Nej det spelar ingen roll så länge fastighetsägaren inte behöver panten för andra lån.

HasseTeknik skrev:
Nej det spelar ingen roll så länge fastighetsägaren inte behöver panten för andra lån.
Med samma säkerhet menar du?
För du kan inte flytta de till en annan fastighet vad jag vet.

Vi flyttade våra lån lika stora som pantbreven är utan problem.

Pantbrevet är ju just en pant d.v.s. den som har tillgång till den kan kräva pengar på motsvarande belopp (ev. med hjälp av tvångsförsäljning). Vad du sedan använder pengarna till spelar ju ingen roll. Det går faktiskt att skriva ut pantbrev på andra saker än fastigheter också, men fastighetspanter behandlas speciellt av lagstiftningen (går bl.a. inte att skilja av från fastigheten).
Antag att du har en lyxbil värd 2 MSEK, då skulle troligen någon vara villig att ta ett pantbrev på den med belopp från 0 till 500.000 om du behöver låna pengar. Denna typ av pantbrev blir då som vilket värdepapper som helst och kan säljas vidare. Om du då vill sälja bilen, så gäller det att ha koll på var panten finns, för annars kommer köparen definitivt att pruta minst samma belopp som panten (troligen mer).

Betalade nyligen av ett av huslånen och fick då ett kvitto på att det pantbrevet överförts till det digitala arkivet. Bad aldrig om det men banken fixade ändå så det är nog så de "ska" göra.

Pantbrev finnns bara då det gäller fastigheter, du kanske blandar ihop pantsättning och pantbrev.
På ej fast egendom såsom fordon, bostadsrätter m.m kallas det pantsättning.
Dock kan man ju ta en lån för att köpa en bil med huset som säkerhet med sina pantbrev.

HasseTeknik skrev:
Pantbrevet är ju just en pant d.v.s. den som har tillgång till den kan kräva pengar på motsvarande belopp (ev. med hjälp av tvångsförsäljning). Vad du sedan använder pengarna till spelar ju ingen roll. Det går faktiskt att skriva ut pantbrev på andra saker än fastigheter också, men fastighetspanter behandlas speciellt av lagstiftningen (går bl.a. inte att skilja av från fastigheten).
Antag att du har en lyxbil värd 2 MSEK, då skulle troligen någon vara villig att ta ett pantbrev på den med belopp från 0 till 500.000 om du behöver låna pengar. Denna typ av pantbrev blir då som vilket värdepapper som helst och kan säljas vidare. Om du då vill sälja bilen, så gäller det att ha koll på var panten finns, för annars kommer köparen definitivt att pruta minst samma belopp som panten (troligen mer).

Tack för alla svar.

Jag är fullt medveten om att banken aldrig kan begära mer i pant än vad lånen är på. Huset är idag värt betydligt mer än 2M (tror ca 3,5-4M) vilket gör att jag är en 'säker kund' dvs jag är inte uppe ens i närheten av '85%-nivån'

Jag vill använda min pant till att ta ut lån (ca 1M) på mitt hus hos en annan bank för att köpa en sommarstuga. Jag vill då inte behöva ta ut ytterliggare pantbrev utan vill använda existerande pantbrev.

Så återigen till min fråga: Kan man TVINGA banken till att släppa pantbrevet då inte deras lån motiverar att hålla detta eller är det helt upp till banken att fatta sådana här beslut själv. Dvs kan jag hänvisa till någon lagparagraf eller dylikt för att slippa hålla på att argumentera?

Tostarp

Självklart ska du använda befintligt pantbrev be nya banken att hjälpa dig. Mina pantbrev blev överförda när jag bytte bank. Fick bara ett brev på posten att de nu var digitala.
När vi bytte lånegivare var det inga som helst problem med pantbreven.

Jonatan79 skrev:
Pantbrev finnns bara då det gäller fastigheter, .
Och vad kallar du det papper som visar vad som satts i pant och hur panten faller ut , när det gäller annat än fastigheter? På pantbanken är det möjligen "kvitto", men jag är osäker.

För att citera Wikipedia : "Ett pantbrev är ett dokument som används som säkerhet för lån, till exempel bostadslån. Det är utfärdat på ett visst belopp och inom en viss del av det pantsatta objektets värde (inomläget)"

Redigerat:
För att svara på TS fråga måste vi veta lite mer om pantbreven. De är rangordnade i en prioritetsordning, och den nuvarande banken kommer inte släppa det bästa pantbrevet (eller det näst bästa, om det också behövs för att garantera lånet). Du kan tvinga banken att släppa det sämsta pantbrevet, om det inte behövs för att garantera lånet.

Ett exempel. du har pantbrev på 500 000:- och 1 500 000:-, men lånet är bara på 1 000 000:-

Om det bästa pantbrevet är på 500 000:- så behövs båda pantbreven för att garantera lånet, och du kan inte tvinga banken att släppa något av dem. Det går att splitta pantbrev, men vad jag vet så kan man inte tvinga banken som har pantbrevet att gå med på det.

Om det bästa pantbrevet är på 1 500 000:- så räcker det för att garantera lånet, och du kan tvinga banken att släppa det sämsta på 500 000:-

Om ditt sämsta pantbrev inte behövs så be den nya banklen hjälpa dig att flytta över det. Är det ett riktigt dåligt pantbrev, med prioritetsordning sämre än husets marknadsvärde, så kanske den nya banken inte accepterar det för att ge dig lån.

Jag vet inte riktigt vad du menar men det är ingen värdehandling på det sätt som ett pantbrev är utformat. Wikipedia förklarar kanske inte allt så noga alltid men det stämmer ju som det står, dock väldigt kortfattat.

HasseTeknik skrev:
Och vad kallar du det papper som visar vad som satts i pant och hur panten faller ut , när det gäller annat än fastigheter? På pantbanken är det möjligen "kvitto", men jag är osäker.

För att citera Wikipedia : "Ett pantbrev är ett dokument som används som säkerhet för lån, till exempel bostadslån. Det är utfärdat på ett visst belopp och inom en viss del av det pantsatta objektets värde (inomläget)"

Trilskas banken så för över alla lån till sommarstugebanken eller ta sommarstugelånet i din nuvarande bank.

Protte

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
I mitt fall kvittar det ju vilket av pantbreven som har 'bäst inomläge' då dom är lika stora båda två.

Så om jag förstår det hela rätt så kan inte jag (eller min nya bank) tvinga min nuvarande bank att släppa pantbreven? Dvs det är helt och hållet min nuvarande bank som avgör när och om dom vill släppa??

Pantbreven har olika prioritet. Om du har 2 st på 1 MSEK st, så är det ena från 0 till 1 MSEK och det andra från 1 till 2 MSEK. Det första är naturligtvis säkrare och mer värdefullt.

Din nuvarande bank kommer släppa pantbrev nr 2 om en annan bank begär/rekvirerar detta!

Tostarp skrev:
Så om jag förstår det hela rätt så kan inte jag (eller min nya bank) tvinga min nuvarande bank att släppa pantbreven? Dvs det är helt och hållet min nuvarande bank som avgör när och om dom vill släppa??
Jag tror du kan tvinga banken att släppa de sämsta pantbreven som inte behövs för att ge säkerhet till befintliga lån. Överlåt problemet på din nya bank, de bör veta hur det ska gå till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.