försäkringar, och även om dom haft det, så finns det ju en rejäl lucka i kompetensen..
Förhandla fram en lösning och byt firma....
Tycker du att vi ska nöja oss med att riva faktura och avtal och inte kräva pengar för besiktningsman och kakel, klinkers?

Frågan är ju om firman accepterar det. Om inte så kan det bli en långdragen tvist.
Och det är väl inte alltid den som har rätt får rätt.

Bjorkefall skrev:
Tycker du att vi ska nöja oss med att riva faktura och avtal och inte kräva pengar för besiktningsman och kakel, klinkers?
Nog ska ni anstränga er för att få ut ersättning för allt, men att låta dem göra jobbet en gång till känns tveksamt, då de inte har kunskapen, tror inte att dom är så intresserade av det heller..
Naturligtvis bråkar dom, då dom förlorar pengar på detta, man jag tror inte dom kommer någonvart i detta fallet, Notera TROR, då jag inte är jurist...

Johan&Ana skrev:
Frågan är ju om firman accepterar det. Om inte så kan det bli en långdragen tvist.
Och det är väl inte alltid den som har rätt får rätt.
Men vad jag förstår så är risken att de vinner i princip obefintlig iochmed att det står i kontraktet att ska använda våtrumsgips och inte har gjort det utan använt vanligt gips. Det är ett kontraktsbrott och för att det ska åtgärdas måste hela badrummet rivas och göras om..
Det känns himla surt om vi ska ha en merkostnad på 4000 för kakel, 8000 för besiktningsman, 5000 för material vi betalat till firman...:(
Men visst vill vi absolut helst att någon annan gör om detta...

I tingsrätten finns alltid risk att det blir någon form av uppgörelse och då får varje part stå för sina egna advokatkostnader plus att ni möts någonstans på vägen så att ni endå åker på att betala något.

Bit i sura äpplet och se det som lärpengar:

Citerar mig själv
"ALDRIG anlita arbetskraft från östländer för våtrum ,el-arbeten och till viss del isolering där risk föreligger för framtida fuktskador.
Däremot är dom suveräna på mura, putsa, snickra mm mm"
Vad ni kan spela med och som ligger i linje med mitt citat ovan är att anlita en riktig firma för allt grundarbete och erbjud dom att komma o sätta kaklet inkl kostnader för fix o kakel.

Nimajneb skrev:
I tingsrätten finns alltid risk att det blir någon form av uppgörelse och då får varje part stå för sina egna advokatkostnader plus att ni möts någonstans på vägen så att ni endå åker på att betala något.
Risk och risk, det beror ju på vad man själv går med på det. Går man inte med på nån uppgörelse lär det inte bli någon heller.

Att gå till tingsrätt över de belopp som nämns här tror jag är en dålig idé. Advokatkostnaderna kommer förmodligen att bli höga och risken att företaget sätter sig i konkurs om de förlorar skall inte uteslutas.

Dessutom - förlåt min eventuella uppriktighet här - antyder ni att ni har anlitat företaget delvis "svart"? Detta kan möjligen försvåra bevisningen och sakframställningen för er i en rättsprocess.

Men ert anspråk på att de skall stå för besiktningskostnad och materiel känns som att du kan försöka pressa på ett varv till under hotet att ni kommer att koppla in advokat för att hjälpa er om de inte går med på det.

En puck till att kasta in i förhandlingen är att om de godtar era krav så kommer ni att hålla tyst om vad firman heter. Annars kommer ni att hänga ut dom på diverse forum. Lite riskfyllt att slänga ut det kortet då det har drag av utpressning, men ibland kan det funka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.