D09
Hej

Håller på o tvistar med ett telekomföretag.

Lite bakgrund.

Telekomföretaget hade en tisbegränsad kampanj där dom erbjöd ett mycket bra mobiltelefoniabonemang där mobiltelefoni, internet, sms etc ingick för 345 kr ink moms.
till detta så kunde man välja 0 månaders bindningstid, alt 24 månader och då ingick en telefon.

Jag tecknade först utan bindningstid men ångrade mig och kontaktade dom igen för att ändra, det var inga problem men deras inspelningsteknik fungerade inte så medarbetaren skulle återkomma efter någon dag för o komplettera med detta. Detta gjordes inte och jag la ner åtskilliga timmar för att komma fram till kundsupporten men telefonköerna tog mer än en timme.

Jag kontaktade sedan telekombolaget via deras chat och ställde frågan om jag kunde föra över abonemanget till mitt företag, och isåfall blir det någon skillnad i pris, innehåll etc och det har jag skriftligt på att det inte gör .

Skickar sedan in överlåtelsen och skriver även där på ang mobilen jag inte fått.

Först får jag en faktura som är fel och det upptäcker bolaget och krediterar. när sedan överlåtelsen slagit igenom börjar snurret på allvar. Dom skickar ingen telefon, sätter mig på ett bredbandsabonemang med 4gånger så höga avgifter.

Har lagt timmar på att försöka eda ut det men bollas mellan privat och företagskundservice då dom tydligen inte får prata med varann själva.

Efter många om och men så har jag fått säga till dom att jag inte kommer att betala då det är felaktighter i fakturan. Jag skulle betala 345 x2 + överlåtelseavgift på 249. Kr.men får en faktura på 1300. Dom krediterar 150 kr men anser att jag ska betala 2x 345 +moms då det är priset på deras företagskampanj samt överlåtelseavgiften och en summa som jag inte fått svar på vad dom menar med.

Nu till min fråga, jag har betalt in vad jag anser är skäligt till dom men dom hotar med inkasso

Jadu, det här är en rätt knivig situation, du sitter i gränslandet mellan dig som privatperson samt ditt eget företag. Det är helt olika lagar och regler som gäller.

Tror det smidigaste som företag är att skriva "Ej beställt" på fakturan och skicka tillbaka, rekommenderat...

D09
Jag har bestridigt även deras kommentar med inkasso men deras mailserver verkar vara söndermailad då jag får till svar att mailen ligger i deras serverkö.

Jag har erbjudit mig att betala 345 +moms om jag får telefonen men dom är hopplösa på att svara.
får jag inte telefonen så vägrar jag betala annat än det jag kommit överense med dom från början.

"

Datum:
03/04/2012 11:31:48
Operatörsnamn:
Xxxxxxxxxx
Operatör: Xxxxxxxxx
Normal
Meddelande
System (11:31)
12090528
Ref:
Ref2:
Är du kund hos oss idag?:Ja
Vilket nummer har du frågor om?:xxxxxxxxxx
Vad kan vi hjälpa till med? (skriv en kortfattad beskrivning av din fråga):maxi%20abonemang
Xxxxxxxxxx (11:31):
Hej och välkommen till xxxxx! Du pratar med Xxxxxxxxxx Vad kan jag hjälpa till med?
Användare (11:33):
Hej. Jag har idag ett maxi abonemang. Om jag vill föra över detta till min enskilda firma, blir det några skillnader i ai abonemanget / erbjudandet?
Xxxxxxxxxxx (11:36):
Nej det blir samma kostnader bindningstiden ut.
Användare (11:37):
samma gäller om man tar erbjudandet med tillhörande telefon?
Xxxxxxxxxx (11:38):
Ja om du förlängt/nytecknat maxikampanjen för privatkunder och sedan överlåter till företag för 249kr/nummer. Får du en abonnemangsform som heter Total för 345kr/mån. Har du valt Maxi med telefon blir det total 345kr på företag.
Användare (11:41):
ok, så samma kost, bindningstid och innehåll? Tack
Xxxxxxxxxx (11:41):
Ja det stämmer.

"

Kan dom stämma mig och isåfall hur ser mina chanser ut?
Kan dom stänga av mitt abonemang, vilka chanser har jag då att få ersatt de merkostnad jag kommer att få?

D09
Kan tillägga att jag vill inte bli av med abonemanget, jag vill bara att rätt ska vara rätt.
Gillar inte när man ändrar i efterhand bara.

Väldigt svårt att sia om,
dock är detta ett konsumentforum för konsumenträtt,
tror ett forum som hanterar avtalsrätt mellan företag kan hantera frågan bättre.

