9 507 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Tvist med Thermohus
Om jag förstått det hela rätt, så hann ni inte betala hela summan innan TH gick i konkurs och då förstår jag att du har något att ta av.
Vi har kvar en summa som ska betalas när allt är klart. Det är några punkter kvar på slutbesiktningen.. Fast vårt bygge är inte så värst prioriterat just nu. TH kämpar med ett bygge på Ekerö. Spännande att följa hur det går med det...
Är ni nöjda annars med huset?
Vi har kvar en summa som ska betalas när allt är klart. Det är några punkter kvar på slutbesiktningen.. Fast vårt bygge är inte så värst prioriterat just nu. TH kämpar med ett bygge på Ekerö. Spännande att följa hur det går med det...
Är ni nöjda annars med huset?
Annars är vi nöjda med huset. Fattas annat. Det ritade vi ju själva 
VVS entreprenaden är en katastrof och målningen behöver bättras. Framförallt är det spacklingen av hörnbeslagen på gipsplattorna. Men det tar vi när huset har fått torka ett tag till...
VVS entreprenaden är en katastrof och målningen behöver bättras. Framförallt är det spacklingen av hörnbeslagen på gipsplattorna. Men det tar vi när huset har fått torka ett tag till...
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jag tittare på bilden och försöker förstå vad det är jag ser, men det går inte in.
Vad i h--e har de gjort?
Du skulle inte kunna berätta vilken vvs firma som varit inblandad, känner en viss oro att jag skulle råka anlita dem?
Vad i h--e har de gjort?
Du skulle inte kunna berätta vilken vvs firma som varit inblandad, känner en viss oro att jag skulle råka anlita dem?
Det här är OERHÖRT VIKTIGT att tänka på eftersom ni i händelse av konkurs endast får ersättning för det belopp som återstår att betalas.Malo selo skrev:
Man skall som huskund ALDRIG betala något i förskott. Om man betalar för mer än som faktiskt utförs så får man stå för denna "dumhet" själv, resonerar försäkringsbolaget. En hel del betalningsplaner är gärna framtunga, speciellt om företaget har ekonomiska problem. Därför bör man låta någon sakkunnig titta på detta så att man slipper hamna i er situation.
Dessutom skall man vara noga med att hålla inne 10% av totalbeloppet fram till godkänd slutbesiktning.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Har besiktningsmannen godkänt?
Vad ärdet för rör? Är det till radiatorer? För det är väl inte till golvvärme hoppas jag.
Jag är fortfarande lite nyfiken/orolig över vilken vvs firma det är?
Vad ärdet för rör? Är det till radiatorer? För det är väl inte till golvvärme hoppas jag.
Jag är fortfarande lite nyfiken/orolig över vilken vvs firma det är?
Vi hade "slutbesiktning" idag. Eller rättare sagt besiktningsmannen och jag sket i den. Eftersom Thermohus inte har GVK certifikat så kommer inte GARBO att godkänna entreprenaden ändå så det spelar liksom ingen roll. Om våtrummen skall bli godkända av GARBO kommer det att kosta 200000.- Väg det mot en sjävrisken på ett halvt basbelopp...... inget svårt beslut.
Gjutna bjälklag och stenväggar. Visst, mycket kan hända men ingenting som inte kan bytas ut.
Gjutna bjälklag och stenväggar. Visst, mycket kan hända men ingenting som inte kan bytas ut.
I slutbesiktningsprotokollet står det såhär: "Rörfördelare ej fackmannamässigt utförd". Det felet åtgärdades genom att fixera ledningarna såsom bilden visar. Vi har fortfarande inte godkänt åtgärden. Min fråga är om vi ska nöja oss eller om vi ska kräva att arbetet görs om...
Det är vattenrören det rör sig om.
Jag ska försöka ta reda på vilken VVS firma det är, men som jag skrev tidigare så var hade TH egna byggare dragit ledningarna och när VVS-firman kom för att slutföra installationen så tyckte de att det såg katastrofalt ut. Ingen vill ta på sig ansvaret för arbetet. De skyller på varandra i vanlig ordning.
10% till godkänd slutbesiktning. Kul att veta det nu. Jag ska försöka ta lärdom av det till nästa hus...
Det här var bara ett litet smakprov på fel som byggaren lämnade efter sig. Hade de inte stämt oss så hade vi kunnat svälja det. Men att både göra fel och använda sin makt mot oss - det är att gå för långt.
Jag inser att det finns många oseriösa byggare och det är vår uppgift som råkat ut för dem att försöka varna för dem.
Det är vattenrören det rör sig om.
Jag ska försöka ta reda på vilken VVS firma det är, men som jag skrev tidigare så var hade TH egna byggare dragit ledningarna och när VVS-firman kom för att slutföra installationen så tyckte de att det såg katastrofalt ut. Ingen vill ta på sig ansvaret för arbetet. De skyller på varandra i vanlig ordning.
10% till godkänd slutbesiktning. Kul att veta det nu. Jag ska försöka ta lärdom av det till nästa hus...
Det här var bara ett litet smakprov på fel som byggaren lämnade efter sig. Hade de inte stämt oss så hade vi kunnat svälja det. Men att både göra fel och använda sin makt mot oss - det är att gå för långt.
