5 875 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Tvättmaskinen la av nu snurrar den inte mer
Hej
Tvättmaskinen la typiskt av igår kväll.
Det började med att den lät illa tvätten före pga det var grus inne men det kom ut när vi öppnade där nere vid propellern men när nästa tvätt skulle centrifugeras så var det stopp.
Nu fungerar inget den vill inte starta på nått program det enda man hör är igång är propellern som går där nere.
Har varit med om fel tidigare för nått år sen men då gick trumman runt men väldigt segt, då var det bara kolen.
Kan det var samma nu eller nått annat.
Tänkte ändå skruva upp och kolla men eftersom vi är behov av tvättmaskin ofta så blir det nog köpa en ny men det skadar inte om man kan laga dena billigt.
Maskinen är en Bosch från 2006 som heter maxx sensitive.
Tvättmaskinen la typiskt av igår kväll.
Det började med att den lät illa tvätten före pga det var grus inne men det kom ut när vi öppnade där nere vid propellern men när nästa tvätt skulle centrifugeras så var det stopp.
Nu fungerar inget den vill inte starta på nått program det enda man hör är igång är propellern som går där nere.
Har varit med om fel tidigare för nått år sen men då gick trumman runt men väldigt segt, då var det bara kolen.
Kan det var samma nu eller nått annat.
Tänkte ändå skruva upp och kolla men eftersom vi är behov av tvättmaskin ofta så blir det nog köpa en ny men det skadar inte om man kan laga dena billigt.
Maskinen är en Bosch från 2006 som heter maxx sensitive.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du skall nog köpa en ny nu direkt och koppla in, så ni får tvättat.
Så kanske du kan skruva isär den gamla och fixa felet.
Den kan du sedan ha stand by när den nya krånglar.
PS
Sen när har tvättmaskiner propeller?
Så kanske du kan skruva isär den gamla och fixa felet.
Den kan du sedan ha stand by när den nya krånglar.
PS
Sen när har tvättmaskiner propeller?
Kolla om nån bana på kretskortet bränts av. Ta av locket, det finns skruvar på baksidan,sedan styr du locket bakåt. Du lossar fronten upptill, det finns skruvar på sidorna och i tvättmedelsfacket. Kortet sitter på baksidan där vred och knappar finns. Fota kabelanslutningarna, och ta loss dem, kortållaren sitter fast medplastflärpar tror jag.Ta loss kortet ur korthållaren, plstflärpar där också.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Är det stora mängder grus? Kan det vara något som stoppar trumman. Öppna och kolla så inte remmen har hoppat av.
Nej om man körde igång program så fylldes det med vatten men sen händer inget mer.
öppnade så klart och kollade motor, rem att inget var stockat osv men hittade inga synliga fel så.
hur som helst så är den på skroten nu och en ny är beställd.
öppnade så klart och kollade motor, rem att inget var stockat osv men hittade inga synliga fel så.
hur som helst så är den på skroten nu och en ny är beställd.
Ja jag försökte det som du hade skrivit ovanför men hittade inte skruvarna eller få upp det utan att förstöra.
Sen hade man frun som påpeka att hon ville hellre ha en ny stup i ett medans man höll på så man kanske blev lite distraherad.
Nåja hoppad den nya håller det är en lite större maskin och Bosch den här gången också.
Sen hade man frun som påpeka att hon ville hellre ha en ny stup i ett medans man höll på så man kanske blev lite distraherad.
Nåja hoppad den nya håller det är en lite större maskin och Bosch den här gången också.
raveper! "säkring som gått till värmen", vet du att det finns eller gissar du bara? Min Bosch värmer nämligen inte och jag kom inte vidare i felsökningen pga bristande kompetens... Nu har jag iofs kopplat in den på varmvattnet som en extramaskin för mattor, overaller etc
Nån säkring finns det inte.raveper skrev:
Kretskort, tempgivare och värmeelement är det som är inblandade. Om element ligger på 20-40 ohm och tempgivaren på några kiloohm så är det kretskortet kvar. Laga (om man är duktigare än vad jag är) eller byta ut.
Edit: givetvis kolla så att kablarna sitter på plats.
Klicka här för att svara