Fairlane
Hej,

Förutsättningarna är följande:
  • Fast anslut av tvättmaskin och torktumlare i dosa med trefas
  • Kontakterna är bortklippta
  • Dragavlastning är undermålig
  • Det går inte plats med något i uttaget
När jag skulle fixa ny kulventil till vattnet till tvättmaskinen så var jag tvungen att öppna dosan och lossa anslutningarna för att dra fram maskinerna (jag bröt strömmen först).
Jag upptäckte då att dragavlastning var gjord med lite kardeler från en skalad kabel, då plastbiten förmodligen försvunnit. Nolla och jord från båda maskinerna delade anslutning med risk att den ena (eller båda) inte sitter ordentligt.
Min tanke var att göra om detta med Wago 221, men är lite osäker på hur jag bäst gör detta. Just nu är inte torktumlaren inkopplad för att undvika problemet men ändå kunna tvätta. Problemet med dragavlastning kvarstår.

Elektrisk dosa med synliga ledningar, brun och grön/gul kopplade till flera anslutningar, inuti ett runt fack i en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut i dosan. Som jag ser det har jag lite olika alternativ och tänkte höra vad ni anser är bäst.

1. Då bort den bruna delen i dosan och från in 5 Wago 221 (om det går)
2. Sätta en ny dosa under befintlig dosa och ansluta en kabel mellan sidorna och koppla med mina Wago i den nya dosan istället (där jag också lättare kan få till dragavlastning
3. Annan lösning?

Vad säger expertisen?

Övrigt:
  • Jag göra detta själv trots att jag saknar behörighet/auktorisation
  • Jag har både multimeter och spänningsprovare
  • Jag vet att det är ok att dela nolla och jord, oroar mig för dålig kontakt och dålig dragavlastning
  • Det är en ren tvättstuga, inget badrum

Fairlane
A avh67f skrev:
Det finns ju anslutningsdosor för mer än en kabel. En sådan är väl lämplig.
[länk]
Det där fungerar nog bra. Bort med det bruna som sitter i dosa idag och så på med den. Det kan absolut vara vettigt.

Fairlane
S SirKnasen skrev:
Går det inte riva bort det där och montera något liknande sånthär uttag i dosan?
[länk]
Ska jag göra något i den stilen sätter jag hellre två separata uttag. Jag vet att det är tillåtet med ovanstående modell en sätter jag två uttag, men tydlig markering så tycker jag personligen att risken är mindre att folk missar att två säkringar måste skruvas ur.
S SirKnasen skrev:
Behöver du IP klassning?
Det antar jag att jag inte behöver. Tvättstuga, inte badrum. Kontakten sitter på en höjd ovanför tvättmaskinen, bakom torktumlaren (pelare). Kan inte se något tydligt scenario där det är risk för vatten.
S SirKnasen skrev:
Och så montera nya stickproppar på tvättmaskinen och tumlarens anslutningssladdar.
Jag tänkte tanken, men föredrar nog fast anslutning ändå. När husets nästa ägare vill göra om tvättstugan kan de göra som de vill.
Huset tillhör min mamma och kommer nog inte vara i hennes/vår ägo om 5-10 år.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Nä. Tveksamt om det behövs något skydd mot vatten. Det skulle nog vara om det vid tillfällen bildas fukt på väggar och tak eller om man kanske rengör med sprutande vatten men det brukar ju inte hända i tvättstugor.

Anslutningsdosan har dock redan skydd mot fukt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
A avh67f skrev:
Det finns ju anslutningsdosor för mer än en kabel. En sådan är väl lämplig.
[länk]
En fråga angående dessa, är det inga problem att ansluta två eller tre ledare under en skruv, kanske i olika dimension?

Kabeln från torktumlaren är mycket grövre än den från tvättmaskinen (jag hade förväntat mig tvärtom), skulle gissa att den ena är 1,5 kvmm och den andra 1 kvmm (ser egentligen mer ut som 0,75, men det är väl lite klent för en tvättmaskin?!).

Det gäller ju att både jord och nolla får bra kontakt för båda maskinerna, eller i ett annat fall för 3 maskiner.

Skippa den medföljande plinten och koppla med Wago 221

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
tommib
S SirKnasen skrev:
Går det inte riva bort det där och montera något liknande sånthär uttag i dosan?
[länk]

Behöver du IP klassning?

Och så montera nya stickproppar på tvättmaskinen och tumlarens anslutningssladdar.
Nej, den är inte ok. Märkspänningen är 250 V vilket innebär att två olika faser inte är ok (huvudspänningen är 400 V). Man kan ha den till t.ex. fast fas och tändtråd från samma fas. Intressant nog visar de i inkopplingsanvisningen hur man kopplar till två separata faser och har samma brasklapp som Elko om en tvåpolig dvärgbrytare. De pratar om 440 V där också och hänvisar dessutom till elinstallationsreglerna. Men i specifikationen står det klart och tydligt märkspänning 250 V. Det måste vara en miss av Schneider helt enkelt.

Elko har däremot en som är godkänd upp till 440 V och därför kan ha två olika faser.

https://www.elgrossisten.se/strombr...it/elko-rs-2-vagsuttag-440v-fjallvit-infallt/

Jag hade nog också gått på uttag+stickpropp om det är tillåtet på platsen, det är enklare i framtiden.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
tommib tommib skrev:
Hornbach har lämpliga anslutningsdosor på hyllan. Bland annat ovan länkade från Ahlsell.

[länk]
[länk]

Jag säger som elmont, hoppa över plinten och koppla med Wago 221.
Ja det är så jag känner också blir bättre. Frågan är då om man kan plocka bort plinten i Schneider-dosan, jag tycker den sitter fast...

En fördel med Wago är också att det blir lättare att byta torktumlaren "säkert" för nästa person som kanske är mindre noga. Även om jag är noga med att få bra kontakt så är kanske inte bästa lika noga, men med Wago förstör de iallafall inte anslutningen för den orörda maskinen.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.