Jag inser att det finns många oseriösa byggare och det är vår uppgift som råkat ut för dem att försöka varna för dem.
Men det låter ju inte klokt. Hur kan GARBO godkänna en försäkring med ett företag som saknar GVK certifikat? Innebär det att INGEN försäkring godkänner skador pga detta? TH visade oss ett våtrumsintyg (vilket vi aldrig fick i handen) vid slutbesiktningen. Vad var det för intyg? Menar du att den är ogiltig? Varför sa inte besiktningsmannen något?Conan skrev:Vi hade "slutbesiktning" idag. Eller rättare sagt besiktningsmannen och jag sket i den. Eftersom Thermohus inte har GVK certifikat så kommer inte GARBO att godkänna entreprenaden ändå så det spelar liksom ingen roll. Om våtrummen skall bli godkända av GARBO kommer det att kosta 200000.- Väg det mot en sjävrisken på ett halvt basbelopp...... inget svårt beslut.
Det finns inget som hindrar Thermohus från att ta in en firma som har godkännande för att utföra just våtrummen.Sundby skrev:Men det låter ju inte klokt. Hur kan GARBO godkänna en försäkring med ett företag som saknar GVK certifikat? Innebär det att INGEN försäkring godkänner skador pga detta? TH visade oss ett våtrumsintyg (vilket vi aldrig fick i handen) vid slutbesiktningen. Vad var det för intyg? Menar du att den är ogiltig? Varför sa inte besiktningsmannen något?
Våtrumsintyget är självklart att ni skall få i handen. Det ska ni ju kunna visa upp för försäkringsbolag eller framtida husköpare.
Vi har också ett våtrumsintyg utfärdat av Thermohus på GVK's blankett. Men Thermohus har inget certifikat så det är inget giltigt intyg. Finns säkert folk här som har bättre koll än jag men nog tangerar det till ett bedrägeriförsök.
När det gäller skador som uppkommer så gäller GARBO för byggfel. Har vi ingen byggfel så får vi pynta det själva via hemförskringen med en förhöjd självrisk på ett halvt basbelopp. Så fattade jag vad besiktningsmannen sa imorse. Kan för övrigt tilläggas att jag ,mådde skitdåligt över att få se slutbesiktningsprotokollet igen. Det hade över 100 fel. Allt är ju i princip åtgärdat utom våtrummen då men jag är inte orolig. Vi har inget i våtrummen eller i anslutning till som kan bli fuktskadat. Och får vi en översvämnking så är det andra försäkringar som täcker.
När det gäller skador som uppkommer så gäller GARBO för byggfel. Har vi ingen byggfel så får vi pynta det själva via hemförskringen med en förhöjd självrisk på ett halvt basbelopp. Så fattade jag vad besiktningsmannen sa imorse. Kan för övrigt tilläggas att jag ,mådde skitdåligt över att få se slutbesiktningsprotokollet igen. Det hade över 100 fel. Allt är ju i princip åtgärdat utom våtrummen då men jag är inte orolig. Vi har inget i våtrummen eller i anslutning till som kan bli fuktskadat. Och får vi en översvämnking så är det andra försäkringar som täcker.
Men nu förstår jag inte, är inte ert hus slutbesiktigat ännu Conan? Ni flyttade ju in för mer än ett år sedan...Om inte huset är slutbesiktigat då kan ni ju inte fått ut slutbevis på huset eller hur???
Det skrevs ju mycket om ert hus i tidningarna här nere i skåne, flera repotage och det tror jag att ni lockade flera köpare till Thermohus...Du har även lagt upp hemma hos bilder, men ingenstans nämner du att huset inte är slutbesiktigat och godkännt och inte heller har det kommit i tidningen att Ert projekt inte var så lyckat...
Kanske ett uppföljning av sydsvenskan vore på sin plats, eller åtminstone skriva på er hemsida om de problemen ni haft...
Som privatperson känner jag verkligen för de drabbade av thermohus som blev lurade av Er att det var ett lyckat projekt.
Det skrevs ju mycket om ert hus i tidningarna här nere i skåne, flera repotage och det tror jag att ni lockade flera köpare till Thermohus...Du har även lagt upp hemma hos bilder, men ingenstans nämner du att huset inte är slutbesiktigat och godkännt och inte heller har det kommit i tidningen att Ert projekt inte var så lyckat...
Kanske ett uppföljning av sydsvenskan vore på sin plats, eller åtminstone skriva på er hemsida om de problemen ni haft...
Som privatperson känner jag verkligen för de drabbade av thermohus som blev lurade av Er att det var ett lyckat projekt.
Redigerat:
Tack maggan9. Conans hemsida bidrog starkt till att det blev Thermohus. Det var just att självaste VD:n åkte till Polen för att lösa problemet med fönstren. Jag tyckte att det var starkt. Det var bara synd att de inte kunde fullfölja det hela och att de inte inser att kunden är viktig i hussammanhang.
Men jag vill tillägga att det var vårt beslut i slutändan och vi borde ha varit smartare och tagit reda på det som finns under fasaden.
Men jag vill tillägga att det var vårt beslut i slutändan och vi borde ha varit smartare och tagit reda på det som finns under fasaden.