Vi har haf Cylinda och har idag Miele. Har aldrig upplevt nåt liknande som ovan , trots att maskinerna alltid
går proppfulla. Jag skulle köpa en ny maskin. Kanske dyrt , men vad kostar det inte i längden att få sina kläder förstörda ?

Vi får ibland ljusgrå fläckar på svarta kläder.
Vi har Miele som är 15 år gammal och kör med flytande tvättmedel. Kör en 90 graders tvätt varannan vecka.
Men har aldrig rengjort maskinen. Ska prova citronsyra först och sedan medlet från Electrolux.
Trodde att jag var ensam och har aldrig frågat någon om detta. Var nog övertygad om en annan bidragande faktor. Hudkräm.

coss skrev:
Vi får ibland ljusgrå fläckar på svarta kläder.
Vi har Miele som är 15 år gammal och kör med flytande tvättmedel. Kör en 90 graders tvätt varannan vecka.
Men har aldrig rengjort maskinen. Ska prova citronsyra först och sedan medlet från Electrolux.
Trodde att jag var ensam och har aldrig frågat någon om detta. Var nog övertygad om en annan bidragande faktor. Hudkräm.
Du är helt rätt ute när det gäller olika krämer att de kan bleka eller ge vita fläckar. En av våra ungdomar använde ett acne-medel som blekte och missfärgade kläder och handdukar.

När det gäller att smutsa ned kläder med brunna streck eller liknande så var orsaken skitigt runt gummibälgen eller i vecket på den. Man får trycka in en trasa/papper mellan bälg och trumman och sedan snurra runt på trumman medan man håller fast trasan, samt dra runt trasan så man rengör gummibälgen innanför trumkanten. Och även dra runt trasan i vecket på gummibälgen. Efter att vi börjat med detta så har problemet försvunnit.
Gör det inte varje gång utan någon gång var eller varannan månad.

AndersS skrev:
När det gäller att smutsa ned kläder med brunna streck eller liknande så var orsaken skitigt runt gummibälgen eller i vecket på den. Man får trycka in en trasa/papper mellan bälg och trumman och sedan snurra runt på trumman medan man håller fast trasan, samt dra runt trasan så man rengör gummibälgen innanför trumkanten. Och även dra runt trasan i vecket på gummibälgen. Efter att vi börjat med detta så har problemet försvunnit.
Gör det inte varje gång utan någon gång var eller varannan månad.
Jag har gjort det på vår maskin, men det blir fläckar och streck i alla fall. Det verkar inte vara lösningen på vårt problem.

Jag har bott i lägenhet tills 2003 o flyttade ut på landet, har bott i två olika hus med tre olika tvättmaskiner, både gamla o nya, ena huset grävd brunn o det andra djupborrad. Samma problem i båda husen! Billiga lr dyra tvättmedel, sköljmedel, utan sköljmedel, blir likadant ändå! Detta började när jag flyttade till landet o helt enkelt har en massa grus, lera o diverse bös i vattnet. Detta kleggar igen hela tvättmaskinen har vi märkt, och annat med. Min man öppnade baksidan av maskinen och inne i maskinen var det mycket gegg! Jag skall testa att köra med citronsyra och även köpa tvättmaskinsrengöring och köra i 90 grader mm. Tack för alla tips! Kanske mina vita kläder blir rena efter detta i inte smutsigare efter jag tvättat dem. 😀

Anita

Jag har även problem med att när man använt solskyddskräm så EFTER man tvättat plagget är det gula märken i halslinningen efter solkrämen. Helt förstörda plagg!
Anita

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.