Jag säger inte att det är ett ok tillvägsgångssätt. Dock tycker jag att man överreagerar om man skulle stämma eller polisanmäla bonden. Hade det varit gamla ekar, lindar eller gran/tall så hade det varit en annan sak.

Ni har gjort vad ni kan för att markera att det inte var ok. Jag skulle resonera med grannen om de kan hjälpa er att plantera något nytt, han har ju maskinerna. Som jag tidigare skrivit så skulle jag plantera några äldre syrénbuskar. Då ni är oroliga för vilt som äter upp i trädgården skulle jag investera i ett Gunnebostängsel i tomtgräns med syrenen innanför.

• Gilla
Crebel och 2 till
  • Laddar…
Som sagt jag har svårt att se någon annan väg än en stämmning, polisen kommer inte att ägna frågan mer än max 5 minuter.

Då bör man kanske börja med att ställa ett krav på kompensation, och nekar han då att betala så får man stämma.

Jag tror att det kan vara lite besvärligt att räkna fram en skälig summa.

Det finns olika beräkningsmodeller. Man kan bygga det på virkesvärdet i det avverkade, på en värdeminskning av fastigheten (mest aktuellt om det är ex. EN pampig ek på tomten som fälls, eller liknande). På kostnad att återplantera sly av den höjd det handlar om.

Inget av alternativen är så lyckat i det här fallet. Det som kan ge en större summa är återplanteringskostnaden, men iom. att det var sly eller slyliknande växter så blir en sådan återplantering orimlig.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Jag säger inte att det är att ok tillvägsgångssätt. Dock tycker jag att man överreagerar om man skulle stämma eller polisanmäla bonden.

Ni har gjort vad ni kan för att markera att det inte var ok. Jag skulle resonera med grannen om de kan hjälpa er att plantera något nytt, han har ju maskinerna. Som jag tidigare skrivit så skulle jag plantera några äldre syrénbuskar. Då ni är oroliga för vilt som äter upp i trädgården skulle jag investera i ett Gunnebostängsel i tomtgräns med syrenen innanför.
Ja stängsel är nog en god idé om man går på alternativet med enbart häck istället för staket. Ska kolla med föräldrarna vad de har tänkt sig för typ av växtlighet. Syrener växer för all del väldigt snabbt, det har jag fått erfara kring mitt eget hus.

Bonden gjorde helt klart i att han inte tänkte hjälpa till på något sätt. Dock så höll han med om att om han själv hade råkat ut för samma sak så hade han velat ha ersättning eller hjälp att åtgärda.

Staffans2000
Så här blir det alltid när någon skitstövel Vandaliserar annans mark. Forumdeltagare kommer till undsättning och försvarar tjuven -du skall vara glad att han röjde åt dig, eller som här, ifrågasätter skadan ang. insyn eller inte.
Tyvärr tror jag inte att det finns något att göra, eftersom det här landet skyddar förbrytare! Bit i det sura äpplet och hämnas på något sätt!

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Pumba och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så här blir det alltid när någon skitstövel Vandaliserar annans mark. Forumdeltagare kommer till undsättning och försvarar tjuven -du skall vara glad att han röjde åt dig, eller som här, ifrågasätter skadan ang. insyn eller inte.
Tyvärr tror jag inte att det finns något att göra, eftersom det här landet skyddar förbrytare! Bit i det sura äpplet och fixa smygpunka på den misslyckade abortens traktor!
Tycker oxå att de är märkligt. Uppenbarligen så ser TS inga fördelar med bondens agerande. Bonden har gjort fel och bör kompensera TS föräldrar med kostnaden för plantering av nya buskar elr motsvarande.

• Gilla
Martin_B och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer och åsikter,

Jag tycker inte om att slösa på samhällets resurser men samtidigt tycker jag inte heller om orättvisor. Det blir nog som så att jag åker förbi och pratar med bonden.
Hjälper inte det så gör vi en polisanmälan för sakens skull oavsett om det är verkningslöst eller ej. Det känns nog jobbigt oavsett vilket om där trillar ner ett papper från Polisen i brevlådan och kanske så tänker han till en gång extra innan han gör något liknande mot någon annan.

Är det som några av forums-medlemmarna skriver, att polisen lägger ner fallet efter 5-10 minuter, så har det inte kostat samhället några större summor.

