Tittar på lägenheter till barnen. I princip 90% av alla äldre lägenheter verkar ha tm eller tv/TT bredvid duschen.
Vissa har bara draperi mellan.

En vi tittat på har duschvägg. Fast elanslutning bakom maskinerna.
Ingen sockel/upphöjning.

Hur tokilla är det att ha det som på bilden.
En sockel skulle förbättra det hela?
I princip alls lägenheter i området har liknande lösning.

• Screenshot_20260814_195252_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BörjeF skrev:
Hur då?

B BörjeF skrev:
Tittar på lägenheter till barnen. I princip 90% av alla äldre lägenheter verkar ha tm eller tv/TT bredvid duschen.
Vissa har bara draperi mellan.

En vi tittat på har duschvägg. Fast elanslutning bakom maskinerna.
Ingen sockel/upphöjning.

Hur tokilla är det att ha det som på bilden.
I princip alls lägenheter i området har liknande lösning.
Vad är problemet?

K Kane skrev:
Hur då?
Regelverket gällande hur en tvättmaskin ska placeras.

G gmogmo skrev:
Vad är problemet?
När jag söker på reglerna kring placering ska tvättmaskin placeras på minst 10cm sockel och egentligen ha elanslutning längre bort.

Har jag tagit på fel på reglerna kring sockel och placering i närhet av ett dusch?

Härligt att kunna ha något som väsnas, när man duschar😵‍💫

B BörjeF skrev:
När jag söker på reglerna kring placering ska tvättmaskin placeras på minst 10cm sockel och egentligen ha elanslutning längre bort.

Har jag tagit på fel på reglerna kring sockel och placering i närhet av ett dusch?
Nej, du har inte tagit fel på att en TM/TT ska stå minst 10 cm över golvet när de står nära/i duschen.

Kravet är att TM/TT inte ska stå i område 0, alltså 0-10 cm över golvet, som sträcker sig 120 cm i vågräta planet från duschhuvudets normalposition, ej "fågelvägen" genom fast duschvägg.

• Gilla
BörjeF
  • Laddar…
B BörjeF skrev:

Nej, det har du inte. Om det är hyresrätter kan du kräva att hyresvärden åtgärdar.
Om det är bostadsrätt kan du köpa en sockel för under tusenlappen och montera tvätt och tork på. Helt försumbar kostnad jämfört med vad en lägenhet kostar.

• Gilla
BörjeF
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, du har inte tagit fel på att en TM/TT ska stå minst 10 cm över golvet när de står nära/i duschen.

Kravet är att TM/TT inte ska stå i område 0, alltså 0-10 cm över golvet, som sträcker sig 120 cm i vågräta planet från duschhuvudets normalposition, ej "fågelvägen" genom fast duschvägg.
Tack.

G gmogmo skrev:
Nej, det har du inte. Om det är hyresrätter kan du kräva att hyresvärden åtgärdar.
Om det är bostadsrätt kan du köpa en sockel för under tusenlappen och montera tvätt och tork på. Helt försumbar kostnad jämfört med vad en lägenhet kostar.
Tack. De är brf. Jag har kikat på socklar och det är runt 1200kr har jag förstått.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.