7 430 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Tvättstuga på övervåningen
Vi håller på att färdigställa våra ritningar på ett hus som vi skall bygga till hösten. Det blir en 1 3/4-plans villa. Vi har tänkt placera tvättstugan på övervåningen då det är där alla sovrum + badrum är. Vi tycker det känns praktiskt att placera det där men skull gärna vilja få lite synpunkter på detta. För- och nackdelar?
Den enda nackdelen jag kan se med det är att man inte får samma tillgång till torkskåpet för blöta ytterkläder. I övrigt så tycker jag absolut att det verkar bättre med en tvättstuga på övervåningen. Min bror har haft det i ett hus och det var det bästa med hela huset enligt hans fru.
Välkommen till forumet!
Jag tror det är jättebra. Likväl är vi själva på väg att sätta den på nedervåningen. :x
Det här har varit uppe i flera olika trådar tidigare.
Lite saker jag kommer på såhär lite snabbt:
Ev nackdelar; ljudet från torktumling stör antagligen mer när den står på våningskiljande träbjälklag. En ev översvämning kan få lite värre konsekvenser. När man vill hänga tvätt ute är NV givetvis bättre.
Fördelar; De du nämnt och att i många planlösningar får man aningens platsbrist på NV, tvättstuga uppe är dessa fall bättre.
Jag tror det är jättebra. Likväl är vi själva på väg att sätta den på nedervåningen. :x
Det här har varit uppe i flera olika trådar tidigare.
Lite saker jag kommer på såhär lite snabbt:
Ev nackdelar; ljudet från torktumling stör antagligen mer när den står på våningskiljande träbjälklag. En ev översvämning kan få lite värre konsekvenser. När man vill hänga tvätt ute är NV givetvis bättre.
Fördelar; De du nämnt och att i många planlösningar får man aningens platsbrist på NV, tvättstuga uppe är dessa fall bättre.
Klicka här för att svara