Oavsett hur det slutar så är det tråkiga att någon annan fixade jobb åt oss som vi själva dessutom får betala materialet för men med detta tillvägagångssätt känns det åtminstone lite lättare att ställa sig och plantera en ny häck eller bygga staket...

Vad skulle dina föräldrar bli nöjda med ?
Om man skulle stämma bonden på ca 20000 kr så är det ett småmål och är ganska enkelt att driva själv.

F
C coccon skrev:
Lite osäker på vad man ska klassa det som, du får gärna titta på bilderna och bedömma.
Men jag skulle säg att där var några träd, några buskar och en del sly.
Lite svårt att svara på hur mycket sly/grenar som hängde in över åkern, som jag inte ens kan minnas att bonden brukar, då vi inte blev informerade och kunde gå ut och titta innan de tog bort det.

Problemet är väl dels att han tog bort på fel tomt, tog bort för mycket, gjorde det utan att meddela och att föräldrarna inte vill ha öppet rakt in på tomten.

De frågade bonden varför han inte sa ifrån, då hade föräldrarna med glädje själva kapat allt som hängde över på hans åkermark och det kunde han tyvärr inte svara på.
Men han måste ha känt sig skyldig eftersom han drog till med lögnen att de hade blivit meddelade vid flera tillfällen vilket han sen erkände inte var sant.

Så hur hade ni andra gjort?
Hade ni knutit handen i fickan, tagit pengar från er egen plånbok och byggt ett tillfälligt staket och/eller köpt och planterat ny häck?

Oj, vad hade jag gjort. Först hade jag blivit skitförbannad i kvadrat. Frågan är om jag blivit mest förbannad över skövlingen eller bondens attityd.

Sen hade jag samlat bevis i form av samtal med både markägande bonde samt arrenderande bonde som jag bandat på en diktafon.

Sen hade jag skickat en faktura på ett lämpligt belopp. Det är lite oklart vem av lantbrukarna den skall gå till, det får du reda ut. Den hade han naturligtvis inte betalat och kanske tom bestridit. Och då hade jag följt upp det med en civil stämmning. Jag hade hållit mig på ett halvt basbelopp för att inte riskera höga rättegångskostnader.

Sen finns den lite mörkare sidan av min personlighet med några förslag som jag väljer att inte presentera om det första av nån anledning går åt skogen.

• Gilla
Ramnemark och 5 till
  • Laddar…
K
Såg framför mig ett enormt kalhygge, sen kom bilderna och 10 meter buskar av obestämd form var skövlade..

Lättast är väl att be bonden plantera nya buskar.

• Gilla
SysterNett
  • Laddar…
F
Jag är förundrad över SysterNetts föringande av nersågade träd av ganska betydande storlek. Bara för att du tycker det blev bättre så tycker inte alla det. TS har ju på ett tydligt sätt redovisat att dom inte gillar tilltaget och ser det som ett problem.

TS har också talat om att bonden inte är intresserad av att lägga en spänn för att återställa. TS var uppenbarligen nöjd med hur det var innan, vad tror du "några större syrenbuskar och ett gunnebo stängsel" kostar? Är det mer eller mindre än "inte en spänn"?

Det är väl extremt klart att dom skall få återställt på ett rimligt sätt och görs det inte frivilligt så är det tingsrätten civilt som gäller. Det är liksom så det fungerar.

• Gilla
Pumba och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jag håller helt med dig!
Risken är att mähät och månskensbonden drabbas av kollektiv glömska. -sågat ner från? Nähä. Det känner jag inte till!
Ynkryggar brukar springa och gömma sig när det hettar till!
Och så blir det ord mot ord.

Bästa svaret

Mikael_L
C coccon skrev:
Vad jag egentligen var ute efter med denna tråd var att få förslag på vilka juridiska åtgärder som finns.
...
Är det polisanmälan alternativt en stämningsansökan som är de tänkbara vägarna?
Ja det är nog precis de två alternativen som finns, om du inte är sugen på att själv agera kriminellt.

