D dennis1 skrev:
Yes, har insett att detta borde formuleras som ett större projekt :)

Tack för denna input, precis vad jag letade efter. Var inne på att låta rören gå inne i skåpen men då skulle det ta bort möjligheten att ha lådor i bänkskåpen som jag är sugen på.

Har sagt till oss själva att vi är redo att lägga lite pengar och tid på att få det precis som vi vill ha det då det förhoppningsvis kommer att stå sig en väldigt lång tid när det är klart :)
observera att det finns numer lådor till väggsjåpen.. dvs 40 djupa (y):cool:

D dennis1 skrev:
Efter lång tids lurkande har jag nu köpt ett hus och ska dra igång mitt första mindre projekt.
Det blir en tvättstuga i källaren som ska, efter inspiration från flera trådar här på forumet, göras med IKEA-stommar och ett överskåp under tvättmaskin och torktumlare.

Rummet är det första man kommer ned till och är avlångt med lite olika nivåer.
Tanken är att placera tvättmaskin och torktumlare närmast trappen och sedan fylla på med bänkskiva och vask fram till ytterdörren (kåken är souterräng så ytterväggen är inte under jord, på andra sidan väggen är antingen utsida eller kallförråd, källare under utbyggnad). Planlösningen nedan är på våningen ovan, men då ser man lite vad jag menar. De överstrukna väggarna finns inte på källarplan.
[bild]

På denna vägg hade jag tänkt att placera skåpen.
[bild] [bild]

Väggen jag vill montera på har uppbyggnad enligt nedan bild, verkar som någon sort isolering (någon som vet? huset är från 1917) eller liknande på insidan och sedan lättbetongblock. (Vet att man inte ska ha trä mot yttervägg i källaren, kommer troligtvis riva denna trots att den ser frisk ut och är snustorr)
[bild]
Kommer att ha 4 fötter på samtliga skåp, men vill att det även ska sitta fast i väggen så det blir så stabilt som möjligt. Det är ca 5 cm lutning så kommer få mixtra lite med nivåerna på benen.

Vill även få bort avloppsröret som går på väggen och då tänkte jag såga upp en ränna i betongen och lägga ned det. Kommer även montera en golvbrunn när jag ändå har det öppet.

Så sammanfattningsvis ska jag:
- Såga upp betonggolvet och lägga ned avloppsrör samt lägga till en golvbrunn.
- Snygga upp i taket vad gäller eldragningar och lite rör.
- Spackla upp och göra ytskikten fina
- Bänkskåp med vask och upphöjd tvätt och tork
- Torkmöjligheter på väggen mittemot, troligtvis Ikeas "ELFA-system" (garderoberna ska flyttas).
- Lägga heltäckningsmatta med "pluppar" under.

Frågor jag har är följande:
- Hur fäster jag IKEAs väggskena på ytterväggen bäst?
Rejäl spikplugg in till lättbetongen eller ska jag använda mig av kemankare och gängstång?

- Hur svårt är det att få bort berget som är vid ytterväggen och behöver jag vara orolig för att ta bort det? Grunden är ju förankrad i det men bör väl inte vara några problem att ta bort på sidan då krafterna går nedåt?

- Hur ska jag tänka vad gäller fukt? Många verkar anse att pga. man sätter IKEAs väggskena och man får en plastdistans i nederkant så behöver man inte oroa sig för fukt i bänkskåpen. Man kanske kan sätta någon plastdistans mellan bänkskiva och vägg? Är det annorlunda med hänsyn till fukt pga. att det inte är jord bakom ytterväggen?

- Något annat jag borde göra när jag ändå är igång? Tips mottages tacksamt!

Ska försöka att uppdatera tråden under arbetets gång. Är inge vidare på att ta kort men förhoppningsvis så går det bra. Har två småbarn också så det kommer troligtvis ta sin lilla tid.
Hur gick det med detta till slut @dennis1 ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.