Uppenbarligen har du nån form av skriftlig korrespondens mellan dig och företaget, försök att få tag på nån chef på företaget. I vissa fall lyckas man, i andra inte (telia vägrar t.ex att låta dig prata med en chef).

Har du fått hem några avtalspapper som du skrivit på?

Här kommer iaf min gissning:
Troligtvis kan de gå med på att avsluta abonnemanget om du kan bevisa att du skriftligt haft en annan uppgörelse, men har svårt att tro att de skulle gå med på att kompensera dig för några merkostnader.

D09
Enda underlaget är själva överlåtelsen och där står endast överlåtelse av abonemang.

Som sagt du har hamnat i gränslandet mellan dig som privatperson, och dig som företag.
Säljer man varor till en privatkund är man skyldig att ange priset inkl moms, men till företag anges nästan alltid priset exkl moms.
Dessutom nämner de att de övergår till en annan abbonemangsform, men allt detta borde vara reglerat i avtalen du fått hemskickat/via mail/skrivit under?

D09
Enda dokumentet är där det framgår är som privatperson och då 345 ink moms.

Jag tycker ju att dom ska hålla sitt ord då jag försökte vara så tydlig som möjlig innan och frågade om priset, innehållet och bindningstiden är samma vilket dom intygade. En del av problemet kan vara att när man försökt prata med dom så blir det olika handläggare utan möjlighet till att ta beslut

Att betala en faktura i företagsvärlden är om jag inte minns helt fel jämställt med att godkänna avtalet.
Har du dock inte betalat något, och inte skrivit under några papper så tror jag att det är den biten du ska ta sikte på...

D09
Jag har bara delbetalat fakturan med skriftlig motivering till dom att jag betalar aktuell månad samt kommande och överlåtelseavgiften.

Du skriver att du hamnar i en mailkö. Skriv "riktiga" brev ev. rekomenderat. Där du bestrider fakturan.

Det låter som det gäller Telia.

hempularen skrev:
Det låter som det gäller Telia.
Mycket ont har de lyckats med Telia, men i detta fallet skulle jag tro att det gäller Tre eller Tele2, de körde en kampanj med just 345kr/månad flat rate inkl telefon.

OT. Ligger själv i en fejd med Telia där de fyra eller fem gånger lovat att skicka ut en fakturakopia, det enda de hittils lyckats med är att skicka en påminnelse och sen skickat den till inkasso, men nån faktura har jag inte fått... Och det är stört omöjligt att få tala med nån ansvarig, de lovar saker de inte själva kan hålla... Men det är en historia värd en egen tråd...

D09
Sant, har retat mig på att mailen inte går fram Hela vägen så man får en kvittens / ryggen fri så jag får ta mig tiden o posta rekomenderat. Kan säga att det är inte telia ;)

Jag tror jag haft en 10 olika handläggare på både privat o resp företag, alla säger olika saker, ingen åtrkommer, ingen tar beslut, ingen för anteckningar o alla älskar att koppla en vidare, privat - företag - privat - företag

Sökte efter kundombud men verkar inte finnas ngt, nästa steg blir o hitta en chef lite högre i organisationen.

OT. Så löste jag en tvist med telia för många år sen, lurade mig fram till en chef som löste tvisten på 5 min.
Att ta ett beslut kan lösa mkt. Istället för att hantera ärende gång på gång

När det strular brukar jag alltid be om att få prata med, eller bli upp ringd av, någon som är högre (arbetsledare, chef) än dom som svarar. Dom som svarar på kundtjänst har oftast inga befogenheter att ändra priser, eller ta några beslut utöver dom "vanliga"

När jag surnat till ordentligt brukar jag prova att få tag på VD för aktuellt företag men brukar bara komma till växel... med 3 så kom jag till VDs assistent och drog ärendet och då ringde reklamations chefen upp och det löste sig

är det 3 det gäller nu?
Har kvar nr, PMa om du vill ha det

D09
Tyvärr inte 3, men funderar på om man skulle ta numret i förebyggande framtida syfte ;)

Fick svar idag på ett mail som jag skickade 15 maj ( 1:a bestridningen av fakturan ) där dom konstaterar att problemet är löst, bara synd att dom inte kommit längre i sin mailkö för då hittar dom ytterligare mail från mig med felaktigheter i deras underlag. Såg nu när jag loggade in på mitt tele2konto att månadskostnaden ligger enligt dom på 700 nu, inte 345 inkl moms, inte 345 exkl moms utan något nytt påhitt.....
misstänker att deras nästa fakura lär vara lika tokig *suckar*

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.