Polisanmälan ska då leda till en utredning ifrån polisens sida, som sen landar på allmän åklagares bord som kan välja att ta det till domstol, då sköter polis och åklagare allt, ni kan möjligen kallas som vittnen.
Brottet kan vara "egenmäktigt förfarande" eller "skadegörelse"

Problemet här är det tar polisens, åklagarens och domstolens resurser, och dessa är redan hårt belastade av att utreda och lagföra inbrott, misshandel, brända bilar, bokföringsbrott, narkotikabrott, mord och dödsskjutningar.
Så risken är stor att utredningen snabbt läggs ner.
Men det är absolut inte säkert, det beror nog väldigt mycket på vilken polis det är som tar emot ärendet.
Och visst, det kanske kan ramla ner ett brev hos bonden märkt med polisen logga, där han ombedes att redovisa sin syn på saken.
Om detta sker, men stannar där, kan det vara både bra och dåligt. Bra om bonden lär sig en läxa, blir lite ödmjuk osv.
Dåligt om han istället är av typen som istället blir fly förbannad, hämndlysten och trappar upp konflikten.
Tyvärr vanligt hos de som tar sig egen rätt till allt möjligt av detta slag, och tyvärr vinner de allt för ofta. Det är riktigt skit för vanligt rättskaffens folk.

Det andra är som sagt en stämning.
Då är det lämpligt att göra ungefär som fsn beskrev det, hålla yrkat belopp under 1/2 basbelopp för att hålla det som småmål. Först författa och skicka ett krav som sen följs av en stämning om inte kravet tillmötegås.
Vid en stämning är det generellt så att det är "den skada man lidit" som ska ersättas. Och skadan är svårvärderad.
Om dina föräldrar säger att insynen har blivit större kan motparten kontra med att det vare sig finns hus eller väg åt det hållet så något insynsskydd inte är nödvändigt. Sen kanske han halar fram en fastighetsmäklare som expertvittne som påstår att tomten numera ger ett öppnare intryck och hans bedömning är att nu är fastigheten värd ca 50.000:- mer.

För lite så är det med sådan här civilrättslig stämning.
Domstolen har att väga och jämföra styrkan i de två parternas bevisning, både bevisning utav händelsen men även bevisningen av den skada som anses kan ha skett.
Och kan man slänga fram kvitton på vård, verkstadsbesök, faktura ifrån trädgårdsarkitekt osv så är det juridisk hårdvaluta här. Domstolen älskar enkla bedömningar, pengabelopp är sådana.
Domstolen hatar att försöka fundera på värdet utav en utsikt, eller hur mycket mindre det blåser och värdet utav det.

En stämning måste ni själva driva hela vägen, ingen åklagare gör jobbet. Ni kan naturligtvis anlita en jurist, vid stora mål är det som oftast så.
Men en stämning blir inte nedlagd utav någon annan, den drivs till domstol om den inte dras tillbaka utav den som lämnat in den.
Det första domaren kommer göra är dock att kolla om ni vill förlikas, försöka få er att förlikas, innan huvudförhandling. Det har domaren ett lagkrav på sig att försöka.

• Gilla
Hedda69 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade gått på bonden igen, med ett krav på rimligt återställande. Sagt att jag ville ha dit buskage som på något år eller två kan ha växt till sig till vad det var innan skövlingen. Träden kan bli svårare men några lämpliga buskar kanske han har någonstans på sina ägor som han kan omplacera. Jag hade inte nöjt mig med att han kommer undan med en ynklig och halvhjärtad ursäkt och en vägran att göra rätt för sig. Har han erkänt att han gjort fel och ljugit men ändå vägrar göra rätt för sig, då är den där ursäkten inte värd ett jävla skit. Då är uppenbarligen det enda han ångrar det faktum att han blev ertappad.

Vägrar han fortfarande återställa hade jag polisanmält och/eller stämt. Vissa kanske backar inför att lägga energi på det men man lägger även energi på att gå och reta sig på att bonden kom undan med sitt övergrepp...

