Ja...
Huvet' var inte med.
0 kolhydrater i kroppen just nu :what:

Redigerat:
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Diplomerad Homestylingutbildning och Certifierad Inredningsutbildning :x

Vad är detta egentligen: Vem diplomerar? Vem certifierar?
Ett litet företag utan anställda, men som erbjuder dyra "distanskurser".

Det hela verkar vara centrerat kring ett litet AB i Stockholm, Inredningsakademin HK Stockholm AB,
med negativt eget kapital, negativt rörelseresultat och som saknar anställda.
Se t.ex. http://www.ratsit.se/5568799810-Inredningsakademin_HK_Stockholm_AB

Och de vill ge sken av att ha kontor, franchisetagare, över hela Sverige.

Nja...

Eftersom ni har ingått avtal är du också skyldig att betala, men det förutsätter ju också att de uppfyller sin del av avtalet och faktiskt gör något. De måste ju dock först och främst få något att jobba med.

Personligen förstår jag dock inte hur en sådan här sak skulle kunna lösas på mail utan det kräver ju ett besök i lägenheten/huset.

falkn skrev:
Eftersom ni har ingått avtal är du också skyldig att betala, men det förutsätter ju också att de uppfyller sin del av avtalet och faktiskt gör något. De måste ju dock först och främst få något att jobba med.

Personligen förstår jag dock inte hur en sådan här sak skulle kunna lösas på mail utan det kräver ju ett besök i lägenheten/huset.
Fast med länken till distansavtalslagen så verkar det ju som TS faktiskt har ett helt år på sig att ångra "köpet".

O
hmm.... Jag får riktigt dåliga vibbar av det företaget.... JAg googlade lite...
Ägaren, har ingen utbildning inom inredning, han hänvisar till en skola, men de uttbildar inga inom inredning....
inga anställda....

hempularen skrev:
Fast med länken till distansavtalslagen så verkar det ju som TS faktiskt har ett helt år på sig att ångra "köpet".
Ja, det är ju en annan fråga, oavsett skall ju köpet betalas innan man ångrar sig. Hur tillämpas ångerrätten på en tjänst?

F
KnockOnWood skrev:
Diplomerad Homestylingutbildning och Certifierad Inredningsutbildning :x

Vad är detta egentligen: Vem diplomerar? Vem certifierar?
Ett litet företag utan anställda, men som erbjuder dyra "distanskurser".

......
Det verkar som det är just Inredningsakademin som sköter om att diplomera och certifiera. :x

Jag fann inga priser på deras hemsida.
Men jag fann en blogg med lite mer information
Varje kurstillfälle kostar 6250 kr och efter 2 kurser blir man Diplomerad Homestylist och efter 4 kurstillfällen blir man Certifierad Inredare.

http://hermanssonlinus.blogg.se/2013/september/utbildning-2.html

falkn skrev:
Ja, det är ju en annan fråga, oavsett skall ju köpet betalas innan man ångrar sig. Hur tillämpas ångerrätten på en tjänst?
Finns inget som säger att det skall betalas innan man ångrar sig.

Nej, man behöver inte betala innan man ångrar sig. Därför brukar jag alltid ta på faktura för lite mer osäkra nätinköp.

Du kan ju alltid läsa på länken jag skrev tidigare om hur det funkar, står säkert något där om tjänst.

Har nu skickat ett mail till dom om rådande lagstiftning och påtalat de brister som Inredningsakademin gjort i samband med information om gällande ångerrätt. Tidigare har dom varit snabba med att svara på mail. Men nu är det så länge knäpptyst...

Som ni andra som grävt lite så verkar företaget blöda pengar och verkar allmänt vara ett skumt företag.

Att lösa denna fråga (hjälp med inredning) på distans via mail är inga problem. Bilder, planritningar, skisser etc funkar kanon. Den inredaren vi nu kör med tillämpar detta och det funkar som sagt jättebra.
Ett annat skäl är självklart priset. Hos Inredningsakademin var det en diff på 6000kr mellan mail och hembesök...

Den första fakturan, när kom den? När fick du brevet från inkasso?

Och se för huggarn till att bestrida fakturan från inkasso med en gång! Funderar på om inte det faktum att du sket i första fakturan kan ligga dig i fatet om det kommer till tings.

-MH- skrev:
Den första fakturan, när kom den? När fick du brevet från inkasso?

Och se för huggarn till att bestrida fakturan från inkasso med en gång! Funderar på om inte det faktum att du sket i första fakturan kan ligga dig i fatet om det kommer till tings.
22 april kom första fakturan via mail.

6 maj kom påminelse om fakturan och hot om inkasso den 12 maj om ej betalning sker.

Varför skulle vår ignorans efter första fakturan påverka ev tingsrättsförhamdling?

Chepo skrev:
22 april kom första fakturan via mail.

6 maj kom påminelse om fakturan och hot om inkasso den 12 maj om ej betalning sker.

Varför skulle vår ignorans efter första fakturan påverka ev tingsrättsförhamdling?
Ni skulle ha bestridit fakturan direkt.
Men med fakta tror jag nog ni har goda möjligheter.

Skrev du inte i första inlägget att ni, efter att ni sagt ja och fått referenser, bad att få avsluta tjänsten? Dvs ångrade er? Och detta meddelade ni till företaget innan dom påbörjat de arbete som ni beställt?

Borde inte det betyda att ni utnyttjat ångerrätten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.