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag hade satt allt på papper; tomtkarta med gränser - markerat var intrånget skett och före- och efterbilder. Sedan hade jag gjort en offert på färdigklippt häck från t ex https://www.plantinavia.se/hackvaxter/superior-fardig-hack/ och presenterat samtligt för bonden över en kopp kaffe med dopp. Jag hade berättat för denne att detta är vad jag anser som rimlig kompensation och att jag anser att saken är ur världen efter detta. Samt att jag förväntar mig att bonden tar upp ev tvist om kostnaden med månskensbonden och inte mig.
Inte förrän det är absolut nödvändigt skulle jag ta till stämningshot och viktigt är att presentera en lösning med insynsskyddet som fokus och inte pengar - de flesta bönder är snåla (kommer från generationer av bönder från Småland...) och lättar inte på plånboken i första taget, därav oviljan att ta i saken tror jag.
Patos, kaffe o kaka, insynsskydd, föra över skulden på månskensbonden. Det är mitt förslag : )

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
harry73
Det blev många quotes, men det blir enklare så
C coccon skrev:
arrenderar ut marken till en månskensbonde.
Varför förringar du bonden genom att att kalla honom månskensbonde? Är det ett sätt att skildra honom som oprofessionell bonde som inte vet vad han gör? Så att dina föräldrar framstår som den goda sidan här? HÄRSKARTEKNIK
C coccon skrev:
Bonden som röjde kapade ner allting som stod i tomtgränsen, grävde upp alla rötter som han ansåg inkräktade på hans mark
Bonden får röja och gräva upp allting på sin sida tomtgränsen. Och att han gick in på er tomt för att kapa och ta bort grenar kan betyda mycket, men om han gick in på er tomt för att kapa och ta bort alt som föll över tomtgränsen är det väl inte hela världen och egentligen det man skulle förvänta sig av honom.
C coccon skrev:
Det som han missade var att ringa och be lantmäteriet om utsättning av eventuella kablar i mark samt att ta reda på var den faktiska tomtgränsen går.
Farsan jobbar dagligen med utsättning av el/tele/fiber/gas under mark och kunde snabbt konstatera, med kalibrerade och godkända mätinstrument, att dom hade haft tur som inte klippte telekabeln samt att tomtgränsen gick längre ut än vad bonden hade trott när han spekulerade.
Det är ledningskollen som man ringer för utsättning av kablar, och det är inte många som begär gränsmarkering av LM innan de jobbar längs tomtgränsen. Finns det inte gränsrör inslagen?
Hur noggrann farsans mätinstrument än är, hjälper det inte om gränskoordinater inte är exakt bestämt.
Det brukar i alla fall vara så att den som tror att grannen tar sin mark i anspråk beställer gränsmarkering av LM (det är alltså dina föräldrar) Visar det sig att gränsen måste bestämmas kostar det flera tiotusentals kronor som delas mellan fastigheterna.
Att han nästan råkade skada teleledning betyder bara att han inte gjorde det, så här ser jag inte problemet.
C coccon skrev:
Nu var där även ett antal träd kapade på kanske närmare 20cm i diameter och dom hade gärna fått stå kvar, har bilder även på dessa.
De största träd (i gränsen) som jag ser på dina före bilder finns kras på efter bilderna, och de har definitivt en stamdiameter mindre än 20 cm (kanske 10cm?) Så det känns som en överdrift, men visa gärna bilderna. Stod dessa träd kanske i tomtgräns? eller på grannens fastighet?

Nu kan det vara så att jag låter väldigt hård och emot dig och dina föräldrar, men egentligen vill jag att dina föräldrar får så mycket som möjligt ut det hela och att de får tillbaka den trädgård de ville ha.

Jag tror även att det inte kommer att löna sig att dra det till tingsrätten. Det finns några domar där folk fick sensationella ersättningar för fällda träd, men på senare tid har det också kommit mer sansade domar.
Jag tror att det skulle kosta mycket energi att driva detta och det skulle leda till mycket stress under en lång tid framöver, kanske dina föräldrar inte ens kan eller vill bo kvar pga all stress efter detta.
Får ni ersättning, tror jag inte att det kommer att väga upp till den stressen och det kommer att förpesta samverkan ännu mer och det kommer bara att öka stressen.

Därför mitt tidigare råd, använd detta för att uppfostra bonden (på en lagom nivå). Gör tydligt var gränsen går (helst tillsammans med bonden), och sätt tydliga gränsmarkeringar. Vill ni inte sätta staket, då tar ni något annat billigare. Och framförallt, lägg energin på att få trädgården fin igen.
Det kan inte vara svårt att få det bättre än det var innan röjningen.
Lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.